איך להתחיל להשקיע בשוק ההון בבורסה

איך להתחיל להשקיע בשוק ההון

אם גם לכם יש כסף בצד ואתם רוצים להפוך אותו מכסף שסתם שוכב ולא מניב תועלת, לכסף שעובד בשבילכם ומניב לכם תשואות, כנראה גם אתם תבחרו באופציה הנכונה של השקעת הכסף בפלטפורמות ההשקעה השונות. איך תדעו היכן להשקיע ומה עליכם לבדוק טרם ההשקעה? במיוחד עבורכם! קבלו את המדריך למשקיע המתחיל, אשר יעשה לכם סדר בכל מה שעליכם לקחת בחשבון לפני ההשקעה ויעניק לכם כלים להשקעה נכונה ובטוחה.

תוכן עניינים

קצת על השקעות

יותר ויותר אנשים מבינים, שהכסף שנמצא אצלם בבנק ולא מועיל להם מאומה, יכול להגדיל את ההון שלהם בצורה משמעותית, אם הוא רק מושקע במקום הנכון. אבל איך יודעים מהו אותו 'מקום הנכון' בו ההשקעות אכן תובלנה לתשואות מרוויחות? לשם כך יש לנהל את כל מערך ההשקעות בתשומת לב מרוב, ומתוך מחשבה ושיקול דעת שיובילו לנקיטת הצעדים המושכלים והנכונים.

מה לקחת בחשבון עוד לפני ההשקעה

חשוב מאוד, לפני התחלת כל השקעה, לדעתי צריך לדעת לקראת מה התם הולכים. כדי שתוכלו לבצע את ההשקעות למתחילים בצורה נכונה ואיכותית, ריכזנו במיוחד עבורכם את כל מה שעליכם לקחת בחשבון עוד טרם ההשקעה כדי לוודא שאתם עושים את ההשקעה הנכונה. קבלו את הכלים המוכחים שיאפשרו לכם לבצע בדיקה מעמיקה טרם בניית תיק ההשקעות שלכם וכך להצליח לבצע את המעשים הנכונים.

מהי המטרה של ההשקעה שלכם?

בתור כאלה שמבצעים השקעות למתחילים, עצרו לרגע וחשבו עם עצמכם: מהי המטרה של ההשקעה שלכם? מדוע אתם מבצעים אותה בכלל? תתפלאו לגלות שיכולות להיות מגוון רחב של מטרות ייעודיות להשקעות: החל ממימון אירועים, נופשים או חתונות של הילדים, המשך ברצון או בצורך לקנות דירה או וילה וכלה ברצון להכפיל את ההון ולהעלות את רמת איכות החיים שלכם. ומדוע חשוב כל כך להגדיר את מטרת ההשקעה? כיוון שהיא זאת שבפועל מכריעה גם את סוג ההשקעה והטווח שלה, וגם את גובה ההשקעה. בהתאם למטרה ייקבעו הפרמטרים המותאמים אישית שמרכיבים את ההשקעה, על מנת שההשקעה אכן תשרת את המטרה אותה הגדרתם מראש.

מהו טווח זמן ההשקעה שלכם?

בהתאם למטרת ההשקעה אותה הגדרתם בשלב הראשון, תוכלו לעבור לשלב הבא של הגדרת טווח ההשקעה. אם המטרה שלכם נדרשת למימוש תוך זמן קצר יחסית, טווח הזמן של ההשקעה ייקבע לטווח קצר עם כל ההשלכות שנובעות מכך. אך לחילופין אם מטרת ההשקעה שלכם נדרשת למימוש רק כעבור תקופה ארוכה, כגון עבור נישואי הילדים שעדיין קטנים או עבור לימודיהם באוניברסיטה, ניתן יהיה להשקיע את ההון לטווח ארוך יותר ובכך להגדיל יותר גם את התשואות.

מהי סיבולת הסיכון שלכם ביחס להשקעה?

סיבולת הסיכון היא הגדרה לנזקים שעלולים חלילה להיגרם למשקיע במקרה בו ההשקעה שלו נכשלת. מדוע בכלל לקחת סיכונים? כיוון שבשוק ההשקעות בכלל ושוק ההון בפרט, ככל שרמת הסיכון עולה – כך גם רמת התשואות עולה במקביל ובאופן יחסי. אז למה לא להשקיע רק בהשקעות עם סיכונים גבוהים? כיוון שיש משקיעים שמשקיעים כסף שהם נדרשים לו ואובדן שלו יכול לגרום להם לנזק עוצמתי שאינו מסתכם רק באובדן הכסף. לעומתם, משקיעים אשר רמת הסיבולת שלהם לסיכון הינה גבוה ואובדן הכסף לא יפגע באיכות החיים שלהם, יכולים להשקיע את הכסף בהשקעות עם סיכונים גבוהים יותר וכך אולי גם להרוויח פי כמה וכמה – בהתאם.

רק לאחר שקראתם, הבנתם והפנמתם את הדברים הנ"ל – אתם מוכנים לעבור הלאה.

אז איך מתחילים להשקיע תאכלס ומה האפשרויות?

אז הבנו כבר מה יש לבדוק טרם ההשקעה, אך לאחר שביצענו את כל השלבים – איך מתחילים להשקיע בפועל? קיימים מגוון ערוצים או אפיקים כדי לבצע השקעות בשוק ההון למתחילים בצורה נבונה וחכמה. לדעתי, ניתן להתחיל להשקיע בערוץ אחד או בכמה ערוצים במקביל, עד שתגלו מהו ערוץ ההשקעה שהכי מתאים והכי מניב לכם באופן אישי.

מסחר עצמאי

מסחר עצמאי מתאים למי שיש ניסיון קל ובנה בשוק ההון או לפחות יש לו את הרצון ללמוד (לא צריך ללמוד הרבה). ישנם מספר בתי השקעות שבאמצעות הפלטפורמה שלהן ניתן לסחור עצמאית. מינימום ההפקדה הכי נמוך הוא במיטב טרייד, החל מ-10,000 ש"ח, באקסלנס 20,000 ש"ח וכך גם ב-IBI טרייד. הדמי ניהול הם יחסית נמוכים (בין 15-20 ש"ח לחודש) ובכל מקרה הם מתקזזים עם ההטבות השונות של פיננקה.

עלות רכישת המניות בדר"כ בין 0.1% ועד ל-0.07% למניה. קיים גם מינימום שנע בין 2.5 ש"ח עד ל-5 ש"ח לפעולה. 

בנוסף לזה יש עמלות המרת מט"ח אם סוחרים בחו"ל אבל לרוב גם אפשר להוציא על זה פטור.

על מנת להתחיל לסחור עצמאית בשלב הראשון יש לפתוח חשבון בפלטפורמה הייעודית לכך ולקבל שם משתמש וסיסמה, למלא מספר טפסים (הכל נעשה דיגיטלית), להעביר כסף לחשבון המיועד וכך להתחיל לסחור באופן עצמאי מבלי להיעזר בשירותיו של ברוקר או מתווך מקצועי. את המסחר תוכלו לנהל גם מן הפלאפון שלכם או המחשב הנייד, כאשר במיוחד בהתחלה הקפידו להשקיע רק סכומים קטנים על מנת שתוכלו להתנסות וללמוד את המסחר.

מה עוד צריך לדעת?

  • ניתן להתקזז במס
  • ניכוי מס מתבצע במקור
  • אין צורך ברואה חשבון
  • יש שירות לקוחות זמין בעברית
  • אפשר לקנות כל מניה שרוצים

הנה מספר ברוקרים עם הטבות מצויינות לגולשי פיננקה:

המומלץ ביותר

מיטב טרייד

דירוג פיננקה

5

מינימום השקעה 10,000 ש"ח – הטבה לגולשי פיננקה עם מיטב – פטור מדמי ניהול לשנתיים, 10% הנחה על החזרי מס בחברת “פינאפ”, פטור מעמלת קניה\מכירה על קרנות כספיות, ריבית על כסף נזיל שעומד בעובר ושב (עד 0.5% בשנה) וקורס מסחר במתנה!!
מבצע לתחילת שנה: ספריית VOD פיננסית במתנה הנותנת גישה ל-4 קורסים נוספים למשך חודשיים

מערכת מסחר חדשה

אקסלנס בית השקעות

דירוג פיננקה

4.9

מינימום 20,000 לפתיחת תיק מסחר עצמאי. לגולשי פיננקה, 100 ש"ח בונוס הצטרפות, פטור מדמי ניהול לשנתיים, 3 קורסי מסחר בזום.

עד 50$ החזר עמלות

אינטראקטיב ישראל

דירוג פיננקה

4.8

לסחור בפלטפורמת המסחר הפופולארית בעולם מבית אינטראקטיב ברוקרס העולמית!
מינימום השקעה: $3000 – המרה לדולר ללא עמלה (בהוראת קבע) – הוראת קניה בהוראת קבע – מסחר בשברי מניות
ללא דמי מנוי – לא סחרת לא שילמת! עד 50$ החזר עמלות לגולשי פיננקה

בונוס גבוה

IBI SMART

דירוג פיננקה

4.7
מינימום השקעה 15,000 ש"ח – מבצע עד סוף החודש: מצטרפים ומקבלים 250 ש"ח מתנה לחשבון,
פטור לשנתיים מדמי ניהול, המלצות אנליסטים (TipRanks) ובנוסף, קורס מסחר בשוק ההון מתנה

עמלות מסחר זולות

colmexpro

דירוג פיננקה

4.3

Colmex Pro מאפשרת גישה לאלפי מניות בוול סטריט באמצעות אפליקציה מתקדמת עבור משקיעים פרטיים ומוסדיים. החברה מציעה חשבון דמה חינם להתנסות במסחר. Colmex Pro מספקת כלים מתקדמים כולל גישה לנתוני Level 2, גישה ל-IPO וסורק מניות מובנה. החברה מפוקחת על ידי רגולטורים ועמלות סופר זולות.

תיק השקעות מנוהל

ניהול תיק השקעות מאפשר לכם לבצע את ההשקעות שלכם על ידי מנהל תיק השקעות אישי, אשר מתאים את תיק ההשקעות שלכם לצרכים, הרצונות, המטרות וסיבולת הסיכון שלכם, ועוסק בניהולו לאורך כל הדרך תוך שקיפות מלאה על כל המתנהל בתיק ההשקעות. בעזרת ייפויי כוח מתאים, אתם מעניקים את הסמכות למנהל תיק ההשקעות המנוסה לנהל לכם את ההשקעות ולהוביל אתכם לעבר הרווחים.

מה עוד צריך לדעת?

  • מתאים לבעלי הון גבוה (החל מ-300,000 ש"ח
  • תקופת ההשקעה הכי משתלמת לרוב היא לטווח הבינוני-ארוך
  • לקחת בחשבון מיסים ועלות ניהול יחסית גבוהה
  • תיק השעות בהתאמה אישית

תיק השקעות דיגיטלי

תיק השקעות דיגיטלי הוא נכס פיננסי שמאפשר לכם לנהל את ההשקעות שלכם בצורה קלה ונגישה ותוך שקיפות מלאה. את תיק ההשקעות הדיגיטלי שלכם ינהלו מנהלי השקעות מומחים עם ניסיון רב והצלחה פיננסית בשוק ההון, כאשר כל מערך ההשקעה יתבצע באופן דיגיטלי נגיש וזמין וכמו כן מינימום התחלתי נמוך במיוחד: החל מ-25,000 ש"ח

מה עוד צריך לדעת?

  • התיק מנוהל על ידי מומחה השקעות
  • פטור מעמלות קנייה ומכירה. למעשה, משלמים רק את דמי הניהול של קרנות הנאמנות הכלולות בתיק שלכם. 
  • דחיית מס
  • נזילות גבוהה

 מסחר חברתי

מסחר חברתי הוא בשורה חדשה ומרעננת בתחום ההשקעות למתחילים. כאשר למעשה, המסחר החברתי מאפשר לכם לבצע את ההשקעות שלכם כמו הגדולים בתחום וגם להרוויח כמוהם. איך זה קורה? בעזרת מערכת חברתית אתם מתחברים לפלטפורמה שמכילה מנהלי השקעות מובילים בתחומם, כאשר אתם נחשפים להיסטורית הביצועים, הפעולות וההשקעות שלהם, ואף אתם יכולים באופן אוטומטי לבצע את אותם השקעות אותם הם מבצעים מתוך הנחה שהם מבצעים את ההשקעות הנכונות וגם אתם רוצים להרוויח כמוהם.

מה עוד צריך לדעת?

  • שליטה מלאה ושקיפות
  • הזדמנות למידה
  • סיכון יחסית נמוך – עוקבים אחרי מקצוענים
  • אפשרות לגיוון תיק ההשקעות

איך לדעת במה להשקיע וכמה?

כדי לקבוע איך להשקיע ובמה, מומלץ לבצע חקר שוק מעמיק ולבחור בהשקעה שמתאימה לפרופיל האישי שלכם. ההתאמה האישית חייבת להתבצע מראש בהתאם לטווח ההשקעה הרצוי, רכיבי ההשקעה, שיעור ההחזקה, אסטרטגיית כניסה ויציאה וביזור וגיוון השקעות. ככל שהנקודות הללו יהיו ברוות ובהירות לכם, כך גם ההשקעות אותם תבצעו יהיו נכונות ומותאמות אישית יותר.

השקעות למתחילים – איך מתחילים להשקיע בפועל?

התהליך הנכון להשקעה מתבצע בשלב הראשון על ידי בחירה באסטרטגיה המסחר המתאימה לכם. לאחר מכן תסגרו על בחירת ברוקר מתאים, פתיחת חשבון , מילוי פרטים, העברת הסכום הרצוי להשקעות. אם אתם לא יודעים מה לבחור, בצעו השוואה בין כל בתי ההשקעות. בשלב הבא – אתם פשוט יכולים להתחיל לסחור, אם באופן עצמאי ואם על ידי הברוקר או חברת ההשקעות שמנהלת את התיק שלכם. ורגע לפני שאתם מתחילים להשקיע, זכרו! לא מלווים כסף לצורך השקעות אלא משקיעים רק סכום שיש לכם ואשר תוכלו להתמודד כיאות במקרה וחלילה תפסידו חלק ממנו.

דברים שכדאי להימנע מהם אם אתם רק מתחילים להשקיע

אני יודע שזה מרגש להתחיל להשקיע וכל החברים שלכם אולי כבר עושים את זה ואתם רואים בפייסבוק ובאינסטגרם כמה זה קל וכמה מהר אפשר להתעשר וכו'. אז חשוב לי לשים סטופ לדמינות האלו. זה לא נוצץ ופשוט כמו זה נראה בעיני המשווקים. אבל שוב, לא מדובר במדע טילים ורק צריך תכנית ברורה וסגורה כיצד אתם הולכים להתנהל אל מול יעדי ההשקעות שלכם.

הנה כמה דברים שכדאי לשים לב אליהם:

  • אל תקנו מניות על סמך מידע מפייסבוק או אינסטגרם. במקום זאת, בצעו מחקר שוק עצמאי ובדקו את הנתונים בעצמכם ותחליטו אם לקנות ומתי למכור.
  • כאשר אתם מתחילים להשקיע, חשוב להגדיר תוכנית מסחר ברורה ולהימנע מפעולות אימפולסיביות או החלטות רגשיות. תכנון טוב ומסודר יסייע לכם לשמור על ייעודים ארוכי הטווח ולקחת החלטות מבוססות על נתונים ומידע מקצועי.
  • אל תשימו את כל הביצים בסל אחד – בעזרת פיזור השקעות, אתם משתפים ומשקיעים במגוון רחב של ניירות ערך, כגון מניות, אג"ח, קרנות נאמנות, תעודות סל ועוד. גם פיזור השקעות בין חברות מספר תעשיות או תחומים שונים יכול לשמש כחלק מאסטרטגיה זו.
  • פלטפורמת השקעה – תבחרו פלטפורמות השקעות שמתאימה לצרכים שלכם. אחוז פה או אחוז שם בחיסכון על קניית מניות לא יהפוך אתכם למיליונרים. בחרו פלטפורמה עם תמיכה טובה, חדר מסחר שזמין לכם עבור שאלות, עמלות מסחר טובות וזולות וממשק נוח.

שאלות נפוצות

לא. קרן כספית או כסף בפיקדון אינו נחשב כלי השקעה. אלו מקומות "להחנות" את הכסף לרוב לתקופה קצרה והמטרה היא שהכסף ישאר נזיל.

ישנם כמה גורמים שיש לקחת בחשבון על מנת לדעת כמה כסף ניתן להשקיע:
קודם כל, עליך לקבוע כמה כסף אתה מוכן להשקיע והאם יש לך את היכולת לספק אותו תקציב לאורך זמן מסוים.

יעדי השקעה: יש לקבוע את יעדי ההשקעה שלך. האם אתה מחפש השקעה לטווח קצר, בינוני או ארוך? יעדי ההשקעה שלך ישפיעו על הסכום המומלץ להשקיע ועל דרך ההשקעה שתבחר.

פרופיל הסיכון: יש לקבוע את רמת הסיכון שאתה מוכן לקחת. השקעה בבורסה כוללת סיכונים פיננסיים, ולכן חשוב להיות מודע לסיכונים הפוטנציאליים ולקחת בחשבון את היכולת שלך לסבול אותם. ככל שהרמת הסיכון גבוהה יותר, יתכן ותרצה להשקיע יותר כסף.

בגדול התנאים בין בתי ההשקעות כמעט זהים. מה שחשוב לשים לב הוא הסכום המינימלי לפתיחת החשבון, עמלות המסחר וההטבות השונות.

לסיכום

במדריך להשקעות למתחילים, גם אתם קיבלתם סדר בכל מה שקשור להתנהלות בהשקעות:

  • מה לקחת בחשבון לפני שמתחילים להשקיע -מטרות, טווח זמן השקעה וסיבולת סיכון.
  • מהן האפשרויות להתחלת השקעה – מסחר עצמאי, תיק השקעות מנוהל, תיק השקעות דיגיטלי ומסחר חברתי. בניית תיק השקעות. 
  • איך לדעת במה להשקיע וכמה? על ידי מחקר שוק, אסטרטגיית כניסה ויציאה, טווח ההשקעה, רכיבי ההשקעה, שיעור ההחזקה, וגיוון וביזור השקעות. 
  • איך מתחילים להשקיע בפועל? על ידי בחירת ברוקר, פתיחת חשבון השקעות, העברת כסף, בחירת ערוץ המסחר הרצוי והתחלת מסחר בפועל אם באופן עצמאי, אם על ידי ברוקר, אם באופן של מסחר חברתי ואם על ידי תיק השקעות שמנוהל על ידי חברת השקעות.

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

רוצה לחסוך בעמלות מסחר?

מלאו את השאלון ונחזור אליכם עם הצעות משתלמות

כמה כסף חשבת להשקיע?
באיזה בורסה?
טווח ארוך או קצר?
לחיצה על הכפתור מהווה אישור לפרטי התקנון

רוצה לדבר עם מומחה?

לגולשי פיננקה מגיע יותר!
חדש! עכשיו בגרסה 2.0: קובץ אקסל פשוט ונוח להורדה על מנת שתוכלו בעזרתו לנהל את כלכלת המשפחה שלכם באמצעות מעקב הוצאות והכנסות חודשי ושנתי. שיהיה בהצלחה.

מידע מקצועי נוסף עבורכם

רוצה לחסוך בעמלות מסחר?

מלאו את השאלון ונחזור אליכם עם הצעות משתלמות

כמה כסף חשבת להשקיע?
באיזה בורסה?
טווח ארוך או קצר?
לחיצה על הכפתור מהווה אישור לפרטי התקנון