איך לקנות מניות

איך קונים מניות? מה עושים לפני, איך לבחור, איך לדעת מתי למכור?

השקעה במניות היא צעד חשוב אך גם מאתגר עבור משקיעים חדשים. זהו אפיק השקעה פופולרי המזמן הזדמנויות לצמיחה פיננסית, אך דורש ידע ואסטרטגיה נכונה כדי לצלוח בהצלחה.

במאמר זה נדריך אתכם צעד-אחר-צעד כיצד להתחיל להשקיע במניות, החל מפתיחת חשבון מסחר, דרך למידת עקרונות היסוד והכלים לבחירת מניות, וכלה בביצוע הקנייה הראשונה שלכם ומעקב אחר ביצועי התיק.

עבור משקיעים חדשים, להיכנס לעולם המניות יכול להיות מרתיע וסבוך במבט ראשון. אך עם ההדרכה הנכונה, תוכלו להפוך זאת לחוויה מהנה ופורצת דרך של בניית עצמאות פיננסית.

תוכן עניינים

מה לעשות לפני רכישת מניות?

כמו שהזכרתי, כניסה לשוק המניות יכולה להיות מאוד מרגשת ולכן היא דורשת בסיס מוצק של ידע והכנה. לפני שעושים את הצעד לקניית מניות, זה חיוני להבין את היסודות של טרמינולוגיה וכיצד פועל שוק המניות. הבנת ההבדלים בין מניות, אג"ח וקרנות נאמנות, יחד עם מונחי מפתח כמו דיבידנדים, שווי שוק ויחסי מכפיל רווח, יכולה להעלות אותך על המסלול הנכון. ידע בסיסי זה יסייע לדעתי לא רק בקבלת החלטות מושכלות אלא גם בפענוח חדשות שוק ודוחות שיכולים להשפיע על ההשקעות שלכם.

הגדרת יעדים פיננסיים ברורים והבנת סובלנות הסיכון שלכם הינם קריטיים לפני כניסה להשקעות במניות. האם אתה משקיע עבור פרישה, לרכישה גדולה מתוכננת, או אולי רק עבור הריגוש של המסחר? הכרת המטרות שלכם וכמה סיכון אתם מסוגלים לקחת על עצמכם בנוחות תנחה את בחירות ההשקעה והאסטרטגיות שלכם. חשוב להתייחס למצבכם הכלכלי באופן הוליסטי, הכולל יצירת תקציב מקיף והקמת קרן חיסכון לשעת חירום. צעדים אלה מבטיחים שאתם במצב פיננסי טוב מספיק להשקיע מבלי לסכן את הביטחון הכלכלי שלכם.

צעד שלעתים קרובות מתעלמים ממנו אך חיוני לפני תחילת מסע ההשקעה  הוא טיפול בחובות בריבית גבוהה. ריבית דריבית על חובות כמו מינוס בבנק יכולה לשחוק במהירות רווחי השקעה פוטנציאליים. על ידי ניקוי חובות אלה, אתם לא רק תשחררו יותר הון פנוי להשקעה, אלא גם תשפרו את מצבכם הפיננסי ותאפשרו לעצמכם חוויית השקעה ממוקדת יותר ונטולת מתח. כל אחד משלבי ההכנה הללו, מניח את היסודות לפתיחה מוצלחת לעולם המניות ומבטיח שאתם מצוידים היטב להתחיל לנוע במורכבות של שוק המניות בביטחון.

כיצד לבחור מניות להשקעה?

לא מומלץ לקנות מניות בלי תכנית. קניית מניות דורשת שילוב של תכנון אסטרטגי וקבלת החלטות אינטואיטיבית. בעוד שהפיתוי של תשואות גבוהות מושך לעתים קרובות מצטרפים חדשים לשוק המניות, ההבנה כיצד לנפות אינספור אפשרויות לבחירת המניות הנכונות היא קריטית. תהליך הבחירה דומה למציאת מחט בערימת שחת, כאשר המחט היא השקעה שמתיישרת בצורה חלקה עם השאיפות הפיננסיות שלכם וסיבולת הסיכון.

הבנת סגנון ההשקעה והמטרות שלך

בראש ובראשונה, הכרת סגנון ההשקעה והמטרות שלכם מניחה את היסודות לקבלת החלטות מושכלות. האם אתה משקיע שמרן המחפש צמיחה יציבה וארוכת טווח, או שאתה אגרסיבי יותר, מוכן להתמודד עם תנודתיות גבוהה יותר עבור הסיכוי לתשואות גבוהות יותר? הגדרה מוקדמת זו מנחה את תהליך הבחירה שלך ומבטיחה שאתה בוחר מניות התואמות את הטמפרמנט שלך ואת מפת הדרכים הפיננסית.

ניתוח הנתונים הפיננסיים והביצועים של החברה

ביצוע ניתוח מעמיק של הכספים והביצועים של החברה זה גם חלק הכרחי. הניתוח כרוך להתעמק במאזנים, דוחות רווח והפסד ודוחות תזרים מזומנים כדי לאמוד את בריאות החברה ואת פוטנציאל הצמיחה. מדדים מרכזיים כגון רווח למניה (EPS), יחס חוב להון ותשואה להון (ROE) מציעים תובנות לגבי רווחיות, מינוף ויעילות. נתונים אלה, כאשר מסתכלים עליהם לאור הביצועים ההיסטוריים ומול הנורמות בתעשייה, יכולים לסייע בחיזוי המסלול העתידי של החברה.

חקר מגמות ותחזיות בתעשייה

יתר על כן, מהניסיון שלי, הבנה של מגמות ותחזיות בתעשייה משפרת את היכולת לבחור מניות בתבונה. הסביבה הכלכלית, השינויים הרגולטוריים וההתקדמות הטכנולוגית יכולים להשפיע באופן משמעותי על מגזרים שונים. חברות העומדות להרוויח משינויים אלה מציגות לעתים קרובות הזדמנויות השקעה משתלמות. לכן, להישאר מעודכן לגבי דינמיקה כזו מאפשר למשקיעים לצפות את תנועות השוק וליישר את ההשקעה שלהם בהתאם.

לבסוף, גיוון עומד כעיקרון עיקרי בבחירת מניות להשקעה. זה כרוך בפיזור ההשקעות על פני תעשיות מרובות וסוגי נכסים כדי להפחית את הסיכון. הפתגם "אל תשים את כל הביצים בסל אחד" מצלצל נכון במיוחד בהקשר של השקעה במניות. על ידי גיוון, ניתן להגן על תיק ההשקעות  מפני התנודתיות של מניות או מגזרים בודדים וזה מבטיח מסע פיננסי מבוזר יותר.

ביצוע קניית מניות בפועל

בואו נפרק את השלבים כדי להפוך את רכישת המניות הראשונה שלכם לא רק למוצלחת אלא גם מהנה, אולי.

פתיחת חשבון השקעות

הצעד הראשון ברכישת מניותף אם אין לכם עדיין חשבון מסחר, הוא בעצם לפתוח חשבון. חשבו על זה כעל הקמת מחנה הבסיס שלכם לפני טיפוס. בישראל קיימים מגוון  ברוקרים, על מגוון פלטפורמות ולחלקן גם יש אפליקציות העונות על צרכים והעדפות השקעה שונות. כשאתם בוחרים היכן לפתוח את החשבון שלכם, תשקלו גורמים כגון עמלות, ידידותיות למשתמש של הפלטפורמה, ברוקר זר או ישראלי, ואיכות תמיכת הלקוחות. בחירה זו היא מכרעת מכיוון שהיא משפיעה על הקלות וההצלחה של מסע ההשקעה שלך.

השגנו לכם, גולשי פיננקה כמה הטבות שוות:

רוצים להתחיל לקנות מניות ועוד אין לכם חשבון השקעות? לפניכם מספר אפשרויות  להתחלת מסחר עצמאי עם הצעות אטרקטיביות:

המומלץ ביותר

מיטב טרייד

דירוג פיננקה

5

מינימום השקעה 10,000 ש"ח – הטבה לגולשי פיננקה עם מיטב – פטור מדמי ניהול לשנתיים, 10% הנחה על החזרי מס בחברת “פינאפ”, פטור מעמלת קניה\מכירה על קרנות כספיות, ריבית על כסף נזיל שעומד בעובר ושב (עד 0.5% בשנה) וקורס מסחר במתנה!!
מבצע לתחילת שנה: ספריית VOD פיננסית במתנה הנותנת גישה ל-4 קורסים נוספים למשך חודשיים

מערכת מסחר חדשה

אקסלנס בית השקעות

דירוג פיננקה

4.9

מינימום 20,000 לפתיחת תיק מסחר עצמאי. לגולשי פיננקה, 100 ש"ח בונוס הצטרפות, פטור מדמי ניהול לשנתיים, 3 קורסי מסחר בזום.

עד 50$ החזר עמלות

אינטראקטיב ישראל

דירוג פיננקה

4.8

לסחור בפלטפורמת המסחר הפופולארית בעולם מבית אינטראקטיב ברוקרס העולמית!
מינימום השקעה: $3000 – המרה לדולר ללא עמלה (בהוראת קבע) – הוראת קניה בהוראת קבע – מסחר בשברי מניות
ללא דמי מנוי – לא סחרת לא שילמת! עד 50$ החזר עמלות לגולשי פיננקה

בונוס גבוה

IBI SMART

דירוג פיננקה

4.7
מינימום השקעה 15,000 ש"ח – מבצע עד סוף החודש: מצטרפים ומקבלים 250 ש"ח מתנה לחשבון,
פטור לשנתיים מדמי ניהול, המלצות אנליסטים (TipRanks) ובנוסף, קורס מסחר בשוק ההון מתנה

עמלות מסחר זולות

colmexpro

דירוג פיננקה

4.3

Colmex Pro מאפשרת גישה לאלפי מניות בוול סטריט באמצעות אפליקציה מתקדמת עבור משקיעים פרטיים ומוסדיים. החברה מציעה חשבון דמה חינם להתנסות במסחר. Colmex Pro מספקת כלים מתקדמים כולל גישה לנתוני Level 2, גישה ל-IPO וסורק מניות מובנה. החברה מפוקחת על ידי רגולטורים ועמלות סופר זולות.

להפקיד כסף בחשבון

לאחר שבחרתם ונרשמתם לברוקר, השלב הבא הוא הפקדת הכספים. תהליך ההפקדה משתנה בין ברוקרים, אך באופן כללי, תצטרכו  להעביר כסף מחשבון הבנק שלכם ישירות לחשבון הנאמנות של הברוקר (ברוקרים מסוימים מאפשרים תשלום באשראי למשל כמו Blink). חשוב להתחיל עם סכום שנוח לכם איתו – כמובן להבטיח שההוצאות החיוניות שלכם מכוסות ואתם לא במינוס. זכרו, השקעה במניות צריכה להיות חלק מאסטרטגיה פיננסית מאוזנת.

בצע הזמנת קנייה

לאחר ביצוע ההפקדה ושיוך הכסף לחשבון שלכם,  אתם למעשה מוכנים לבצע הזמנת קנייה. ניתן לבחור בין סוגים שונים של פקודות – לדוגמה, 'פקודת מרקט' תקנה את המניה במחיר השוק הנוכחי שלה, בעוד ש'הוראת לימיט' מאפשרת  להגדיר מחיר ספציפי שבו תרצו לקנות. זה חיוני להבין את ההבדלים הללו כדי לקבל החלטות מושכלות שתואמות את אסטרטגיית ההשקעה שלכם.

עקבו אחר ההשקעות באופן קבוע

לאחר רכישת המניות, המסע לא הסתיים. מעקב אחר ההשקעות הוא קריטי. אתם לא אמורים להיות אובססיביים לגבי תנודות יומיות, אלא לפקוח עין על ביצועי המניות, להישאר מעודכנים במגמות השוק ולקבל החלטות מושכלות לגבי מתי לקנות יותר או למכור.

איך קונים מניות עם ברוקר

להלן הוראות צעד-אחר-צעד איך לקנות מניות בבורסה, בהנחה שלמשקיע כבר יש חשבון מסחר פעיל אצל ברוקר:

  1. בחירת המניה להשקעה – לאחר איסוף מידע וניתוח על המניה הרצויה, קבעו את זהות המניה שברצונך לרכוש על-פי שם החברה או סימול המסחר שלה.
  2. קביעת היקף ההשקעה – החליטו על סכום ההשקעה או מספר היחידות (מניות) שברצונכם לרכוש. תזכרו להתחשב בתקציב ההשקעה וברצון לפזר סיכונים.
  3. כניסה לחשבון המסחר – התחברו לאתר או לממשק הלקוחות של הברוקר באמצעות הפרטים האישיים.
  4. מתן הוראת קנייה – בסביבת המסחר, בחרו את האפשרות למתן הוראה לקניית מניות, והזינו את סימול המסחר של המניה ואת היקף הקנייה הרצוי.
  5. בחירת סוג ההזמנה – לרוב תוכל לבחור בין הזמנה רגילה (רכישה למחיר השוק הנוכחי) או הזמנות מסוגים אחרים .בחרו את סוג ההזמנה המתאים לצרכיכם.
  6. אימות הפרטים – לפני אישור ההזמנה, תבדקו שפרטי המניה, הכמות והמחיר המוצעים תקינים. חשוב גם לבדוק את סכום העמלה הנגבית על הקנייה.
  7. אישור ההזמנה – לאחר הבדיקה, אשרו את ביצוע הוראת הקנייה בלחיצת כפתור.
  8. קבלת אישור – הברוקר יעביר אישור על ביצוע ההזמנה או דחייתה. אם בוצעה, תקבל פרטים על שער הקנייה והעלויות הכרוכות בה.
  9. מעקב – לאחר הקנייה, מומלץ לעקוב אחר תנועות שער המניה במהלך המסחר, להתעדכן בחדשות הרלוונטיות לחברה ולקבל את דיווחי הביצוע השוטפים מהברוקר.

 

זהו התהליך הבסיסי לביצוע קנייה של מניות בבורסה. כמובן שבהתאם לברוקר והפלטפורמה, עשויים להיות הבדלים קלים במסכי המסחר וסדר השלבים.

מה לעשות לאחר רכישת מניות

לאחר ביצוע רכישת המניות הראשונית, העבודה עדיין לא הסתיימה. מעקב וניהול חכם של ההשקעה  הוא קריטי להשגת היעדים הפיננסיים. הנה מה  שצריך לשקול לעשות לאחר רכישת מניות כדי להפיק את המרב מההשקעה.

ראשית, כמו שכתבתי, מעקב אחר ההשקעות  הוא הכרחי. תפתחו הרגל לבדוק באופן קבוע את ביצועי המניות , אך הימנע ומהפיתוי של אובססיביות לגבי תנודות קצרות טווח. שימוש באתרי חדשות פיננסיות או באפליקציות השקעות יכול לפשט את התהליך הזה ולספק עדכונים ותובנות בזמן אמת. זה יכול לעזור  להבין כיצד מגמות שוק ואירועים גלובליים משפיעים על מחירי המניות.

הישארו מעודכנים לגבי חדשות השוק

שמירה על הסביבה הכלכלית הרחבה יותר יכולה ליידע את החלטות ההשקעה העתידיות. חדשות הקשורות למניות הספציפיות שלכם, לתעשיות שלהן ולתחזיות כלכליות כלליות צריכות להיות על הרדאר. ידע זה יכול לשפוך אור על מתי עשוי להיות זמן טוב לקנות מניות נוספות או אולי למכור, בהתבסס על סיכויים עתידיים.

יתר על כן, הערכה והתאמה של תיק ההשקעות היא צעד הכרחי. ככל שתאספו מידע נוסף והיעדים הפיננסיים יתפתחו, אסטרטגיית ההשקעה צריכה לשקף שינויים אלה. סקירות תקופתיות של תיק ההשקעות  מבטיחות שההשקעות  תואמות את המטרות  ואת סובלנות הסיכון. לבסוף, אל תשכחו את השלכות המס של קנייה ומכירה של מניות. הבנת תקנות המס יכולה לעזור  לתכנן את ההשקעות  בצורה יעילה יותר, אולי עם הדרכה של יועץ פיננסי.

הקפדה על פעולות אלה לאחר הרכישה מאפשרת גישה פרואקטיבית להשקעה.זכרו, השקעה היא מרתון ולא ספרינט וסבלנות בשילוב עם החלטות חכמות היא המפתח להצלחה.

איך לדעת מתי למכור את המניות?

הנה כמה קריטריונים אשר יכולים ושיקולים מרכזיים שיכולים לעזור להחליט מתי כדאי למכור מניות. השגת יעדי ההשקעה שהוגדרו מראש במחיר/תשואה יעד עבור המניה הספציפית, כמו גם שינויים משמעותיים בתנאי השוק, המצב הכלכלי או הענף של החברה שעלולים להצדיק מכירה כהגנה מפני ירידות שערים, בנוסף לחדשות שליליות, תוצאות רעות, החלפת הנהלה וכדומה בחברה עצמה המצביעים על כך שמכירת המניה רצויה. שינוי באסטרטגיית ההשקעה או יעדי החיסכון שמחייב שינוי בהרכב תיק ההשקעות, כמו גם צורך דחוף במזומנים שמכירת מניות יכולה לגייס, או ירידה חדה במניה מסוימת שמצדיקה מכירתה להגבלת הפסדים גדולים יותר וכן מניעת ריכוזיות גבוהה מדי במניה או חברה ספציפית על ידי פיזור בתיק, כאשר חשוב לשים לב שאין כלל ברור מתי בדיוק עדיף למכור ויש לשקול מספר גורמים תוך התבססות על ניתוח מקצועי של המניה והשוק, ולא להגיב רק לתנודתיות קצרת טווח.

סיכום והמלצות לשלבים הבאים

לאחר שפירטתי את השלבים המהותיים של רכישת מניות, מההכנה הראשונית ועד לביצוע הרכישה, ניהול ההשקעות לאחר מכן, ניכר שהמסע לא מסתיים בעסקה אחת. עולם ההשקעות דורש מחויבות מתמדת ללמידה והסתגלות. בהרהור על החשיבות של קביעת יעדים פיננסיים ברורים, הבנת סובלנות הסיכון  ובחירת מניות בתבונה, אנו יכולים להעריך את המורכבות והתגמולים של השקעה בשוק המניות.

שאלות נפוצות על קניית מניות

כן, אם ניגשים לזה באחריות הנדרשת. כפי שמתברר, השקעה אינה קשה – או מורכבת – כפי שהיא עשויה להיראות. קראו עוד על השקעות במניות למתחילים.

אין דרך קלה לדעת מה לקנות. התשובה תלויה באופק הזמן למטרות שלך, וכמה סיכון אתה מוכן לקחת.

גישה נפוצה אחת היא להשקיע במניות רבות באמצעות קרן נאמנות, קרן אינדקס או תעודת סל – למשל, קרן אינדקס S&P 500 שמחזיקה בכל המניות ב-S&P 500.

אם אתה מחפש את הריגוש של בחירת מניות, סביר להניח שזה לא יצליח

בעוד שמניות הן נהדרות עבור משקיעים מתחילים רבים, חלק ה"מסחר" בהצעה הוא כנראה לא. אסטרטגיית קנייה והחזקה באמצעות קרנות נאמנות מניות, קרנות אינדקס ותעודות סל היא בדרך כלל בחירה טובה יותר למתחילים מאשר מסחר עצמאי.

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

רוצה לחסוך בעמלות מסחר?

מלאו את השאלון ונחזור אליכם עם הצעות משתלמות

כמה כסף חשבת להשקיע?
באיזה בורסה?
טווח ארוך או קצר?
לחיצה על הכפתור מהווה אישור לפרטי התקנון

רוצה לדבר עם מומחה?

לגולשי פיננקה מגיע יותר!
חדש! עכשיו בגרסה 2.0: קובץ אקסל פשוט ונוח להורדה על מנת שתוכלו בעזרתו לנהל את כלכלת המשפחה שלכם באמצעות מעקב הוצאות והכנסות חודשי ושנתי. שיהיה בהצלחה.

מידע מקצועי נוסף עבורכם

רוצה לחסוך בעמלות מסחר?

מלאו את השאלון ונחזור אליכם עם הצעות משתלמות

כמה כסף חשבת להשקיע?
באיזה בורסה?
טווח ארוך או קצר?
לחיצה על הכפתור מהווה אישור לפרטי התקנון