ניהול כספים בעסק

ניהול כספים בעסק: טיפים לניהול כספים נכון בעסק

כשיזמים רבים פותחים עסק הם מגיעים עם תשוקה לתחום מסוים, אבל לא תמיד עוסקים מספיק בכל העיסוקים האפורים של ניהול כלכלי נכון שמוביל אותם להצלחה. עסק מצליח הוא לא רק עסק שלקוחות אוהבים אותו, אלא גם עסק עם ניהול כספים נכון שמסייע לו להצליח לאורך זמן. אז מהו ניהול כספים בעסק שנעשה כמו שצריך ומהם הרכיבים שלו? על כך נרחיב במאמר זה.

תוכן עניינים

ניהול כספים בעסק – כיצד עושים זאת נכון?

החדשות הטובות הן שאתם לא צריכים להיות רואי חשבון או כלכלנים כדי לנהל את הכספים בעסק שלכם נכון. זה אמנם בהחלט מומלץ להיעזר בבעלי מקצוע, אך גם אתם צריכים להיות מעורבים בניהול הכספים בעסק שלכם, גם אם מדובר בנושא אפור ולא מזמין. חשוב לא להזניח את הנושא ולהיות עם היד על הדופק, כי זהו המקום בו נופלים רוב העסקים.

רלוונטי: סקירה מלאה על מורנינג (חשבונית ירוקה)

ניהול כספים בעסק באופן נכון כולל שלושה רכיבים עיקריים:

תקציב

התקציב הוא המסגרת ותוכנית העבודה של העסק שלכם. את התקציב קובעים בתחילת השנה, ולאורך השנה עוקבים יישומו. התקציב לא מתייחס לשנה כיחידת זמן אחת, אלא כולל התייחסויות לפרקי זמן קצרים יותר כגון רבעונים וחודשים כשבכל נקודת זמן כזו עוקבים ומוודאים כי אתם עומדים במסגרת התקציב.

כאשר בונים תקציב יש להעריך את ההוצאות וההכנסות באופן ריאלי – כלומר, בלי Wishful thinking ואם אתם מתקשים להעריך רכיב מסוים יש להעריך באופן שמרני, כלומר: הערכת יתר של ההוצאות והערכת חסר של ההכנסות. כל הוצאה צריכה להיות רשומה לצרכי מס ולצרכי בקרה אחר התקציב כדי לוודא שאתם אכן עומדים בו. אנחנו ממליצים לנהל את ההוצאות וההכנסות באמצעות אקסל, שהשימוש בה הוא חינמי למנויי אופיס והיא מהווה כלי נוח ביותר לניהול תקציב. במידה ואתם לא יודעין כיצד להשתמש באקסל, קיימים מגוון מדריכים בעברית ובאנגלית ביוטיוב שמסבירים בפירוט ובפשטות על פעולות שונות שניתן לבצע באקסל.

נסו את האקסל לניהול כספים של פיננקה

לא כל בעלי העסקים יודעים לתכנן קובץ אקסל ובואו נודה, בזה לאיזה בעל עסקים בכלל יש זמן לכך?

לשם כך, צוות פיננקה יצר עבורכם טבלת אקסל מוכנה להורדה לניהול ההכנסות וההוצאות של העסק שלכם.

2. תזרים מזומנים

תזרים מזומנים הוא תנועת הכספים אל העסק וממנו. עסקים יכולים להיות רווחים, אך בעיות תקציב יקשו מאוד על התפקוד השוטף ועלולות אף להפיל עסק. בדרך כלל בעיות תזרים נובעות מפער מסוים בין המועד בו אתם מקבלים כסף מלקוח לבין המועד בו אתם צריכים לשלם לספק. כמו כן, הוצאות בלתי צפויות עלולות לגרום לבעיות תזרים. מסיבה זו יש לנהל דו"ח תזרים מזומנים לעסק הכולל מידע מדויק בנוגע לתנועת המזומנים בעסק בתקופה האמורה ומספק עבורכם את תמונת המצב בעסק מבחינת התזרים.

כמו כן, מומלץ מאוד להתייעץ עם הבנק שלכם לגבי מסגרת אשראי שתאפשר לכם תזרים מזומנים בר קיימא.

קראו עוד: האם לפתוח חשבון בנק נפרד לעסק?

3. דו"חות כלכליים

התנהלות כלכלית בעסק לא יכולה להיות מבוססת רק על תחזיות והערכות אלא גם על נתונים מדויקים ואמינים. בעסקים רבים קצת מזניחים נושא זה ומסתמכים בעיקר על עבודתו של רואה החשבון שמוציא דו"חות כלכליים שנתיים. עם זאת, דו"חות אלו לא מספיקים ויש להוציא דו"חות חודשיים המשקפים תמונת מצב עדכנית של המצב הכלכלי בעסק שלכם.

חשוב שאת הדו"חות הללו אתם כבעלי עסק תקראו ותוכלו להבין. ניתן לכתוב את הדו"חות בעצמכם, או לחילופין לשכור יועץ עסקי שיעשה את העבודה עבורכם וילווה אתכם בהבנת הדו"ח ומשמעותו. 

4. חשבון בנק עסקי

אחד הצעדים החשובים ביותר לניהול כספי נכון של עסק הוא פתיחת חשבון בנק נפרד, המיועד אך ורק לפעילות העסקית. למרות שעשוי להיראות כצעד פשוט, קיומו של חשבון בנק עסקי נפרד הוא הבסיס להפרדה ברורה בין כספי העסק לכספים הפרטיים של הבעלים. הפרדה זו מאפשרת תמונת מצב כספי מדויקת של העסק בכל רגע נתון, ללא ערבוב עם ההכנסות וההוצאות הפרטיות. בנוסף, ניהול חשבון בנק נפרד לעסק חיוני לצרכי חשבונאות וניהול ספרים תקין, מה שמקל על הכנת דוחות כספיים מסודרים. מעבר לכך, חשבון עסקי נפרד מונע סיבוכים משפטיים אפשריים הנוגעים לערבוב נכסים ורכוש. כמו כן, הבנקים לרוב מציעים שירותים ייעודיים לעסקים בחשבונות מסוג זה. לפיכך, פתיחת חשבון בנק עסקי נפרד היא צעד ראשוני והכרחי לשמירה על מערכת כספים מסודרת ומקצועית שתאפשר ניהול נכון של הכספים העסקיים.

קריאה נוספת: ביזיבוקס לניהול העסק

סיכום

ניהול כספים בעסק הוא עניין שאין להקל בו ראש. כל הטיפים שנכתבו למעלה אפשר לומר שנכתבו בדם, הקפידו על ניהול כספים נכון של העסק ותחסכו לעצמכם בעיות ניהול תזרים שלילי או אפילו חובות. בהצלחה!

קראו עוד:

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

רוצה לחסוך בעמלות מסחר?

מלאו את השאלון ונחזור אליכם עם הצעות משתלמות

כמה כסף חשבת להשקיע?
באיזה בורסה?
טווח ארוך או קצר?
לחיצה על הכפתור מהווה אישור לפרטי התקנון

רוצה לדבר עם מומחה?

לגולשי פיננקה מגיע יותר!
חדש! עכשיו בגרסה 2.0: קובץ אקסל פשוט ונוח להורדה על מנת שתוכלו בעזרתו לנהל את כלכלת המשפחה שלכם באמצעות מעקב הוצאות והכנסות חודשי ושנתי. שיהיה בהצלחה.

מידע מקצועי נוסף עבורכם

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, מוצרים חדשים, הטבות, טיפים?

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים