תיק השקעות מנוהל

תיק השקעות מנוהל

אם הצטבר לכם סכום כסף מכובד בעובר ושב או אם נפל בחלקכם סכום כסף מכובד (אקזיט, בונוס, RSU, יורשה לא עלינו) ייתכן ותרצו לשים את כספכם בתיק השקעות מנוהל. כאן תוכלו לדעת מהו תיק השקעות מנוהל, למי זה מתאים, מהם מסלולי ההשקעה הנפוצים, איך זה מתנהל (גם בזמני משבר) מה יכול מנהל התיק לתרום לכם, מה המחיר והיכן כדאי לנהל את התיק.

תוכן עניינים

מהו תיק השקעות מנוהל?

אחת מהדרכים היחסית בטוחות ביותר להרוויח מהכסף ששוכב בחשבון הבנק שלנו היא השקעה בתיק השקעות מנוהל. מדובר באפיק חיסכון נוח ומשתלם במיוחד לניהול השקעות למי שהפרוטה מצויה בכיסו (החל מ-300,000 ש"ח ברוב המקומות), אשר מתאים ללקוחות פרטיים ללא ניסיון קודם בהשקעות.

רלוונטי: איזה מדדים יש? | איך משקיעים במדדים | איך להשקיע במדד S&P 500?

תיק השקעות מנוהל – מהם היתרונות?

  • תיק השקעות מנוהל על ידי מנהל השקעות מקצועי
  • תיק השקעות מותאם אישית לכל לקוח
  • השקעה המאפשרת גמישות – ניתן לשנות את אפיקי ההשקעה ואת רמת הסיכון
  • מעקב קל ונוח אחרי הפעולות בתיק
  • תגובות מיידיות ואפקטיביות לתנודות בשוק ההון
  • השקעה שמתאימה גם ללקוחות אשר לא בקיאים בשוק ההון

מדריכים נוספים: השקעה במניות למתחיליםהשקעות בבורסה למתחיליםקניית מניות

למי מתאים תיק השקעות מנוהל?

כאמור, היתרון המרכזי של תיק השקעות מנוהל הוא העובדה שמנהל התיק הוא מומחה מנוסה בניהול תיקי השקעות. כלומר, מנהל התיק מבין את תנאי שוק ההון, עוקב אחרי התנודות השונות, מתעדכן בניתוחים אנליסטים עם צוות המחקר של החברה ויועצים חיצוניים ומבצע את הפעולות הנדרשות על מנת למקסם את רווחי התיק.

סכום מינימום להשקעה: יש לציין שסכום המינימום לפתיחת תיק השקעות מנוהל בבתי ההשקעות די זהה בין רובם ונע בין 250,000 ש"ח ל- 300,000 ש"ח. ישנם בתי השקעות אשר דורש סכום הגבוהה ממיליון ש"ח עבור פתיחת התיק.

>>> פתיחת תיק השקעות מנוהל במיטב בית השקעות

טווח ההשקעה: תיק השקעות מיועד לטווח בינוני עד ארוך. משך התקופה שבה משקיעים ורמת הנזילות של התיק משפיעים על רמת הסיכון שלו. בטווח הארוך, רמת סיכון גבוהה יכולה לתת תשואות גבוהות, אך זאת עשויה להשפיע על הרווחים במקרה שבו יש צורך בכספים מיידיים במהלך תקופה של הפסדים. ישנם תיקי השקעות המיועדים למשיכת סכומים חודשיים, שיכולים לאפשר איזון בין ההשקעה לטווח ארוך והצורך בנזילות.

על מנת לדעת איזו תקופת השקעה מתאימה לך, חשוב להתייחס למתי יש צורך בכסף: האם ישנם חובות, האם אתה מתכנן לקנות דירה בטווח הקרוב, האם תצאו לגמלאות מהעבודה קרוב, וכדומה. כמו כן, חשוב להתייחס לשאלה של נזילות ולקשר בין התיק לבין הצורך בכסף מיידי. יש לקחת בחשבון גם את החסכונות האחרים שיש לך ואפשר להשתמש בהם לפני שתזדקקו לכסף מתיק ההשקעות.

הגדרת רמת הסיכון: בכדי להגדיר את רמת הסיכון המתאימה לכם, יש לקחת בחשבון את הצרכים הפיננסיים שלכם בעתיד, כולל התחייבויות עתידיות וחסכונות אחרים שקיימים לרשותכם. בעיקרון, הרי שרמת סיכון גבוהה משקפת פוטנציאל תשואה גבוה, אך יחד עם זאת עשויה גם להביא עמה הפסדים גבוהים. במקרה של השקעה לטווח ארוך ללא תאריך יעד מוגדר לפדיון, ניתן לממש את התיק בתקופה בה הוא בתשואה חיובית. עם זאת, אם תאלצו לממש את התיק ללא התחשבות במצב התיק, עשוי להיות חכם לקחת סיכון וכך להקטין את ההפסד אם תצטרכו למשוך את הכסף בזמן שבו התיק מפסיד.

עמלות ותעריפים: העלות של תיק השקעות מנוהל כוללת דמי ניהול ועמלות שונות כגון עמלות קניה ומכירה לניירות הערך שבתיק. רוב הבנקים יכולים לגבות גם דמי משמרת, אך זוהי עמלה ארכאית שלרוב אינה קיימת אם תבחרו הניהול דרך בית השקעות. ועוד, יש לשלם מיסי רווח הון על הרווחים שנוצרו עם ניירות הערך בתיק. הרווח מחושב לאחר קיזוז ההפסדים.
עבור תיק קרנות נאמנות זה קצת שונה, הוא מנוהל בעלות דמי ניהול קבועים, המקובלים בהתאם לדמי הניהול של קרנות הנאמנות שבתיק. כמו כן, תשלומים אחרים עשויים לכלול עמלות לפי תקנון הקרן, אך לא עמלות מכירה או קניה, שכן פעולות אלו מתבצעות בקרן עצמה.
מסים נגבים בזמנים שונים, למשל בעת ביצוע בקשת משיכה מהתיק.

כדי לבדוק האם תיק השקעות מנוהל מתאים לכם, יש להתאים את התנאים השונים לצרכי ההשקעה ולבדוק את האפשרויות המוצעות.

תיק השקעות בהתאמה אישית

פתיחת תיק השקעות מנוהל עם מיטב בית השקעות

מי רשאי לנהל את ההשקעות שלכם?

הרשות לניירות ערך מפקחת ומנהלת את תיקי השקעות כדי לשמור על נכסי הלקוחות ולהבטיח ניהול תקין. כדי להיות מנהל תיקי השקעות, יש צורך לקבל רישיון מהרשות לניירות ערך על ידי עמידה במבחנים ותנאים המנויים בחוק הייעוץ ולעבור התמחות בת 9 חודשים. כללים ותקנות מסדירים את התנהלות המנהל, כולל הוראות לגבי סודיות המידע של הלקוחות והחיוב לפעול למען טובתם. מנהל תיקי השקעות צריך גם להיות מבוטח בביטוח אחריות מקצועית מתאים. חשוב לבחור בבית השקעות המקפיד על כללי הניהול ויכול ליצור תשואות עבור הלקוחות גם בתקופות של ירידות והפסדים.

רלוונטי:

מהם מסלולי ההשקעה בתיק השקעות מנוהל?

כמו כל תיק השקעה, גם בתיק השקעה מנוהל ניתן לבחור את הרכב התיק בהתאם למאפייני המשקיע. המרכיב העיקרי שמשתנה בהתאם למאפייני הלקוח הוא רמת הסיכון של התיק. ככל שהלקוח יותר שונא סיכון, כך מרכיב המניות בתיק שלו יהיה נמוך יותר.

רלוונטי: האם קיימות השקעות בטוחות? | השקעות קטנות למתחילים

סוגי תיקי השקעות

  • תיק השקעות סולידי – תיק שמבוסס ברובו על אגרות רוב, שנחשבות למרכיב השקעה בעל רמת סיכון נמוכה יחסית. עוד על השקעות סולידיות
  • תיק השקעות דינמי – תיק שמורכב חציו מאגרות חוב, וחציו ממניות.
  • תיק השקעות אגרסיבי – תיק שמבוסס ברובו על מניות – נחשב לתיק בעל רמת סיכון גבוהה, ולכן מתאים למשקיעים בטווח הארוך.
  • תיק קרנות נאמנות – תיק המנוהל במשותף עבור כל המשקיעים באותה הקרן.
  • תיק ניירות ערך זרים – תיק השקעות שמנוהל בבנק ישראלי אך חשוף לשווקים בינלאומיים.

איך מתנהל תיק השקעות מנוהל בזמן משבר?

אחד מהיתרונות המרכזיים של תיק השקעות מנוהל בא לידי ביטוי דווקא בזמנים של משבר כלכלי. כאשר מתרחש משבר כלכלי, ויש אי וודאות בשוק ההון – אתם צריכים מנהל תיקי השקעות מנוסה בתחום, אשר ביצע בעבר השקעות בתקופות כלכליות מאתגרות, ויודע כיצד להתנהג בזמן זה – על מנת למקסם את הרווחים של התיק שלכם.

למדו עוד:

מה התפקיד של מנהל תיק השקעות?

מנהל תיק השקעות הוא המומחה אשר מבצע בעצמו את פעולות הקנייה והמכירה בתיק. פעולות אלה מתבצעות באופן פרטני לכל לקוח, בהתאם לפרופיל ההשקעה האישי שלו.

תיק השקעות מנוהל – כמה זה עולה לנו?

המחיר שתידרשו לשלם על תיק השקעות מנוהל מתבטא כמובן בעלויות השונות של ניהול התיק. מומלץ לבחון את העמלות ואת דמי הניהול טרם החתימה על חוזה. שאפו להוריד את העמלות ככל שניתן, כך שתוכלו למקסם את הרווחים שלכם.

תיק השקעות מנוהל – איך זה עובד?

כאשר לקוח מחליט לפתוח תיק השקעות מנוהל, עליו לבחור בית השקעות לפי נתונים של תשואה, סיכון, סכום מינימלי להשקעה ועוד. התהליך מתחיל בפגישה עם מנהל ההשקעות, אשר יבנה את פרופיל התיק לפי מאפייני המשקיע. מכאן והילך, כל האחריות עוברת למנהל תיק ההשקעות, ואתם יכולים להנות מהרווחים הרבים.

איך עוקבים אחרי תיק ההשקעות המנוהל?

בתי ההשקעות מציעים מגוון אפשרויות לעקוב אחרי תיק ההשקעות שלכם, ואתם יכולים לבחור את הדרך המתאימה לכם.

מתוך האפשרויות המוצעות ניתן לציין:

  • דיווחים תקופתיים שכן חובה לשלוח לפחות פעם ברבעון, אך רבים מציעים דיווחים חודשיים
  • מעקב צמוד דרך האיזור האישי באתר האינטרנט שלהם
  • מענה אנושי שבתי ההשקעות מספקים דרך שירות לקוחות ונציגי לקוח, וכן מנהל תיק המנוהל שלכם עם מענה אישי וזמינות לשאלות.
  • כדאי לבדוק את סוג החשבון שבו מנהלים את תיק ההשקעות שלכם, כי יתכן וזה יהיה חשבון בבנק או חבר בורסה, ובהתאם לזה יש לוודא את אפשרויות המעקב הנדרשות.

שאלות נפוצות על תיק השקעות מנוהל

לרוב, סכום המינימום נע בין 250,000 ש"ח – ל-300,000 ויש בתי השקעות הדורשים אפילו מעל 1,000,000 ש"ח.

דמי ניהול אשר משתנים כך שככל התיק גדול יותר כך שיעור העמלה יורד. 

עמלת קנייה ומכירה אשר לרוב הולכת ופוחתת ככל שתיק ההשקעות גדול יותר

ייתכן שבבנק תדרשו לשלם גם דמי משמרת בעוד בבית השקעות לרוב עמלה זו אינה קיימת או נמוכה בשיעור של בין 50% ל 75%- לעומת הבנקים.

מומלץ למדוד הצלחה לאחר פרק זמן של 2-3 שנים לפחות אבל מה שחשוב לא פחות הוא להביע אמון בבית ההשקעות שבחרת ולדעת בלב שקט שהם מבצעים את העבודה על הצד הטוב ביותר – גם בתקופות קשות בשוק ההון.

סיכום

בפוסט זה, למדנו על תיקי השקעות מנוהלים ואת היתרונות שהם מציעים למשקיעים. התכנן את התיק המתאים עבורך והשקיע בדרך שתותאם לצרכיך הפיננסיים. בעזרת פעולות המעקב והצפייה בתיק, תוכל להיות מעודכן ולקבל החלטות מבוססות על מידע מעודכן. כמו כן, כדאי לבחור בבית השקעות המתאים ולבדוק את האפשרויות השונות לניהול התיקים והמעקב אחריהם. בסופו של דבר, עם השקעה מתאימה וצעדים מתאימים לניהול התיק, תוכל להשיג תשואות משתלמות ולהשגת יעדי השקעות פיננסיים ממושכים.

רלוונטי: איך להתחיל להשקיע במניות?

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

רוצה לחסוך בעמלות מסחר?

מלאו את השאלון ונחזור אליכם עם הצעות משתלמות

כמה כסף חשבת להשקיע?
באיזה בורסה?
טווח ארוך או קצר?
לחיצה על הכפתור מהווה אישור לפרטי התקנון

רוצה לדבר עם מומחה?

לגולשי פיננקה מגיע יותר!
חדש! עכשיו בגרסה 2.0: קובץ אקסל פשוט ונוח להורדה על מנת שתוכלו בעזרתו לנהל את כלכלת המשפחה שלכם באמצעות מעקב הוצאות והכנסות חודשי ושנתי. שיהיה בהצלחה.

מידע מקצועי נוסף עבורכם

רוצה לחסוך בעמלות מסחר?

מלאו את השאלון ונחזור אליכם עם הצעות משתלמות

כמה כסף חשבת להשקיע?
באיזה בורסה?
טווח ארוך או קצר?
לחיצה על הכפתור מהווה אישור לפרטי התקנון