מהי פסיכולוגיה צרכנית

תוכן ממומן ע"י ישראכרט: מהי פסיכולוגיה צרכנית, איך היא משפיעה עלינו וכיצד נוכל לצרוך בתבונה כאשר נבין אותה

 המחירים שמסתיימים בספרה 9, הדרך הארוכה למדפי מוצרי החלב בסופר והמחירים שעולים רק כדי להציג הנחות אחרי יומיים: הטריקים השיווקיים שגורמים לנו לשלם יותר

מאת: אביבה טנא

מתי בפעם האחרונה הלכתם לסופר עם רשימת קניות מדויקת – אבל יצאתם עם פריטים נוספים, שראיתם "על הדרך" והרגשתם דחף בלתי נמנע להוסיף אותם לסל? ומתי נכנסתם לקניון עם מטרה מוגדרת – לקנות חולצה לבנה או זוג נעלי התעמלות – ומצאתם את עצמכם סוחבים שלל שקיות מרשרשות אל היציאה, אחרי שביקור קצר של חצי שעה התארך לשעתיים?

הדברים הללו אינם מתרחשים במקרה – אלא עומדים מאחוריהם הרבה מאמצים של החנויות, הסופרמרקטים, הקניונים, חברות השיווק וכמובן הפרסום והמיתוג, שלכולם מטרה אחת – להוציא מהכיס שלנו עוד כסף, ואם אפשר, עוד הרבה יותר כסף.

כיצד הם עושים זאת? התשובה היא פסיכולוגיה צרכנית – ענף של הפסיכולוגיה שהתפתח מאוד בעשורים האחרונים, בוודאי לאור תקציבי העתק שהשקיעו בו תאגידים וחברות שלעולם לא מתעייפים מלחפש אחרי עוד דרכים להגביר מכירות. אפשר לומר שזה בהחלט עובד – בבית ממוצע של ימינו, יש הרבה יותר חפצים, בגדים, רהיטים, כלים ובוודאי ציוד אלקטרוני, מאשר בבית של סבינו ואפילו של הורינו, ואנחנו ממשיכים לקנות ולקנות.

אז מהי פסיכולוגיה צרכנית?

הפסיכולוגיה הצרכנית בוחנת את הדרכים בהן ניתן להשפיע על הצרכן לקנות עוד, ובמיוחד, דברים שלא תכנן. הדוגמה הקלאסית היא כמובן המיקום של חטיפים וממתקים מעוררי תיאבון, בצמוד לקופה בסופרמרקט או אפילו בסופרפארם. אבל יש עוד הרבה דוגמאות נוספות.

כך למשל, ניחוח מאפים המתפשט באפנו מיד עם הכניסה לסופרמרקט, יעלה את הסבירות שנרכוש כמה מהם, אפילו אם כלל לא תכננו זאת. בנוסף, הסופרמרקט מסודר כך שכדי שנוכל להגיע אל מצרכי היסוד הדרושים לנו, מירקות ופירות ועד מוצרי חלב, נידרש לעבור בדרך בין מדפים של מוצרים קצת פחות חיוניים אבל קורצים מאוד. גם כאן, החטיפים, הממתקים והשוקולד שולטים, לצד ארוחות מוכנות ועוד אופציות שמבטיחות להקל על חיינו ולחסוך לנו זמן.

גם בתמחור, יש הרבה מאוד טריקים שיווקיים – חלקם ותיקים ועדיין יעילים מאוד. כך למשל, מחירים המסתיימים בספרה 9 יוצרים בנו מחשבה בלתי מודעת שמדובר במחיר נמוך, מעין הנחה לעומת המספר העגול שמסתיים באפס. ידוע גם ההרגל של חברות רבות להעלות מחירים, רק כדי להתפאר כמה ימים אחר כך בהנחות – אף שבפועל, במקרים רבים המוצר פשוט חזר למחירו הרגיל. גם העלאת המחיר של המוצרים באתר אינטרנט כדי לגלם את דמי המשלוח, ולהציע ללקוח משלוח "חינם" כביכול, מוכיחה את עצמה – שכן אנשים פחות רוצים לשלם עבור משלוח בנפרד.

אילו סיכונים טומנת לנו פסיכולוגיה צרכנית?

כאמור, מטרתה של הפסיכולוגיה הצרכנית היא לשכנע אותנו לקנות – גם כשמדובר במוצרים שאנחנו לא צריכים, שאינם מתאימים לנו או שהם יקרים מדי עבורנו. אתרי סחר אלקטרוניים ששולחים שוב ושוב הודעות על מבצעים והנחות או קולקציות חדישות, הודעה באתר הטיסות לפיה "נשארו רק 2 כרטיסים במחיר זה" או בחנות הנעליים "זוג אחרון במידה", גורמות לנו לתחושת דחיפות להשלים את העסקה, גם אם לא בדקנו לעומק את הכדאיות שלה עבורנו.

התוצאה – אנחנו מוצאים את עצמנו מוציאים יותר כסף ממה שתכננו, לפעמים במידה משמעותית; מסגלים הרגלי קניות לא בריאים, שמושפעים מפרסומות וטכניקות פסיכולוגיות שונות, במקום מהצרכים שלנו; ונשארים עם מוצרים שאינם רלוונטיים עבורנו.

אז איך קונים חכם יותר?

  1. ברגע שנהיה מודעים ל"טריקים" שמפעילים עלינו, ונבין את המנגנון – נידחף פחות לביצוע רכישות אימפולסיביות . כדאי ללמוד ברשת על פסיכולוגיה שיווקית, או להאזין לפודקאסטים בנושא.
  2. מעקב שוטף אחרי חשבון הבנק וגובה ההוצאות, עוזר לנו להיות ממוקדים ביחס לתקציב שלנו, ולהבין כמה כסף באפשרותנו להוציא – ומתי עדיף לא לרכוש דבר, פרט להוצאות חיוניות.
  3. השוואת מחירים ותנאים בין מוצרים שונים, גם עוזרת לנו למצוא את העסקה המשתלמת ביותר עבורנו – וגם מפחיתה את הסיכון לכך שנקנה משהו בלי בדיקה מקדימה ונגלה שטעינו.
  4. במידה ואנו לאחר מעשה ואנו מרגישים שההוצאות "חונקות" את חשבון הבנק שלנו, ניתן לשקול לקחת הלוואה לכל מטרה, לאחר בחינת כל הפרמטרים, זאת רק אם הגענו למסקנה שהיא יכולה לעזור לנו להתמודד עם התוצאות של התנהלות פיננסית לא נבונה – ולעשות סדר בתקציב, בדרך להתנהלות טובה וחכמה יותר. ישנן אפשרויות כגון "הלוואות בקונטרול* ", המאפשרות את עצירת התשלומים לתקופה של עד 3 חודשים לכל אורך חיי ההלוואה, ומעניקה מרווח נשימה עבור תקופה זו של ארגון מחדש. יש לשים לב כי בתקופה זו, ממשיכים לשלם את הריבית על ההלוואה. כמו כן, חשוב לבדוק מיהו הגוף המלווה, ומהם תנאי השירות והריביות.

בשורה התחתונה, ההכרה בכך שחברות עושות שימוש בפסיכולוגיה צרכנית על מנת להניע אותנו לקניות, יכולה לעזור לנו להבין את המנגנונים הפועלים עלינו ואף להתנגד להם, כדי שנרכוש רק מה שאנחנו צריכים – במחיר המתאים.

 

*בכפוף לאישור החברה ותנאיה. המלווה ישראכרט מימון בע"מ. אי עמידה בפירעון ההלוואה או האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל. דחיית החזר ההלוואה כפופה לתשלום ריבית גישור ותדחה את מועד סיום תקופת ההלוואה.

**הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.

***מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

רוצה לחסוך בעמלות מסחר?

מלאו את השאלון ונחזור אליכם עם הצעות משתלמות

כמה כסף חשבת להשקיע?
באיזה בורסה?
טווח ארוך או קצר?
לחיצה על הכפתור מהווה אישור לפרטי התקנון

רוצה לדבר עם מומחה?

לגולשי פיננקה מגיע יותר!
חדש! עכשיו בגרסה 2.0: קובץ אקסל פשוט ונוח להורדה על מנת שתוכלו בעזרתו לנהל את כלכלת המשפחה שלכם באמצעות מעקב הוצאות והכנסות חודשי ושנתי. שיהיה בהצלחה.

מידע מקצועי נוסף עבורכם

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, מוצרים חדשים, הטבות, טיפים?

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים