מה השווי נקי שלי

מה השווי הנקי שלי?

יצא לכם מתישהו לחשוב כמה אתם שווים ממש עכשיו? ולא מבחינה חיצונית או מבחינת האופי. אלא מבחינת השווי הפיננסי שלכם. אם הגעתם לכאן, סביר להניח שטרם עשיתם זאת כי אינכם יודעים מהו השווי הנקי שלכם והאם הוא נע בתחום הפלוס או המינוס?
איך אפשר לבצע הערכת שווי נקי? ומה זה בכלל אומר?
כל זאת ועוד יפורט בשורות הבאות.

מה זה שווי נקי?

שווי נקי (Net Worth) זהו השווי הפיננסי שלכם ממש עכשיו. כדי לדעת מהו השווי הנקי שלכם, אתם צריכים לחשב לא רק את הסכום שיש לכם בעו"ש ובחסכונות, אלא גם את הסכומים שקיימים בחובות, הלוואות, נדל"ן, פנסיה וכו'. לאחר שיש לכם את כל הסכומים, צריך לחשב ולהגיע לסכום הסופי, לנטו.
בכל אחד משלבי החיים שלנו, חישוב השווי הנקי הוא שונה וכאשר אנחנו גדלים זה נהיה יותר מסובך לחישוב.
אצל ילדים למשל, קל מאוד לחשב את השווי הנקי, פשוט כי אין להם עדיין הלוואות והוצאות מורכבות. צריך פשוט לבדוק את הסכום שהצטבר בתכנית החיסכון שלהם ולבדוק אם יש להם קופת גמל להשקעה שההורים פתחו.

בגיל תיכון עלול להיות גם חשבון בנק. נוער בדר"כ עובד בכל מיני עבודות מזדמנות עם שכר מינימום. כאשר אנחנו כבר סטודנטים או בהמשך החיים העניינים מתחילים להסתבך משמעותית עם הלוואות, חסכונות, נכסים (גם דיגיטליים כמו אתר אינטרנט או מטבעות קריפטוגרפים), רכב, מניות ועוד.

בסופו של דבר, מרבית האנשים אינם יודעים מה השווי הנקי שלי ואין ביכולתם להעריך האם הם שווים 200 אלף שקל, מיליון וחצי או בכלל בשווי שלילי (יותר הוצאות מהכנסות ושווי נכסים)

למה חשוב לבדוק את השווי הנקי?

חשוב מאוד לערוך חישוב שווי נקי בגלל 3 סיבות עיקריות:

  1. כדי שתוכלו להציב לעצמכם מטרה

הסיבה הראשונה היא הצבת מטרות. כאשר נציב עבורנו מטרה פיננסית כלשהי, אנחנו יודעים בדיוק מה הדרך שאנחנו צריכים לעבור ולאן אנחנו צריכים להגיע בסופו של דבר.
אם אתם ניצבים למשל, בפני קניית דירה, אתם צריכים לבדוק מידי תקופה את השווי הנקי שלכם, כדי שתוכלו לדעת איך עליכם להתנהל מבחינה כלכלית בהמשך.

  1. כדי שתוכלו לשמור על החשבון שלכם בפלוס

אם תבדקו את השווי הנקי שלכם מידי תקופה ותראו שהוא במגמת עלייה, תוכלו לדעת שאתם נמצאים בדרך הנכונה ואתם יכולים להמשיך בה. אך אם המצב הפוך, ואתם תגלו שהשווי הנקי שלכם במגמת ירידה מבלי ששמתם לב, תהיה לכם את ההזדמנות לעצור לרגע ולבצע את ההליכים הבאים:

    • א. לבדוק מדוע יש ירידה בשווי הנקי
    • ב. לשנות את המצב
    • ג. לחזור לדרך הישר ולהמשיך בהעלאת השווי הנקי מידי תקופה
  1. כדי שתוכלו לקבל מוטיבציה לחיסכון

באופן טבעי, כשתראו את השינוי החיובי שמתקיים בחשבון הבנק שלכם ותגלו שהשווי הנקי עולה, תהיה לכם מוטיבציה לחסוך יותר ויותר כסף.

רלוונטי: איך לחסוך כסף בכל חודש?

מה זה נכסים והתחייבויות ומה ההבדל ביניהם?

זה נשמע כמו שאלה פשוטה אבל אני מוכן להתערב שחלק גדול מהקוראים יטעו בתשובה.
הרבה אנשים קונים התחייבויות וחושבים בטעות שאלה נכסים. הדוגמא הכי פופולארית לכך היא קניית רכב. בעוד אנשים חושבים שרכב הוא נכס, זו טעות לחשוב כך מפני שרכב אומנם מביא אותנו מנקודה א' לנקודה ב' אבל בדרך הוא עולה לנו הרבה כסף על תחזוקה, תיקונים ודלק ובנוסף הוא גם מאבד מערכו מדי שנה. לעומת נכס, כמו נדל"ן למשל שאפשר להתגורר בו ובינתיים הערך שלו עולה או להשכיר אותו ולקבל דמי שכירות בעדו. זה אגב תמצית הרעיון מתוך הספר אבא עשיר, אבא עני וזה גם, מה שמבדיל בצורת החשיבה בין עשירים לעניים.

האמת היא שזה תלוי בנקודת ההשקפה שלכם אבל בעיקרון, נכס הוא כל דבר אשר יכול לייצר לנו תזרים כספי. נכס הוא משאב בעל ערך כלכלי שאדם, תאגיד או מדינה מחזיק או שולט בו מתוך ציפייה שהוא יספק תועלת עתידית.

התחייבויות הן מה שאתה חייב לצדדים אחרים. בקיצור, נכסים מכניסים כסף לכיס, והתחייבויות מוציאות כסף!

 

איך בודקים שווי נקי?

חישוב שווי נקי עשוי להישמע מסובך, אך אין זה נכון. אם יש לכם את כל הפרטים, עומד בפניכם הליך פשוט למדי. כדי לחשב את השווי הנקי, עליכם לפעול בהתאם להנחיות הבאות:

  1. חישוב הנכסים וההתחייבויות

תחילה, עליכם לחשב את כל הנכסים וההתחייבויות שיש ברשותכם.

  1. סיכום

כעת, תערכו סיכום של כל ההתחייבויות. להלן מספר התחייבויות לדוגמא:

    • הלוואה
    • משכנתא
    • חובה וכו'
  1. תחסרו את סך הנכסים

כעת, יש לכם את סך ההתחייבויות. עליכם לחסר מהסכום שהתקבל את סך הנכסים. הסכום שהתקבל הינו השווי הנקי שלכם.

כלים לחישוב כמה אתם שווים

יש מגוון רחב של דרכים לבצע חישוב שווי נקי בקלות. להלן כמה מהם:

  1. בנק

ניתן לגלוש אל האתר של הבנק שלכם ולחפש את דו"ח היתרות. כך תוכלו לראות במדויק את כל היתרות שקיימות בחשבונכם. להלן כמה יתרות שכדאי לבדוק:

    • פיקדונות וחסכונות
    • תיק ניירות ערך
    • חשבונות מט"ח

בנוסף, חשוב גם לבדוק אודות משכנתא אם יש לכם והלוואות.

  1. חברות אשראי

אם יש לכם הלוואה חוץ בנקאית מחברת אשראי או תשלומים שביצעתם באחד מהכרטיסים, חשוב להוציא גם את מידע זה.

קראו עוד: ניהול הוצאות בכרטיס אשראי

  1. מסלקה פנסיונית

המסלקה הפנסיונית הינה אתר שיאפשר לכם להוציא את כל הפרטים הפיננסיים שלכם מחברות הביטוח ומבתי השקעות תמורת תשלום.

  1. הר הכסף

אם אתם מעדיפים שלא לשלם על התדפיסים, ניתן לבדוק באתר הר הכסף (אתר חינמי) ולבדוק אם יש לכם חשבונות שלא היו בשימוש. מי יודע, אולי תגלו שיש לכם כספים ששכחתם מהם לגמרי.

  1. השתמשו בקובץ אקסל הכנסות הוצאות

אם אתם קוראים אדוקים של פיננקה, אתם בטח כבר יודעים שאנחנו מציעים טבלת אקסל לניהול ההכנסות והוצאות שלכם. לאחרונה, נוסף בקובץ טאב מיוחד אשר יאפשר לכם לדעת מה השווי הנקי שלכם. העמודות בטאב הזה יסכמו את כל הנכסים פחות כל ההתחייבויות שלכם ויציגו בפניכם את המספר המיוחל.  קראו עוד על הטבלה שלנו.

אם לא די בכך, במידה ותעשו בטבלה שימוש על בסיס חודשי, יהיה לכם קל יותר לנהל את כלכלת הבית שלכם, לדעת אם אתם בתזרים חיובי או שלילי ובאופן כללי לעשות סדר בהוצאות ולדעת איפה אפשר לחסוך.

לגולשי פיננקה מגיע יותר!
חדש! עכשיו בגרסה 2.0: קובץ אקסל פשוט ונוח להורדה על מנת שתוכלו בעזרתו לנהל את כלכלת המשפחה שלכם באמצעות מעקב הוצאות והכנסות חודשי ושנתי. שיהיה בהצלחה.

 

איך אפשר להגדיל את השווי הנקי?

גם אם אתם מצליחים לחסוך כמה עשרות שקלים מדי חודש ( או יותר) זה לא תמיד מספיק להגדיל את השווי הנקי שלכם כמו שהייתם רוצים. החוכמה היא לדעת לנהל את הכסף שלכם ולשים אותו במקומות שבהם הכסף ידע לצמוח מעצמו (בצורה פאסיבית כמה שניתן אבל לא חייב) ולתת לקסם הריבית דה ריבית לעשות את שלו. להשתדל לקנות פחות התחייבויות ולחשוב בטעות שהם נכסים שמגדילים את השווי שלכם כי זה נכון רק למראית עין אבל למעשה זה לא כך. שנו את המיינדסט שלכם ונסו לכוון לרכישת נכסיים (בין אן פיזיים או דיגיטליים), האינטרנט מלא במידע על כך ולכן לא נפרט כאן אבל בגדול רק נגיד שאם הכסף שוכב בעו"ש או זרוק בתכנית חיסון של הבנק עם ריבית של 0.03% בשנה זה ממש לא יתרום להגדלת השווי הנקי שלכם.

קרא עוד: 

סיכום

אנו ממליצים לכל אחד לדעת מה השווי הנקי, זה יותר פשוט ממה שאתם חושבים ויש מגוון דרכים לעשות את זה. ערכו חישוב על בסיס קבוע והשתמשו בטבלת אקסל שתסייע לכם לשמור על הוצאות נמוכות ביחס להכנסות שלכם. כך תוכלו לחסוך יותר כסף מידי חודש ולהביא למצב של שווי נקי חיובי ומוגדל.

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

רוצה לחסוך בעמלות מסחר?

מלאו את השאלון ונחזור אליכם עם הצעות משתלמות

כמה כסף חשבת להשקיע?
באיזה בורסה?
טווח ארוך או קצר?
לחיצה על הכפתור מהווה אישור לפרטי התקנון

רוצה לדבר עם מומחה?

לגולשי פיננקה מגיע יותר!
חדש! עכשיו בגרסה 2.0: קובץ אקסל פשוט ונוח להורדה על מנת שתוכלו בעזרתו לנהל את כלכלת המשפחה שלכם באמצעות מעקב הוצאות והכנסות חודשי ושנתי. שיהיה בהצלחה.

מידע מקצועי נוסף עבורכם

מסיימים את החודש בהרגשה שאתם לא יודעים לאן הלך כל הכסף ולא מצליחים "לסגור את החודש"?

אם הגעתם לכאן ועניתם "כן" לשאלות האלו סימן שאתם צריכים לעשות סדר בהתנהלות הפיננסית שלכם.

ייתכן שבכל חודש אתם מוציאים יותר ממה שאתם מרוויחים ואתם אפילו כנראה לא מודעים.

 

בעזרת טבלת הוצאות והכנסות לניהול משק הבית של פיננקה תוכלו להיות על זה!

בתוך הקובץ:

  • תכנון מאזן משפחתי חודשי ושנתי
  • תכנון הוצאות צפויות מול הוצאות בפועל וההפרש
  • חלוקה נוחה לקטגוריות
  • חישוב שווי נקי
  • תמיכה ועדכונים

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, מוצרים חדשים, הטבות, טיפים?

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים