ניהול תזרים מזומנים לעסק

ניהול תזרים מזומנים לעסק

לא צריך להיות מומחה פיננסי בשביל לדעת כי ניהול תזרים מזומנים לעסק הינו עניין הכרחי. יש מי שמשווה עסק שמתנהל ללא ניהול של תזרים מזומנים לריצה במקום חשוך לחלוטין.

אתם מקימים עסק וטרם חשבתם על ניהול של תזרים מזומנים? יש לכם עסק קיים ואיכשהו שרדתם עד עכשיו ללא ניהול תזרים של מזומנים? בין אם כך או כך, כדאי שתעצרו הכול ותקראו את השורות הבאות. בהן נציין בפניכם את כל הפרטים שחשוב שתדעו בנושא.

תוכן עניינים

מה זה תזרים מזומנים לעסק?

אם שמעתם לאחרונה על תזרים מזומנים לעסק ולא ידעתם מה המושג אומר בדיוק, הגעתם למקום הנכון. ניהול של תזרים מזומנים לעסק זה בעצם ניהול של הכסף שנכנס ויוצא במהלך פעילות בעסק. ייתכן שאתם מרגישים שישנה תנועה אחת בלבד בעסק שלכם – יציאה של מזומנים, כלומר, הוצאות. אך חייבת להיות תנועה נוספת כדי שהעסק יוכל להתקיים. מדובר כמובן בהכנסות. המזומן מגיע מהלקוחות שרוכשים שירותים או מוצרים שהעסק שלך מספק.
התזרים הינו בעצם תמונת מצב כוללת שמאפשרת לראות את המצב הפיננסי של העסק ממבט מאקרו. חשוב לציין שישנם שני סוגים של תזרים מזומנים:

  1. תזרים מזומנים חיובי

תזרים מסוג זה בא לידי ביטוי במצבים שבהם נכנס יותר כסף לעסק מאשר יוצא

  1. תזרים מזומנים שלילי

תזרים מסוג זה בא לידי ביטוי במצבים שבהם נכנס פחות כסף מאשר יוצא

מי צריך ניהול תזרים מזומנים?

לא מעט בעלי עסקים מוצאים את עצמם במצב שבו הם ניצבים חסרי אונים אל מול חשבון הבנק בטענה ש"נגמר להם הכסף". מצב זה בא לידי ביטוי בקרב עסקים שאינם מבצעים ניהול תזרים מזומנים. אפשר לומר שישנם 2 מצבים שבהם העסק צריך לבצע ניהול של תזרים מזומנים:

  1. בעת הקמת העסק

עסק שזה עכשיו נפתח "זוכה" לגלות שעוד לפני הפתיחה, ישנן לא מעט הוצאות. לעומת זאת, ההכנסות צפויות להגיע בשלב מאוחר יותר.

  1. לאורך כל חיי העסק

עסק קיים צריך שיהיה לו ניהול של תזרים מזומנים. לעיתים ישנן הוצאות לא צפויות וחשוב מאוד שהעסק יהיה ערוך לכך מראש די למזער ולעיתים אם ניתן, להעלים את הבעיות הכלכליות.

רלוונטי: האם לפתוח חשבון בנק נפרד לעסק?

למה חשוב לנהל תזרים מזומנים לעסק?

חשוב מאוד שכל בעל עסק יבצע ניהול תזרים מזומנים לעסק קטן או גדול. במהלך ניהול תזרים המזומנים, העסק מאפשר לעצמו "לנחות" באופן קל על הקרקע במידה ויש צורך בהוצאות לא צפויות. כל עסק באשר הוא צריך שתהיה לו את האפשרות להסתכל במבט מאקרו על ההוצאות וההכנסות של העסק, כך שניתן יהיה בסופו של דבר, להבין מה צפוי להיות המצב של חשבון הבנק בתאריך ספציפי ולהיערך במידת הצורך לשינויים לא צפויים שעשויים לצוץ.

בנייה וניהול דו"ח תזרים מזומנים

כדי לבנות ולנהל דו"ח של תזרים מזומנים, יש לפעול בהתאם להנחיות הבאות:

  • לנהל תחילה רישום קפדני תוך מעקב

    קודם כל, יש צורך לרשום כל הכנסה. בין אם מדובר בהכנסה עכשווית או כזו שצפויה לבוא לידי ביטוי בהמשך. הדבר מאפשר ליצור תמונה ברורה של המזומנים שנכנסים לעסק בכל זמן. הדבר נכון גם לגבי רישום של הוצאות.

    רישום זה מאפשר ליצור בסופו של דבר תמונה ברורה של המזומן שנשאר בחשבון הבנק בכל סוף יום.
    מומלץ להשתמש בטבלת אקסל לניהול העסק של פיננקה לצורך זה. הטבלה מאפשרת לראות בבירור את התמונה הכללית ללא מאמץ. אם אתם קצרים בתזרים מזומנים, ניתן לנסות לפנות לארגון פעמונים הנותנים גם ייעוץ כלכלי לארגונים בחינם.

לא כל בעלי העסקים יודעים לתכנן קובץ אקסל ובואו נודה, בזה לאיזה בעל עסקים בכלל יש זמן לכך?

לשם כך, צוות פיננקה יצר עבורכם טבלת אקסל מוכנה להורדה לניהול ההכנסות וההוצאות של העסק שלכם.

  • תכנון עקבי

כל בעל עסק צריך לשאול את עצמו את השאלות הבאות:

    • מהי ההכנסה הצפויה (גם אם משוערת)
    • האם אפשר להפחית בהוצאות?

לאחר מכן, עליו לבצע תכנון עקבי ומתמשך שישמור על יציבות כלכלית של העסק.

באיזה מקרים צריך יועץ פיננסי עסקי?

ניתן להתייעץ בכל מצב עם יועץ פיננסי עסקי. כאשר ההמלצה היא ליצור קשר בהקדם אך ורק במצב שבו העסק הגיע לבור כלכלי לאחר שלא נעשה מעקב, כך שקיים קושי בביצוע ניהול וחישוב של תזרים מזומנים.

במצבים שבהם העסק נמצא במצב טוב מבחינה כלכלית, ניתן לחסוך את הפנייה (וההוצאה) על יועץ עסקי ופשוט להסתייע בטבלת האקסל של פיננקה שמאפשרת לבצע חישוב מהיר ונוח של ההכנסות וההוצאות של העסק.

עוד משהו: חשבון בנק עסקי

אחד הצעדים החשובים בניהול תזרים המזומנים היעיל של עסק הוא פתיחת חשבון בנק נפרד ומיועד לפעילות העסקית בלבד. חשבון בנק עסקי ייחודי מאפשר הפרדה ברורה בין הזרמי הכסף האישיים לבין תזרים המזומנים של העסק עצמו. הפרדה זו מקלה על מעקב שוטף אחר ההכנסות, ההוצאות והיתרות הנכנסות והיוצאות מהעסק, ללא טשטוש מול הפעילות הפרטית של הבעלים. בכך ניתן לקבל תמונת מצב עדכנית של מצבת המזומנים העסקית ולזהות חוסרים או עודפים פוטנציאליים בזמן אמת.

מעבר לכך, חשבון בנק עסקי נפרד מאפשר גם הכנת דוחות תזרים מזומנים תקופתיים באופן פשוט ויעיל יותר. דוחות אלו חיוניים לניתוח המגמות בתזרים המזומנים, לתכנון עתידי נכון של הוצאות והכנסות צפויות ולקבלת החלטות אסטרטגיות לגבי מקורות המימון הנדרשים. חשבון בנק עסקי מנוהל כראוי הוא אחד המפתחות החשובים לשמירה על תזרים מזומנים חיובי ורציף, המאפשר פעילות עסקית יציבה לאורך זמן.

קראו עוד:

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

רוצה לחסוך בעמלות מסחר?

מלאו את השאלון ונחזור אליכם עם הצעות משתלמות

כמה כסף חשבת להשקיע?
באיזה בורסה?
טווח ארוך או קצר?
לחיצה על הכפתור מהווה אישור לפרטי התקנון

רוצה לדבר עם מומחה?

לגולשי פיננקה מגיע יותר!
חדש! עכשיו בגרסה 2.0: קובץ אקסל פשוט ונוח להורדה על מנת שתוכלו בעזרתו לנהל את כלכלת המשפחה שלכם באמצעות מעקב הוצאות והכנסות חודשי ושנתי. שיהיה בהצלחה.

מידע מקצועי נוסף עבורכם

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, מוצרים חדשים, הטבות, טיפים?

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים