בניית תקציב משפחתי

בניית תקציב משפחתי ב-6 שלבים

כשלמדנו בבית הספר, המורים העניקו לנו מידע חשוב מאוד.  למדנו אודות ההיסטוריה של הארץ והעולם, הכרנו נוסחאות ותרגילים מורכבים במתמטיקה, למדנו את השפה והדקדוק ומה לא. אבל את הדבר החשוב ביותר שנוגע לכולנו, השכלה פיננסית נכונה– לא למדנו.

בניית תקציב משפחתי אמנם אינה דורשת לימודים גבוהים, אבל כן צריך להיות מודעים לעניין וליישם אותו. כל משפחה יכולה לנהל את התקציב שלה. בשביל להגיע למצב של בניית תקציב שכזה, צריך להגיע להחלטה שזהו הזמן המתאים להתחיל בהליך ולפנות לכך את הזמן.

אתם רוצים לדעת מאיפה מתחילים? תוהים למה זה בכלל חשוב? זאת וכל הפרטים הנוגעים לבנייה של תקציב משפחתי יופיעו בפניכם בהמשך.

מה זה תקציב משפחתי?

תקציב משפחתי הוא כלי עבור המשפחה שמאפשר לקבוע את היעדים הכלכליים של בני הבית (כלומר, לבחון את ההוצאות אל מול ההכנסות) מידי חודש. באמצעות הליך של בניית תקציב משפחתי מתאפשר לזהות פרטים חשובים הנוגעים להתנהלות הפיננסית המשפחתית ובסופו של דבר, בעקבות כך, ניתן להתנהל כלכלית באופן המושכל ביותר.
כאשר מכינים תקציב משפחתי, צריך לקחת בחשבון את סך כל ההוצאות וההכנסות בתקופה מסוימת. למשל, בחודש אחד או בשנה אחת, כדי לבדוק באיזה מהמצבים הבאים התקציב נמצא:

  • גירעון
  • מאוזן
  • עודף

למי מתאים לבצע בנייה של תקציב משפחתי ולמה זה חשוב?

בניית תקציב משפחתי חשוב עבור כל משפחה באשר היא. אין זה משנה אם מדובר במשפחה שמרוויחה שכר מתחת לממוצע, בממוצע או מעל הממוצע. כל המשפחות באשר הן, צריכות שיהיה להן גב כלכלי שכולל בנייה של תקציב שמותאם להן אישית. הדבר חשוב בכל רגע בחיים, לפני כל קנייה קטנה או גדולה.

החל מקנייה קטנה בסופר ועד לקנייה של רכב או דירה. חשוב לבצע בנייה של תקציב משפחתי מכיוון שכל הקניות שצוינו קודם לכן מחייבות התנהלות כלכלית נכונה שתאפשר למשפחה לחיות בפלוס ואפילו להפריש מידי פעם סכומים מסוימים לחיסכון.

למד עוד: איך לחסוך כסף כל חודש?

התנהלות משפחתית ללא תקציב משפחתי עשויה לדרדר את המצב הפיננסי למצב של מינוס בחשבון הבנק ולקיחת הלוואות מיותרות לכיסוי האובדראפט. במקרים מסוימים, הדבר אף עשוי להוביל למצב כלכלי רעוע שהמשפחה תתקשה לצאת ממנו בסופו של דבר (כניסה לחובות, הוצאה לפועל, פשיטת רגל).

קשור: ניהול הוצאות בכרטיס אשראי

איך בונים תקציב? שלבי בניית תקציב משפחתי:

כעת נציין בפניכם כיצד מתבצע הליך של בניית תקציב משפחתי. מדובר בהליך שמורכב מ-6 השלבים הבאים:

1. איסוף מקורות ההכנסה

השלב הראשון של בניית תקציב משפחתי כולל פתיחת קובץ אקסל לניהול הוצאות ובתוכו ניתן לכתוב את כל מקורות ההכנסה שיש למשק הבית, למשל:

    • הכנסה ממקור עבודה
    • הכנסה מפנסיה
    • הכנסה של קצבה
    • הכנסה חד פעמית
    • הכנסות נוספות כמו מלגות, סיוע כלכלי, דירה להשקעה וכו'

אם יש לכם הכנסה לא סדירה, שימו את ההערכה הנמוכה ביותר של מקור הכנסה זה במקום הזה. (ניתן להתאים בהמשך החודש אם תרוויחו יותר.)

לגולשי פיננקה מגיע יותר!
חדש! עכשיו בגרסה 2.0: קובץ אקסל פשוט ונוח להורדה על מנת שתוכלו בעזרתו לנהל את כלכלת המשפחה שלכם באמצעות מעקב הוצאות והכנסות חודשי ושנתי. שיהיה בהצלחה.

 

2. איסוף ההוצאות

כעת יש לרשום את כל ההוצאות שיש למשק הבית. יש לשים לב שאתם מציינים את כלל ההוצאות, כולל תשלומים שבוצעו במזומן או בצ'קים דחויים. מומלץ לעשות את הרשימה כאשר חשבון הבנק וכרטיס האשראי מוצג לפניכם. להלן דוגמאות להוצאות שונות שעשויות לבוא לידי ביטוי במשקי בית שונים:

הוצאות על מגורים

ההוצאות שנוגעות למגורים, הן בדר"כ הוצאות קבועות מדי חודש ולא משתנות יותר מדי.  להלן כמה מהן:

    • שכר דירה
    • משכנתא
    • תשלומי ארנונה, מים, גז
    • תשלומי תקשורת וכו'

הוצאות רכב

אם יש לכם רכב, סביר להניח שאנחנו לא צריכים לספר לכם שישנן הוצאות שונות על רכב, מלבד הדלק שעשוי להיות ההוצאה שנעשית בתדירות הגבוהה ביותר. להלן הוצאות שונות שחשוב לציין בטבלה:

    • תחזוקה של הרכב – טיפולים שנתיים
    • תיקונים – זה לא תמיד משהו שאפשר לתכנן אבל מומלץ להכניס לתקציב בכל זאת
    • טסט – ביצוע טסט שנתי ורישיון רכב
    • ביטוח  – כל הביטוחים החלים על הרכב

הוצאות בריאות

בנוסף לביטוחי הבריאות הבסיסיים של קופת החולים והפרטיים, יש גם ביטוח חיים, תאונות עבודה ועוד. יש גם הוצאות על טיפולי שיניים, תרופות וכו'

הוצאות מזון ופנאי

בנוסף לכל אלו, יש גם הוצאות מזון ופנאי וספורט, כסף ומימון, נכסים, צריכה ומחייה ועוד שבאים לידי ביטוי אצל כל משפחה באשר היא. לעיתים לא ניתן לעמוד את הסכום המדוייק בכל החודש כי זה כמובן מאוד משתנה אבל מומלץ ללכת 3 חודשים אחורה ולעשות ממוצע.

3. דירוג ההוצאות וסדרי עדיפויות

בשלב זה של בניית תקציב משפחתי יש לדרג את כל ההוצאות לפי סדר עדיפות וחשיבות.
יש הוצאות שהן בעדיפות ראשונה עבור כלל המשפחות. מדובר כמובן בהוצאות שנוגעות למחיה ולמגורים והוצאות על מימון והתחייבות. ניתן לדרג את ההוצאות לפי דירוג מ1 עד 10 או בכל אופן אחר שנוח לכם. 

רלוונטי: איך עמותת פעמונים יכולה לעזור לכם לחסוך כסף

4. קביעת סכום מקסימלי לכל הוצאה

בשלב זה, יש לקבוע מהו הסכום המקסימלי שאתם מקציבים לעצמכם עבור כל הוצאה. מדובר בסכום שאתם צריכים לבדוק שאינכם עוברים אותו מידי חודש. את הסכום המקסימלי אפשר לקבוע על פי מעבר על החשבונות ב-3 חודשים האחרונים ולהחליט על פי זה מה הוא הסכום ההגיוני, בהתאם לתקציב הנבנה, שאפשר להוציא בסעיף זה.

5. שמירה על איזון

זהו השלב הקשה ביותר עבור משפחות רבות – בשלב זה מבצעים מעקב אחר ההוצאות ומבצעים שמירה על תקציב מאוזן לאורך זמן. כלומר, אם זוהתה חריגה באחד הסעיפים – למשל מתנת חתונה, זוהי כמובן הוצאה שלא תמיד ניתן לתכנן אותה מראש. אבל בהחלט אפשר להיערך לפניה. בכל מקרה, אם חרגתם מהתקציב בכלל סעיף כזה או אחר התקציב שלכם כנראה עכשיו נמצא במינוס ועל מנת לאזן אותו עליכם לקחת סכום כסף זהה מתוך התקציב ולא ממקור אחר. (ולא חלילה להיכנס למינוס)

6. ניהול התקציב

בשלב זה יש לנהל את התקציב מידי חודש, לבדוק את הטבלה ולבצע מעקב תמידי כדי להמשיך ולשמור על התקציב הקיים מבלי לחרוג ממנו. קראו עוד על ניהול תקציב משפחתי

נסו גם: שיטת המעטפות

כמה טיפים חשובים בעת בניית תקציב משפחתי עם הילדים

דברו על המצב הכלכלי

ניתן  להבין כמה אפשר לחלוק עם הילדים על סמך גילם ורמת הנוחות שלך. אולי אולי לא כדאי  לפרט כמה כסף אתם מרוויחים או את הסכום המדויק של כל הוצאה, אבל רצוי לנהל שיחה משפחתית כנה על המצב הכלכלי במשק הבית. עכשיו.

לאחר מכן, אפשר לדבר על לאן אתם מכוונים ואיך להגיע לשם – כצוות. שמרו על קווי תקשורת פתוחים וגרמו לדבר על כסף להרגיש נורמלי. זה אולי קצת לא נוח בהתחלה, אבל אח"כ זה יזרום.

דונו בהבדל בין רצונות לבין בצרכים.

על מנת שכל תקציב משפחתי יצליח,  צריך להסביר לילדים (ואולי להזכיר לעצמכם?) את ההבדל בין רצונות לצרכים – וכמה חשוב לענות על הצרכים קודם. זה אומר שאתם מתקצבים את ההוצאות הקבועות (שהזכרנו קודם לכן) לפני מנוי בנטפליקס או ספוטיפיי (למשל).

ערכו פגישות תקציב חודשיות

פגישות תקציב חודשיות הן אחת הדרכים הטובות ביותר לשמור על קווי תקשורת פתוחים לגבי כסף לאורך כל השנה. הנה מה שכדאי לחשוב עליו לפני ובמהלך הפגישות האלה.

כל חודש מגיע עם הדברים הסטנדרטיים שאתה מוציא עליהם כסף – כמו גם הוצאות ספציפיות לחודש. תכננו פגישות תקציב משפחתיות כדי לדבר על ההוצאות המשתנות. כמו כן, עברו על כיצד התמודדתם בחודש שעבר, חגגו את הניצחונות שלכם בתקציב ובדקו את היעדים שלכם.

ודאו שהפגישות לא יימשכו זמן רב מדי. אתם לא רוצים שזה יהיה משעמם- כי זה לא! ומומלץ שיהיו חטיפים.

רלוונטי: איך לחסוך כסף לילדים?

שאלות נפוצות על בניית תקציב משפחתי


לבניית תקציב כמשפחה יש הטבות רבות. הנה שלושה מהם: 1) תוכלו להפסיק לתהות לאן הלך הכסף  ולהתחיל להגיד לו לאן ללכת. 2) תוכלו לדעת בדיוק כמה כסף אתם מכניסים בחודש. 3) תוכלו לקבוע יעדים ומטרות כספיות ובאמת להגיע אליהם!


אנחנו אוהבים את שיטת התקציב 50/30/20 כמקום להתחיל בו. שיטה זו מפצלת את ההכנסות שלכם בשלושה דרכים: 50% הולכים לצרכים חיוניים כגון מצרכים, דיור, שירותים בסיסיים, תחבורה, ביטוח, טיפול בילדים ותשלומי הלוואות מינימליים. 30% עבור רצונות, כגון נסיעות, מתנות וארוחות בחוץ ו-20% אחורנים עבור השקעות וחסכונות.

אם הגעתם לכאן כי אתם זקוקים לתקציב, ייתכן שמצבכם הפיננסי לא משהו. יחד עם זאת, אתם כנראה בדרך הנכונה. בניית תקציב משפחתי אולי תהיה לא נעימה או קשה בחודשים הראשונים כי תצטרכו לחתוך בהוצאות המיותרות אבל לאחר שתצליחו להרים את הראש מעל המים תוכלו לבנות תקציב ייעודי עבור מותרות ופינוקים (ולהשתדל לעמוד בו!)

לסיכום

אלו היו כל הפרטים שחשוב לדעת על בניית תקציב משפחתי. לא מסובך מדי אבל אכן דורש התעסקות קטנה. מומלץ לפנות לעצמכם זמן, עדיף בתחילת כל חודש. שבו עם בן או בת הזוג ומלאו את הקובץ – זה יעשה פלאים להתנהלות הכלכלית שלכם.

אם טרם התחלתם בהליך בניית התקציב, שימוש בטבלת אקסל לניהול הכנסות הוצאות של פיננקה תסייע לכם לבנות את התקציב המשפחתי בנוחות ובקלות.
הטבלה תאפשר לכם להזין את ההכנסות וההוצאות שלכם ולבצע חישובים מורכבים בקלות, כך בעצם נחסך מכם להתעסק עם חישובים מתמטיים מורכבים ורק לנהל את התקציב לפי ראות עיניכם.

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

רוצה לחסוך בעמלות מסחר?

מלאו את השאלון ונחזור אליכם עם הצעות משתלמות

כמה כסף חשבת להשקיע?
באיזה בורסה?
טווח ארוך או קצר?
לחיצה על הכפתור מהווה אישור לפרטי התקנון

רוצה לדבר עם מומחה?

לגולשי פיננקה מגיע יותר!
חדש! עכשיו בגרסה 2.0: קובץ אקסל פשוט ונוח להורדה על מנת שתוכלו בעזרתו לנהל את כלכלת המשפחה שלכם באמצעות מעקב הוצאות והכנסות חודשי ושנתי. שיהיה בהצלחה.

מידע מקצועי נוסף עבורכם

מסיימים את החודש בהרגשה שאתם לא יודעים לאן הלך כל הכסף ולא מצליחים "לסגור את החודש"?

אם הגעתם לכאן ועניתם "כן" לשאלות האלו סימן שאתם צריכים לעשות סדר בהתנהלות הפיננסית שלכם.

ייתכן שבכל חודש אתם מוציאים יותר ממה שאתם מרוויחים ואתם אפילו כנראה לא מודעים.

 

בעזרת טבלת הוצאות והכנסות לניהול משק הבית של פיננקה תוכלו להיות על זה!

בתוך הקובץ:

  • תכנון מאזן משפחתי חודשי ושנתי
  • תכנון הוצאות צפויות מול הוצאות בפועל וההפרש
  • חלוקה נוחה לקטגוריות
  • חישוב שווי נקי
  • תמיכה ועדכונים

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, מוצרים חדשים, הטבות, טיפים?

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים