עצמאות כלכלית

מה זה עצמאות כלכלית או חופש כלכלי ואיך להגיע לשם במהירות?

עצמאות כלכלית אינה מושג חדש, אך נדמה כי בשנים האחרונות הוא עולה בכל מקום. במפגשים עם חברים, קולגות וקרובי משפחה, בערוצי התקשורת השונים, בעיתונים ואפילו ברחבי הרשת. אם הגעתם לכאן, סביר להניח שכבר שמעתם לפחות על גורו אחד שמשווק את עצמו כמסייע להגעה אל היעד הנכסף : עצמאות כלכלית.
אתם לא צריכים גורו בשביל להבין מהי עצמאות כלכלית או חופש כלכלי ובשביל להבין כמה אתם צריכים לחסוך כדי להגיע אליה.
אתם פשוט צריכים לקרוא את השורות הבאות בעיון וליישם אותן.

תוכן עניינים

 

מה היא עצמאות כלכלית?

עצמאות כלכלית היא היכולת של הפרט לחיות באופן שמושפע באופן מינימלי מאילוצים כלכליים, אלא מונע יותר מהרצונות ומהשאיפות שלו. יש אנשים שיש להם משכורת גבוהה יחסית אך הם אינם קרובים להיות בעלי עצמאות כלכלית, בגלל שכל המשכורת שלהם עוברת לצריכה (להוצאות על מסעדות, משכנתא, ביגוד וכו').
לעומת זאת, אנשים שחיים בצמצום ויש ברשותם גם נכסים שמניבים להם את רוב ההכנסה, יהיו יותר עצמאיים מבחינה כלכלית. במצב שכזה, ההוצאות שלהם משולמות ברוב המקרים ללא תלות בתלוש המשכורת, מכיוון שהנכסים הם אלו שמניבים את רוב ההכנסה.

איך משיגים חופש כלכלית

לאחר שהגדרנו מה זה עצמאות כלכלית, בואו נגלה את הצעדים העיקריים שאתם צריכים לנקוט. עצמאות כלכלית מתחילה בתוכנית מפורטת ונכונות להתחייב אליה. זה לא משהו שסתם קורה פתאום. זה יהיה מסע ארוך עם עבודה קשה והקרבה. אבל קודם כל, אתם צריכים לדבר עם עצמכם בכנות ולהיות מציאותיים.

הבינו למה אתם רוצים עצמאות כלכלית

אתם צריכים להבין למה אתם מחפשים עצמאות כלכלית, מלכתחילה. האם אתם רוצים לעזוב קריירה שאתם לא אוהבים? רוצים לטייל בעולם? או שאתם רוצים לבלות יותר זמן עם המשפחה? אין תירוץ נכון או לא נכון. במקום זאת, עליכם לשקול את המוטיבציה שלכם מכיוון שהיא יכולה להשפיע באופן משמעותי לאורך הדרך. כדי להשיג את העצמאות הכלכלית, זה ידרוש כמה הקרבות, והרבה יותר קל להקריב את הקורבנות האלה כשאתה יודע למה אתה עושה את זה.

חשיבה לטווח ארוך

להגיע לחופש כלכלי אינו תהליך קל ומהיר. יצירת הרגלי חיסכון יכולים להיות קשים עבור אנשים מסוימים ואפילו בלתי אפשרי עבור אנשים עניים. לכולנו יש הרבה פיתויים בדרך למטרות הפיננסיות שלנו, אבל אם עני לא יחסוך, הוא יישאר עני, ואם העשיר יוציא יותר ממה שהוא מרוויח, הוא יהפוך לעני. אם אתם חושבים לטווח ארוך, אפשר להגיע לעצמאות כלכלית ללא קשר לרמת ההכנסה שלכם.

חישבו את ההוצאה השנתית שלך

כדי לדעת כמה כסף אתה צריכים לחסוך כדי להגיע לעצמאות כלכלית, צריך לחשב כמה אתם מוציאים בכל שנה. במקרה אם אתם לא יודעים זאת, אפשר להשתמש בכרטיס האשראי ובדפי חשבון הבנק מהשנים האחרונות. רכזו הכל בטבלת אקסל ייעודית.  אנו ממליצים לך להתחיל לעקוב אחר ההוצאות שלך באופן קבוע כדי לוודא שאתה יודעים כמה אתם מוציאים.

חישבנו כמה צריך לחסוך כדי לפרוש מוקדם

סביר להניח שאתם רוצים שתהיה לכם עצמאות כלכלית. כדי להגיע לשם, אתם צריכים לעבור את השלב שבו אתם יודעים כמה כסף אתם צריכים לחסוך כדי לפרוש מוקדם. כדי שנוכל להציג בפניכם את התשובה הזו, נצטרך תחילה להכיר לכם את כלל 4 האחוזים.

כלל 4% הוא כלל אצבע נפוץ בתכנון פרישה הנועד לעזור לך להימנע מלגמור את כל הכספים שלך בעת פרישה. הוא קובע כי אתה יכול למשוך ברמה תיאורטית 4% מהחסכונות שלך מדי שנה ולהתאים את הסכום לאינפלציה עבור כל שנה שלאחר מכן מבלי להסתכן במחסור בכסף למשך 30 שנה לפחות.

בנוסף, מומלץ להכיר גם את חוק ה-300. חוק ה-300 הוא פשוט להפליא. כל שעליך לעשות הוא לקחת את ההוצאות החודשיות הנוכחיות שלך ולהכפיל את הסכום הזה ב-300. הסכום שאתה מקבל הוא כמה תצטרך לחסוך כדי להמשיך לחיות את אורח החיים שאתה שרגיל אליו כשאתה תהיה בפנסיה (או בעצמאות כלכלית).

 כדי להבין איך עובד הכלל הזה, אתם צריכים לעקוב אחר ההנחיות הבאות:

  1. תעריכו פחות או יותר את ההוצאות החודשיות שצפויות לכם לאחר שתפסיקו לעבוד.
    חשוב לשים לב שאין מדובר בהוצאות שיש לכם כיום וגם לא בהכנסה הנוכחית שלכם. שימו לב, מדובר בסכום משוער, כך שאל תשברו את הראש יותר מידי כדי להגיע לתוצאה.
  2. הגעתם לסכום משוער? מצוין. כעת, תכפילו את סכום זה ב-300.

התוצאה שתתקבל בפניכם היא הסכום הנזיל שאתם תצטרכו לחסוך ולהשקיע במהלך חייכם כדי שתוכלו בסופו של דבר, לממן רמת חיים קבועה מהמקורות העצמאיים שלכם. כל זאת, מבלי שתצטרכו להיות תלויים במשכורת ומבלי לחשוש שחלילה, יאזול לכם הכסף בשלב מסוים.

קראו עוד על פרישה מוקדמת

דרכים להגיע לעצמאות כלכלית מוקדמת

קיצוץ בהוצאות חודשיות

אנשים רבים חושבים שהגדלת השווי הנקי דורשת עבודה עם שכר גבוה, אבל במציאות, אתה צריך להוציא פחות ולחסוך יותר. קחו קצת זמן כדי לחשב את כל ההוצאות החודשיות החוזרות שלכם. צמצום ההוצאות הללו ייתן לכם את ההזדמנות לחסוך מדי חודש, וההשפעה הגוברת של כמה שינויים זעירים יכולה להיות שווה עלייה משמעותית בשיעור החיסכון שלכם. אתם יכולים ליצור את התקציב שלכם לעמוד בו, לארגן את מסע הקניות שלכם, לתכנן את הימים המדויקים שבהם אתם צריכים לקנות ולהכין רשימה של פריטים שאתם בהחלט צריכים לקנות. ולבסוף, הדרך הקלה ביותר לצמצם את ההוצאות היא היכולת לומר לא. לא עוד הרגלי קנייה אימפולסיביים!

קרא עוד: מחשבון הוצאות חודשיות

הגדל את ההכנסה שלך

צמצום הוצאות צריך להיות אחד המטרות הראשונות שלכם על מנת להגדיל את שיעור החיסכון ולהרוויח יותר כסף. אבל חוץ מצמצום הוצאות מומלץ גם להגדיל הכנסות. אפשר לקחת עבודה שנייה בשעות הערב (או הלילה) או בסופי שבוע. אפשר לבקש לעבוד שעות נוספות. אפשר לנסות לפתוח עסק קטן ולעשות משהו שאתה אוהב.  תזכרו שככל שתצליחו לייצר עבורכם יותר כסף שייכנס לחיסכון – כך תוגלו להגשים את המטרה שלכם יותר מוקדם.

שלמו את כל החובות שלכם

קשה להיות בדרך לעצמאות כלכלית כשאתם חייבים כסף לאנשים אחרים. לדוגמה, תארו לעצמכם שבגיל 25, אתם מוצאים את עצמכם מנסים לתכנן את הפרישה אך עדיין עם חוב של 10 אלפים ₪ של הלוואת סטודנטים. סביר להניח שהריבית על החוב יותר גדולה מאשר הריבית שתוכלו להרוויח אם הכסף היה מושקע. להיות בחובות מעקב אתכם ביציאה לעצמאות כלכלית, אתם זקוקים לכל שקל שתצליחו לחסוך ולהשקיע.

בנו תוכנית השקעות

הדרך היחידה להפקיד כסף בתוכנית השקעה היא שיהיה לך כסף להשקעה. יצירת תוכנית השקעות אין פירושה השקעה אקראית בכמה מניות או הקמת חשבון חיסכון בבנק. כיום, למשקיעים יש אפשרות לבחור אם הם יכולים לקבל ייעוץ מיועצים פיננסיים מקצועיים המוצעים ממוסדות פיננסיים שונים או באינטרנט באמצעות פתרונות אוטומטיים במקרה של העדפה לא ליצור אינטראקציה עם אנשים. וכמובן, כל אדם יכול לנסות לבנות תכנית השקעות בעצמו.

אבל ראשית, מה זה אומר תוכנית השקעה? תוכנית השקעה פירושה בחירת מכשיר פיננסי המותאם לצרכי המשקיע, יעדים, יכולת סיכון, תחומי עניין ספציפיים ואופק זמן. יתרה מכך, הוא ממלא תפקיד מרכזי בניהול תיקים, אסטרטגיות הקצאת נכסים, תהליך הכולל ניתוח מעמיק של יעדי המשקיעים, האינטרסים, חוזקות השוק, החולשות, ההזדמנויות ועוד. עבור המשקיע לבחור את אסטרטגיות ההשקעה הנכונות פירושו לבחור את מוצר ההשקעה המתאים ביותר בשוק עבורו. זכרו תמיד שחשוב להגדיר את היעדים הפיננסיים שלכם לפני ביצוע תוכנית כלשהי.

רלוונטי: אפליקציות השקעות מומלצות

כלים לעצמאות כלכלית:

אתם כנראה יודעים שבשביל להגיע למצב של עצמאות כלכלית, אתם צריכים שיהיו לכם את הכלים המתאימים. הרי לא מדובר כאן בשיטת קסמים. הכלי הראשון שאתם צריכים שיהיה לכם בדרך לעצמאות כלכלית הינו ייצור הכנסה פאסיבית. כלומר, אתם צריכים ללמוד לייצר הכנסה פאסיבית.

הכנסה מסוג זה הינה הבסיס של עצמאות כלכלית. באמצעות הכנסה זו, אתם לא תהיו תלויים בפרנסה מעבודה. הכנסה פסיבית מתבצעת בדרך כלל על ידי השקעות שמניבות הכנסה ללא תלות במקום עבודה. ניתן ללמוד איך לייצר הכנסה כזו – פשוט להשקיע בתחומים הבאים:

  • השקעות נדל"ן

אמנם ישנם מסלולים רבים ושונים שאתה יכול לבחור כדי להגדיל את העושר שלך ולמצוא חופש כלכלי, שיטה אחת מנוסה ונכונה היא לא אחרת מאשר השקעה בנדל"ן. נדל"ן הוא סוג נכסים המשמש זמן רב כאמצעי להגדלת עושר. היא מציעה מספר יתרונות – הן מיידיות והן לטווח ארוך. מומחים רבים מאמינים שרכישת דירה להשקעה היא השקעה מצוינת מכיוון שזה מקום די בטוח לשים בו את הכסף שלך, ובדרך כלל הערך עולה עם הזמן

  • השקעות בשוק ההון

מניות יכולות להיות חלק חשוב מתיק ההשקעות שלך. בעלות על מניות בחברות שונות יכולה לעזור לך לבנות את החסכונות שלך, להגן על הכסף שלך מפני אינפלציה ומיסים, ולמקסם את ההכנסה מההשקעות שלך. חשוב לדעת שיש סיכונים בהשקעה בבורסה.

  • מיזם אינטרנטי (נכסים אינטרנטיים)

אפשר לבנות הכנסה פאסיבית על ידי הקמה או רכישה של אתר אינטרנט. לצד מסחר אלקטרוני, פרסום באתר הוא אחת הדרכים המוכרות ביותר להרוויח הכנסה מאתר. … בעלי אתרים יכולים להיעזר ב- Google AdSense או רשת מודעות אחרת ולבקש ממנה לספק את המודעות.

קראו עוד על השקעות פסיביות

לאחר מכן, עליכם לדאוג לחשבון הבנק, להימנע מחריגת יתר, לחלק הוצאות לקטגורית ולקבוע סדר עדיפויות ברור.

ארגז הכלים כולל

כפי שאתם בטח כבר יודעים, הדרך לעצמאות כלכלית דורשת מכם להניע את עצמכם לפעולה.
כדי שתוכלו ליישם את הכלים שניתנו לכם עד כה, אתם צריכים שיהיה לכם ארגז כלים שכולל פרט חשוב ביותר – מחשבון אקסל לחישוב הפער בין ההכנסות וההוצאות. מחשבון זה יאפשר לכם לבחון את מצבכם הכלכלי ולבדוק שאכן אתם נמצאים בדרך הנכונה אל עצמאות כלכלית. אם טרם הכרתם את טבלת האקסל של פיננקה, זו ההזדמנות שלכם להכיר. מדובר בטבלה שתקל עליכם ותאפשר לכם לראות בבירור את ההפרשים שבין ההכנסות להוצאות שלכם.

לגולשי פיננקה מגיע יותר!
חדש! עכשיו בגרסה 2.0: קובץ אקסל פשוט ונוח להורדה על מנת שתוכלו בעזרתו לנהל את כלכלת המשפחה שלכם באמצעות מעקב הוצאות והכנסות חודשי ושנתי. שיהיה בהצלחה.

 

שאלות נפוצות על עצמאות כלכלית

ההגדרה המקובלת ביותר של עצמאות פיננסית היא כאשר חסכת בערך פי 25 מההוצאות השנתיות שלך. בשלב זה, הכספים שלך אינם תלויים בתלוש המשכורת שלך.

אנשים עצמאיים מבחינה כלכלית מסוגלים לקבל החלטות משלהם ואינם צריכים להיות תלויים באף אחד. זה מגביר את הכבוד העצמי שלהם וגורם להם להיות בטוחים יותר להתמודד עם כל סוג של מצב בחיים.

באופן ריאלי הזמן שצריך על מנת לצבור מספיק חיסכון יהיה סדר גודל של 5-10 שנים, אם כי ייתכן שייקח יותר זמן. ככל הנראה צפויה לפחות העלאת שכר אחת וקידום במהלך השנים הללו בנוסף גם מענקים שונים במהלך השנים כך שייתכן שזה ייקרה אפילו יותר מוקדם ממה שחשבת.

מחשבות אחרונות על עצמאות כלכלית

אנו מאמינים שהמדריך שלנו גרם לכם לחשוב דבר או שניים על עצמאות כלכלית. כעת, אתם יודעים בדיוק מה זה אומר, כך שאתם יכולים להחליט אם אתם מעוניינים להציב לעצמכם יעדים שיאפשרו לכם להגיע בסופו של דבר לעצמאות כלכלית. רגע לפני סיום, חשוב שתזכרו כמה דברים חשובים. החכמה בכל הנוגע לעצמאות כלכלית היא להיות בעלי מוטיבציה גבוהה, להציב יעדים, לאחר מכן להציב יעדים נוספים ולהתמיד ולמלא את טבלת ההכנסות וההוצאות של פיננקה שתשקף לכם מהו מקומכם. כך שתוכלו לבדוק אם אתם בדרך הנכונה.

אולי רלוונטי:

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

רוצה לחסוך בעמלות מסחר?

מלאו את השאלון ונחזור אליכם עם הצעות משתלמות

כמה כסף חשבת להשקיע?
באיזה בורסה?
טווח ארוך או קצר?
לחיצה על הכפתור מהווה אישור לפרטי התקנון

רוצה לדבר עם מומחה?

לגולשי פיננקה מגיע יותר!
חדש! עכשיו בגרסה 2.0: קובץ אקסל פשוט ונוח להורדה על מנת שתוכלו בעזרתו לנהל את כלכלת המשפחה שלכם באמצעות מעקב הוצאות והכנסות חודשי ושנתי. שיהיה בהצלחה.

מידע מקצועי נוסף עבורכם

רוצים לנהל תקציב עם אפליקציה?

נסו את רייזאפ!
שירות דיגיטלי מהפכני שמאפשר לשלוט בהוצאות בצורה חכמה!
קבלו חודש חינם +50% הנחה לחודשיים נוספים (לא נדרש להזין פרטי כרטיס אשראי) וגם שליטה מלאה על ההתנהלות הפיננסית שלכם
חודש במתנה

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, מוצרים חדשים, הטבות, טיפים?

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים