השקעות קטנות למתחילים

השקעות קטנות למתחילים בסכומים קטנים

עולם ההשקעות נתפס לעתים כנחלתם של בעלי הון משמעותיים בלבד. אך האמת היא שגם למי שמתחיל עם סכומים קטנים בלבד, ישנן דרכים פשוטות ובטוחות להיכנס לתחום המרתק הזה. השקעות בסכומים קטנים הן הדרך המומלצת להסיר את החששות הראשוניים, לרכוש ניסיון וידע, ובסופו של דבר – אולי אף להגיע להישגים משמעותיים.

די בתקציב צנוע שאתם מוכנים להקצות לנושא, הבנה בסיסית של מושגי היסוד, רצון ללמוד ולצבור ניסיון והרבה סבלנות.

בין אם מדובר בהשקעה בודדת של שקלים בודדים במניה, ברכישת תעודות סל או קרנות נאמנות זולות, או אפילו בפתיחת חשבון חסכון להשקעה – הדרך להתחיל קטן היא להמשיך ללמוד ולהתנסות תוך כדי תנועה. הדבר אף יאפשר לכם לגלות את סגנון ההשקעה וחלוקת הנכסים המתאימה לכם ביותר.

במאמר זה נדון בדרכים היעילות ביותר להתחיל, בנקודות החשובות שחובה להכיר ובאסטרטגיות להמשך הדרך ולצמיחה. המטרה היא להפוך אתכם מחסרי ניסיון למשקיעים שמבינים את התחום ומצליחים לנהל את הכספים באופן יעיל ומניב.

תוכן עניינים

להתחיל עם השקעות קטנות

למידה והתנסות

עבור מתחילים שמעוניינים להיחשף לעולם ההשקעות, ביצוע השקעות קטנות הן נקודת הכניסה המומלצת. הדבר מאפשר לכם להתנסות בשוק בצורה מדודה, ללא חשיפה לסיכונים גבוהים מדי. הצעד הראשון הוא להגדיר את התקציב שבכוונתכם להשקיע – סכום שתוכלו להרשות לעצמכם להפסיד במקרה של תרחיש קיצון (זה יכול היות גם 100 שקל). לאחר מכן, חשוב ללמוד את הבסיס התיאורטי של השקעות – מושגי יסוד, כלים טכניים ופיננסיים וכדומה.

השלב הבא הוא לפתוח חשבון השקעות אצל ברוקר או במסגרת הבנק שלכם (פחות מומלץ בשל העמלות הגבוהות), ולהעביר אליו את התקציב המיועד להשקעות. בשלב זה תוכלו להתחיל לחקור אפיקי השקעה ספציפיים כמו מניות, אגרות חוב, קרנות נאמנות או מכשירים אחרים המותאמים לסכומים קטנים. חשוב להיות סבלנים, לשמור על ענווה ולהמשיך ללמוד בכל שלב. התחילו בהשקעות זעירות (אפשר אילו לרכוש שברי מניות) וצרו ניסיון, לפני שתרחיבו את היקפי ההשקעה שלכם. צרו תיק השקעות מגוון ככל הניתן ופזרו את הסיכונים. בעיקר חשוב להבין שמדובר בתהליך למידה וצבירת ניסיון לאורך זמן.

באמצעות אפליקציות להשקעות כמו בלינק אפשר להתחיל להשקיע בסכום נמוך של החל מ-1 ש"ח.

מסחר עצמאי

מסחר בבורסה באופן עצמאי  למתחילים יכול להתבצע באמצעות המחשב האישי, הטאבלט או הטלפון החכם. כלל הפעולות בניירות הערך שהמשקיע המתחיל רוצה לבצע, הוא עושה דרך חבר הבורסה שאצלו הוא פתח את החשבון. מפעיל הפלטפורמה להשקעות הוא שמעביר את הוראות הקנייה והמכירה של ניירות הערך השונים לבורסה באמצעות מערכת המסחר.

לפניכם מספר אופציות אטרקטיביות למסחר עצמאי למתחילים [עם מינימום נמוך]:

המומלץ ביותר

מיטב טרייד

דירוג פיננקה

5

מינימום השקעה 10,000 ש"ח – הטבה לגולשי פיננקה עם מיטב – פטור מדמי ניהול לשנתיים, 10% הנחה על החזרי מס בחברת “פינאפ”, פטור מעמלת קניה\מכירה על קרנות כספיות, ריבית על כסף נזיל שעומד בעובר ושב (עד 0.5% בשנה) וקורס מסחר במתנה!!
מבצע לתחילת שנה: ספריית VOD פיננסית במתנה הנותנת גישה ל-4 קורסים נוספים למשך חודשיים

מערכת מסחר חדשה

אקסלנס בית השקעות

דירוג פיננקה

4.9

מינימום 20,000 לפתיחת תיק מסחר עצמאי. לגולשי פיננקה, 100 ש"ח בונוס הצטרפות, פטור מדמי ניהול לשנתיים, 3 קורסי מסחר בזום.

עד 50$ החזר עמלות

אינטראקטיב ישראל

דירוג פיננקה

4.8

לסחור בפלטפורמת המסחר הפופולארית בעולם מבית אינטראקטיב ברוקרס העולמית!
מינימום השקעה: $3000 – המרה לדולר ללא עמלה (בהוראת קבע) – הוראת קניה בהוראת קבע – מסחר בשברי מניות
ללא דמי מנוי – לא סחרת לא שילמת! עד 50$ החזר עמלות לגולשי פיננקה

בונוס גבוה

IBI SMART

דירוג פיננקה

4.7
מינימום השקעה 15,000 ש"ח – מבצע עד סוף החודש: מצטרפים ומקבלים 250 ש"ח מתנה לחשבון,
פטור לשנתיים מדמי ניהול, המלצות אנליסטים (TipRanks) ובנוסף, קורס מסחר בשוק ההון מתנה

עמלות מסחר זולות

colmexpro

דירוג פיננקה

4.3

Colmex Pro מאפשרת גישה לאלפי מניות בוול סטריט באמצעות אפליקציה מתקדמת עבור משקיעים פרטיים ומוסדיים. החברה מציעה חשבון דמה חינם להתנסות במסחר. Colmex Pro מספקת כלים מתקדמים כולל גישה לנתוני Level 2, גישה ל-IPO וסורק מניות מובנה. החברה מפוקחת על ידי רגולטורים ועמלות סופר זולות.

למדו עוד על מסחר עצמאי בבורסה

ידע רלוונטי על שוק ההון

בתהליך של כניסה לשוק ההון חשוב ללמוד את ההבדלים בין הסקטורים השונים ומאפייניהם. בתוך כל סקטור חשוב ללמוד לקרוא את האינפורמציה הרלוונטית לגבי החברות השונות.  מעבר על הודעות של החברה על עסקאות שונות, דו"חות רבעוניים וקריאת תחזיות וניתוחים של אנליסטים יכולה ללמד רבות. ככל שקוראים ומבינים טוב יותר את המונחים ההבנה עולה. אם אתם לא בטוחים, אפשר לפתוח חשבון מסחר מדומה ולהתחיל לסחור בכאילו. תוכלו ללמוד על השקעה לטווח ארוך או קצר ולהתחיל את דרככם בשוק ההון עם קצת יותר ביטחון.

רלוונטי:

מס רווחי הון

גם מי שסוחר בבורסה באופן עצמאי חייב לשלם מס רווח הון. המיסוי אינו על ההשקעה אלא רק על הרווח הריאלי והמס מוטל רק על רווח ההון שממומש. כלומר אין מיסוי על עליית הערך של המנייה כל עוד היא נשארת בבעלותכם. בישראל שיעור מס רווח הון כיום עומד על 25% מהרווח. מכיוון שהמס מחושב לפי הרווח הריאלי, הוא למעשה מביא בחשבון את עליית המדד. אם אתם סוחרים בבית השקעות ישראליף אל דאגה – המס מנוכה במקור ולא נדרשת פעולה מצדכם. אם אתם סוחרים באמצעות ברוקר זר – עליכם לדווח לרשויות המס בעצמכם.

רלוונטי: אפליקציות להחזר מס

רלוונטי: האם קיימות השקעות בטוחות?

אפיקי השקעות קטנות למתחילים

קופות גמל להשקעה

באמצעות פתיחת קופת גמל אפשר להקים חיסכון של עד 79,005.69 ₪ (נכון לינואר 2024) לכל בן משפחה (לכל מספר ת"ז), לשנה, והיתרון בכך הוא שהכסף המושקע בקופות גמל מנוהל על ידי בתי השקעות מובילים המעסיקים מנהלי השקעות מומחים והבחירה במסלול ההשקעה נקבעת על ידכם לפי סולנות הסיכון שלכם. יתרון נוסף הוא פטור ממס רווחי הון במשיכה בגיל פרישה – אם חסכתם עד גיל 60 או לאחריו, תוכלו להמיר את כספי החיסכון לקצבה לכל החיים פטורה מכל מס, כולל פטור ממס רווחי הון

קרנות נאמנות

קרן נאמנות מנוהלת על ידי מנהל קרן, ומעל כל קרן נמצא מנהל השקעות ותפקידו לנהל את נכסי הקרן בהתאם להוראות הדין ומדיניות ההשקעות של הקרן. באמצעות קרן נאמנות ניתן לבצע השקעה משותפת בניירות ערך. היתרונות הם פיזור רחב של הנכסים, נזילות גבוהה, דחיית תשלום מס.

טיפ: פלטפורמה מומלצת לחיפוש, איתור וסינון קרנות נאמנות, קרנות כספיות ואג"ח היא Fair. ללא דמי מנוי, ללא עמלות, מינימום 250 ש"ח.

קרנות השתלמות

קרן השתלמות היא אפשרות מעולה לחיסכון לטווח בינוני, המתאים לשכירים ו\או לעצמאים. באמצעותה אפשר לקבל הטבות מס ייחודיות (פטור ממס רווחי הון) לצד ניהול השקעות מקצועי בשוק ההון. החיסרון הוא הנזילות הנמוכה (רק לאחר 6 שנים) אך היתרונות הרבים עולים על חיסרון זה. ניתן להמשיך ולחסוך את הכספים בקרן לאחר 6 שנים וליהנות מהתשואה של ריבית דריבית על החיסכון

פוליסת חיסכון

פוליסות חיסכון משמשת כאלטרנטיבה טובה לאפשרות לחסכון מניב לעומת אלה המוצעים בבנקים השונים. פוליסת חיסכון מתאימה למי שמעוניין בחיסכון קצר מועד ו/או לחלופין יהווה אלטרנטיבה ראויה לחסכון ארוך טווח. אין הכבלת הפקדה ומס רווח ההון ינוכה בסוף תקופת החיסכון בלבד או בעת משיכה חלקית.

נסו גם: השקעות בקריפטו

איך יצרתי את הרשימה הזאת?

בתהליך יצירת הרשימה, התחלתי בבחינה של מספר קריטריונים מרכזיים שהנחו אותי באיתור האפיקים המתאימים ביותר עבור משקיעים מתחילים בעלי תקציב נמוך. הקריטריונים המרכזיים היו:

נגישות וקלות כניסה – חיפשתי אפיקים שההיכרות איתם וההצטרפות אליהם פשוטות יחסית ואינן כרוכות בחסמי כניסה גבוהים.

עלויות נמוכות – העדפתי אפיקים שעלותם הראשונית ועלויות הניהול השוטפות נמוכות, כדי להתאים לתקציב נמוך.

פיזור סיכונים – האפיקים נבחרו כך שביחד הם יאפשרו פיזור נכסים מינימלי לצורך מיזוג סיכונים.

רמת סיכון מתונה – מאחר ומדובר במתחילים, חיפשתי אפיקים בעלי פרופיל סיכון לא גבוה מדי.

פוטנציאל לתשואה ראוי – חרף הסיכון הנמוך יחסית, רציתי לכלול אפיקים עם פוטנציאל תשואה סביר.

לאחר הגדרת הקריטריונים, סקרתי מגוון אפשרויות ועיינתי בהמלצות של גופים מקצועיים. לבסוף, בחרתי את האפיקים המתאימים ביותר על בסיס שקלול כלל השיקולים – היתכנות כניסה עם תקציב נמוך, עלויות אטרקטיביות, פיזור נאות ופרופיל סיכון-תשואה הולם למתחיל.

רלוונטי: איך להשקיע 1,000 שקל?

שאלות נפוצות על השקעות קטנות למתחילים

אפשר להתחיל עם סכומים נמוכים יחסית – החל מ-10,000 ש"ח בחלק מהם. באמצעות פלטפורמת בלינק או אינטראקטיב ישראל אפשר להתחיל להשקיע בשברי מניות בסכומים אפילו נמוכים יותר.

אם אין לכם הרבה כסף פנוי וזה כסף שמיועד ללימודים, דירה, כיסוי חובות או הלוואה אולי כדאי להמתין קצת ולחסוך עוד כסף לפני שתתחילו להשקיע. אם לא מודבר בכסף שמיועד למטרה פיננסית ואתם יכולים להרשות לעצמכם להפסיד אותו – כדאי להתחיל להשקיע כבר אתמול.

באופן תיאורטי, השיטות המוזכרות למעלה כולן פאסיביות במהותן אבל הם כן ידרשו ממכם לפתוח חשבון מסחר באופן פיזי אבל יש לזכור שהשקעות פאסיביות כדרכן הן בדר"כ השקעות לטווח ארוך.

השקעות קטנות  – התחילו בקטן

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בנושא של השקעות קטנות למתחילים בשוק ההון. כפי שציינו, ניתן כיום לפתוח חשבון מסחר ולסחור באופן עצמאי אונליין. חשוב ללמוד את שוק ההון ולבחור באופן מושכל באילו אפיקים להשקיע. מומלץ לעשות שימוש בפקודות הקנייה המינימליות ולפזר את הסיכונים על פני מגוון השקעות קטנות ולא להשקיע את כל כספכם רק במניה או מדד ספציפי.

רלוונטי:

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

רוצה לחסוך בעמלות מסחר?

מלאו את השאלון ונחזור אליכם עם הצעות משתלמות

כמה כסף חשבת להשקיע?
באיזה בורסה?
טווח ארוך או קצר?
לחיצה על הכפתור מהווה אישור לפרטי התקנון

רוצה לדבר עם מומחה?

לגולשי פיננקה מגיע יותר!
חדש! עכשיו בגרסה 2.0: קובץ אקסל פשוט ונוח להורדה על מנת שתוכלו בעזרתו לנהל את כלכלת המשפחה שלכם באמצעות מעקב הוצאות והכנסות חודשי ושנתי. שיהיה בהצלחה.

מידע מקצועי נוסף עבורכם

רוצה לחסוך בעמלות מסחר?

מלאו את השאלון ונחזור אליכם עם הצעות משתלמות

כמה כסף חשבת להשקיע?
באיזה בורסה?
טווח ארוך או קצר?
לחיצה על הכפתור מהווה אישור לפרטי התקנון