איך להשקיע באגרות חוב

מה זה אג"ח? איך להשקיע באגרות חוב?

אם גם אתם מתעסקים עם העולם רחב ההיקף של ההשקעות השונות, בוודאי שמעתם את המושג אגרות חוב, או כפי שהוא נקרא בקיצור: אג"ח. למה הכוונה במונח אגרות חוב? איך משקיעים באגרות חוב? ומה כוללת ההשקעה? אם גם אתם רוצים לדעת את התשובות לשאלות אלו, המאמר הבא מיועד בדיוק עבורכם, כיוון שהוא ינגיש לכם את כל הידע הקשור לאג"ח.

תוכן עניינים

רלוונטי: מדדים בשוק ההון וגם איך משקיעים במדדים |מדד הנאסד"ק | מדד S&P | מדד דאו ג'ונס

מה זה אגרות חוב ומטעם מי קיימות?

אגרות חוב משמשות בדרך כלל רק חברות גדולות שמגייסות הון, או לחילופין ממשלות או מדינות. המטרה של מניות החוב מצד המנפיקים שלהם, הוא לקבל הלוואה מיידית תמורת אגרת החוב ולהשתמש בהלוואה עבור הצרכים השונים שעומדים על הפרק. ומה מרוויח מכך המלווה שמקבל תמורת ההלוואה את אגרת החוב? החזר של ההלוואה עם תוספת משמעותית של ריבית אשר יחוזרו על פי התנאים ולמשך הזמן שנקבע מראש.

מדריכים נוספים: השקעה במניות למתחיליםהשקעות בבורסה למתחיליםקניית מניות

מהו ההבדל בין אגרות חוב לבין מניה?

בעוד שרכישת מנייה מקנה לרוכש אחוזי בעלות ברווחים ובדיבידנדים של החברה שהנפיקה את המנייה, אגרת חוב אינה מקנה למחזיק בה זכות או אחוז בעלות. אך במקביל, מבחינה משפטית מלווים שמחזיקים ברשותם אגרת חוב, עומדים בקדימות משמעותית בתשלום החובות לעומת בעלי מניות בחברה, ומסיבה זו אגרות חוב מהוות ערוץ השקעה בטוח למדי.

קראו גם:

מה חשוב לדעת לפני שרוכשים אג"ח?

כדי לרכוש אג"ח יציב שאכן יניב רווח, ראשית יש לבדוק את אחוזי הרווח הצפויים בעקבות אגרת החוב בהתאם לריבית ולקופון שנקבעו מראש וביחס למועד החזר ההלוואה. נתון התשואה לפדיון מתייחס כמובן למקרים אופציונליים בהם החברה שהנפיקה את אגרת החוב אינה נקלעת לקשיים והיא אכן משלמת את פדיון התשואה במועד הרלוונטי וללא עיכובים.

למדו עוד: קרנות נאמנות | קרן כספית | קרנות כספיות מומלצות | למדו על קרנות איריות | קרנות מחקות | קרנות גידור

בדיקה של משך חיים ממוצע של אג"ח

נתון נוסף שנדרש לבדיקה, הוא בדיקה של משך החיים הממוצע של אגרת החוב, כיוון שלא רק המועד שנקבע מראש לתשלום פדיון ותשואת אגרת החוב משפיע על משך החיים הממוצע של ההשקעה, אלא גם תזמונים נוספים של תשלומי הריבית. מצד אחד ככל שמשך החיים של אגרת החוב הוא קצר יותר כך גם ההשקעה בטוחה יותר, אך מצד שני ככל שמשך החיים הממוצע של אגרת החוב הוא גבוה יותר, כך גם עולה הסיכוי לתשואה גבוהה יותר או לרווח הוני גבוה יותר משמעותית.

מהי רמת הסיכון של אגרת החוב

כמו כל אפיק ההשקעה, יש לשאוף לנקודת האיזון של סיכון ורווח. ככל שאגרת החוב מונפקת מחברה בטוחה יותר או לחילופין ממשלה שנחשבת ליציבה, כך גם אחוזי הסיכון הם הרבה יותר נמוכים, אך כך גם באופן יחסי אחוזי הרווח. לעומת זאת, ככל שמידת הסיכון של תשלום ההלוואה הוא גבוה יותר, כך גם באופן יחסי התשואות מאחוזי הריבית יהיו גבוהים יותר.

איך ניתן להשקיע באג"ח?

את ההשקעה בשוק אגרות החוב יש לבצע בהתאם לניהול סיכוני ההשקעות ומטרות ההשקעה, כמו גם סף סיבולת הסיכון האישית ורמת הסיכונים שניתן לנהל מבלי להפסיד.

המומלץ ביותר

מיטב טרייד

דירוג פיננקה

5

מינימום השקעה 10,000 ש"ח – הטבה לגולשי פיננקה עם מיטב – פטור מדמי ניהול לשנתיים, 10% הנחה על החזרי מס בחברת “פינאפ”, פטור מעמלת קניה\מכירה על קרנות כספיות, ריבית על כסף נזיל שעומד בעובר ושב (עד 0.5% בשנה) וקורס מסחר במתנה!!
מבצע לתחילת שנה: ספריית VOD פיננסית במתנה הנותנת גישה ל-4 קורסים נוספים למשך חודשיים

מערכת מסחר חדשה

אקסלנס בית השקעות

דירוג פיננקה

4.9

מינימום 20,000 לפתיחת תיק מסחר עצמאי. לגולשי פיננקה, 100 ש"ח בונוס הצטרפות, פטור מדמי ניהול לשנתיים, 3 קורסי מסחר בזום.

עד 50$ החזר עמלות

אינטראקטיב ישראל

דירוג פיננקה

4.8

לסחור בפלטפורמת המסחר הפופולארית בעולם מבית אינטראקטיב ברוקרס העולמית!
מינימום השקעה: $3000 – המרה לדולר ללא עמלה (בהוראת קבע) – הוראת קניה בהוראת קבע – מסחר בשברי מניות
ללא דמי מנוי – לא סחרת לא שילמת! עד 50$ החזר עמלות לגולשי פיננקה

בונוס גבוה

IBI SMART

דירוג פיננקה

4.7
מינימום השקעה 15,000 ש"ח – מבצע עד סוף החודש: מצטרפים ומקבלים 250 ש"ח מתנה לחשבון,
פטור לשנתיים מדמי ניהול, המלצות אנליסטים (TipRanks) ובנוסף, קורס מסחר בשוק ההון מתנה

עמלות מסחר זולות

colmexpro

דירוג פיננקה

4.3

Colmex Pro מאפשרת גישה לאלפי מניות בוול סטריט באמצעות אפליקציה מתקדמת עבור משקיעים פרטיים ומוסדיים. החברה מציעה חשבון דמה חינם להתנסות במסחר. Colmex Pro מספקת כלים מתקדמים כולל גישה לנתוני Level 2, גישה ל-IPO וסורק מניות מובנה. החברה מפוקחת על ידי רגולטורים ועמלות סופר זולות.

ראה עוד בנושא: בתי השקעות מובילים | השוואת בתי השקעות

ממה נובעים הרווחים של אגרות חוב?

הרווחים של אגרות חוב נובעים משני ערוצים מרכזיים: רווחי קופון – כלומר הרווחים שנובעים מן הריבית שהוצמדה לסכום ההלוואה. או רווחי הון – במקרה ומדובר באגרת חוב אשר נסחרת בבורסה כנייר ערך, המחיר שלה יכול להשתנות בצורה משמעותית על פי הנתונים הסביבתיים השונים, מה שיכול להעלות את ערך אגרת החוב ולהפיק רווח הוני למוכר אותה.

רלוונטי: השקעות בקריפטו | מסחר באופציות | מסחר סווינג | מסחר יומי

כתוב את הכותרת כאן

הדירוג של אגרות החוב הוא שיקול עיקרי בהחלטה האם להשקיע בהן. סוכנויות הדירוג, כמו מודי'ס, פיץ' ו- S&P ברחבי העולם, ומדרגות בישראל, מעריכות ומדרגות את אגרות החוב לפני הנפקתן. הציון הסופי שמשויך לדירוג מיועד לשקף את רמת הסיכון של אגרת החוב ואת הסבירות שהחברה המנפיקה תשלם את הריבית והקרן שבה.

אגרות חוב שקליות המציעות ריבית קבועה שאינה תלויה במדדים ומשלמות ריבית אחת לשנה עד לתאריך הפירעון המוגדר מראש לסדרת האגרות.

אג"ח ממשלתי הוא סוג של אגרת חוב שמתקשרת למדד ומציעה ריבית קבועה שמשולמת פעם בשנה עד לתאריך הפירעון. הפרשי ההצמדה בין האגרת למדד משולמים בזמן של פירעון האג"ח.

לסיכום

אגרות חוב מהוות אפיק השקעה אשר שונה ממניות ושותפות בחברה, ומהוות אפיק השקעה בטוח ויציב למדי. השקעה נכונה באג"ח היא כזו שמשלבת את האיזון בין סיכון לאחוזי רווח.

רלוונטי: איך להתחיל להשקיע?

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

רוצה לחסוך בעמלות מסחר?

מלאו את השאלון ונחזור אליכם עם הצעות משתלמות

כמה כסף חשבת להשקיע?
באיזה בורסה?
טווח ארוך או קצר?
לחיצה על הכפתור מהווה אישור לפרטי התקנון

רוצה לדבר עם מומחה?

לגולשי פיננקה מגיע יותר!
חדש! עכשיו בגרסה 2.0: קובץ אקסל פשוט ונוח להורדה על מנת שתוכלו בעזרתו לנהל את כלכלת המשפחה שלכם באמצעות מעקב הוצאות והכנסות חודשי ושנתי. שיהיה בהצלחה.

מידע מקצועי נוסף עבורכם

רוצה לחסוך בעמלות מסחר?

מלאו את השאלון ונחזור אליכם עם הצעות משתלמות

כמה כסף חשבת להשקיע?
באיזה בורסה?
טווח ארוך או קצר?
לחיצה על הכפתור מהווה אישור לפרטי התקנון