השקעה בסטארט אפ

השקעה בסטארט אפ

זה יכול להיות מאתגר להציע הגדרה מדויקת של מה זה סטארטאפ: זה יכול להיות עסק שיוצר מוצר או שירות חדש בתנאים של אי ודאות קיצונית, או חברה שמטרתה לפתור בעיה שבה הפתרון אינו ברור וההצלחה אינה מובטחת.

איך שלא תגדירו זאת, עבור יצירת סטארטאפ פעם היה צורך להיות עשיר וגם להצטייד בקשרים טובים כדי להשקיע בהם. עם זאת, כיום זה כבר לא המקרה. משקיעים ממוצעים יכולים בקלות לתפוס חלק מהזדמנויות השקעה בסטארט-אפים מרגשים באמצעות אתרי מימון המונים.

השקעה בסטארט-אפ היא בפוטנציאל מאוד משתלמת, אבל חשוב להבין שהיא כרוכה בסיכונים גדולים. הרוב המכריע של הסטארט-אפים נכשלים – גם אם תעשו את המחקר שלכם, אתם עלולים לסיים עם כיס מלא בכלום. הנה כמה דברים שצריך לדעת כדי להתחיל להשקיע בסטארט-אפים.

רלוונטי: אתרי השקעות המונים

איך להרוויח כסף מהשקעה בסטארט-אפ

כאשר אתה משקיע בסטארטאפ דרך אתר מימון המונים, אתה מתקשר בחוזה השקעה עם החברה. בגדול, ישנם ארבעה סוגים שונים של חוזי השקעה, שכל אחד מהם מציע דרכים שונות להרוויח כסף מההשקעה שלך:

גיוס חוֹב

סוג זה של חוזה מתייחס לכסף שלך כמו הלוואה שמרוויחה ריבית. החוזה עשוי לשלם תשואה קבועה, כגון פי שניים מההשקעה שלך, או תשואה משתנה. קבלת תשלומי ריבית תלויים בביצועי העסק לאורך זמן.

שטר המרה

במקום להרוויח ריבית, חוזה מסוג זה הוא סוג של חוב המומר למניות. כאשר סטארט-אפ מגיע ליעדים מסוימים – כמו השגת סבבי מימון חדשים. אתה מרוויח כסף על ההשקעה שלך ברגע שהחברה נרכשת על ידי חברה אחרת או בסופו של דבר הופכת לציבורית.

מניות

סטארט-אפים בשלבים מאוחרים יותר עשויים לאפשר לך לקנות מניות של החברה, בדומה לרכישת מניות של חברה ציבורית. רק שים לב שאתה לא יכול למכור את המניות שלך במניות סטארט-אפ. כדי להרוויח כסף, אתה צריך להחזיק במניות שלך עד שהסטארט-אפ יהפוך לציבורי (הנפקה) או יירכש על ידי חברה אחרת.

לקרוא עוד: השקעות במניות למתחילים

חלוקת דיבידנדים

סטארטאפים מצליחים בשלב מאוחר יותר מציעים למשקיעים את היכולת לקנות מניות המחלקות דיבידנדים שנתיים.

רלוונטי: השקעות דיבידנדאפליקציות להרוויח כסף

למה להשקיע בסטארט אפ?

השקעה בסטארט-אפים מעניקה לך מקום בשורה הראשונה לפתרונות לבעיות מאתגרות או לפיתוח טכנולוגיות חדשות.

פוטנציאל צמיחה אדיר (תשואה גדולה)

מניות ב-S&P 500 הן הרבה פחות מסוכנות מסטארט-אפים, אבל לעתים רחוקות יש מקום לצמיחה אקספוננציאלית. עם זאת, אם תבחר בהשקעה  בסטארטאפ מצליח, השמיים הם הגבול. 

רלוונטי: מסחר עצמאי בבורסה – מדריך

אמונה ברעיון חדשני

השקעות בסטארט-אפ עשויות למשוך אותך מכיוון שמדובר על יזמים שרודפים אחרי רעיון חדש. אם הסטארטאפ זיהה רעיון או פיתרון לבעיה שלא קיים בשום מקום אחר והיא מציקה לך באופן אישי אין דרך יותר טובה מאשר להשקיע במוצר שאתה מאמין בו מתוך אמונה שהוא יביא גם לך את הפיתרון המיוחל.

קשרים אישיים

במידנה קטנה כמו ישראל, אולי אחיך משיק מוצר חדש נהדר, או אולי זה השכן שלך. זה נראה כמו רעיון חדשני, ואתה רוצה לעזור במימון הפרויקט של חבר או קרוב משפחה. הרבה אנשים משקיעים בסטארטאפים כי הם נמצאים ברשת ותומכים בפרויקט שהם מכירים.

תחושה של הגשמה

עבור חלק מהמשקיעים, השקעה בסטארט-אפים היא משהו שהם עושים בגלל התחושה שזה נותן להם – לעזור למישהו למצוא עסק, לראות משהו חדש שנוצר, ללמוד על תעשיות שונות או להיכנס לקרביים של משהו מרגש.

רלוונטי: אפליקציות להשקעות

מדוע השקעה בסטארט אפ עלולה להיות מסוכנת?

השקעות סטארט-אפ אינן מיועדות לכולם, לפחות עבור משקיעים שרוצים סיכון נמוך והכנסה יציבה. הנה כמה סיבות:

סטארט-אפים הם לא יציבים

כ-90% מכלל הסטארט-אפים נכשלים, עקב חוסר התאמה לשוק המוצר, בעיות שיווק, בעיות בצוות או בעיות אחרות. באופן כללי, סטארט-אפים הם השקעה טובה רק אם אתה מוכן להפסיד 100% ממה שאתה משקיע. 

סטארטאפים הם השקעות לא נזילות

אם קנית מניה היום ושנית את דעתך מחר לגבי בחירתך, תוכל למכור אותה בקלות. סטארט-אפים, לעומת זאת, הם מאוד לא נזילים ובאופן כללי נחשבים השקעות לא בטוחות. כאשר אתה משקיע בסטארט-אפ, אתה צריך לצפות שהכסף שלך יהיה סגור לשלוש עד חמש שנים לפחות, אם לא יותר. 

השקעה לטווח ארוך מאוד (לוקח זמן לראות תוצאות)

גם אם סטארטאפ יצליח, עדיין עשויות לחלוף שנים עד שתראה תשואה מההשקעה שלך.  צריך להיות סבלני ובעל כח רצון כדי לתת לחברות הפורטפוליו שלך זמן לצמוח. עוד על השקעות לטווח ארוך

רלוונטי: פלטפורמות מסחר בשוק ההון

כיצד לדעת אם סטארטאפ הוא השקעה טובה?

האופן שבו תיגשו להשקעות סטארט-אפ יהיה ייחודי לכם ולמצב הפיננסי שלכם. מומחים ממליצים לעשות הרבה מחקר לפני שמכניסים את הכסף להשקעה מסוג כזה. אתם אמורים להיות מסוגלים לענות על שאלות אלה לפני שתבצעו השקעה בסטארט-אפ:

מה אתם יודעים על הסטארטאפ?

האם זה תחום, תעשייה או מוצר שאתם מכירים או קרבוה לליבכם? מומלץ להשקיע רק בדברים שאתם מבינים בהם.

האם הצוות נלהב מהרעיון שלהם?

אפילו רעיון שאסור של מיליארד דולר יכול לרדת לטימיון אם הצוות לא פנאטי להעיף אותו לחלל. היו מקרים רבים בעבר שבהם מספר חברות שהיה להן המון פוטנציאל לצמוח, אבל הן הפכו שאננים ומתחרים אחרים נכנסו לשוק. בין אם מדובר בתקשורת עם לקוחות, גיוס צוות או פיתוח אסטרטגיה, תשוקה לרעיון הינה חיונית כדי להיות יזם מצליח.

האם לסטארטאפ יש מומחיות בתחום?

הסטארט-אפ צריך לדעת את הפרטים הקטנים של המרחב שבו הם פועלים. בעבר היו מספר מייסדים אשר לראשונה זיהו מודל עסקי מוכח וניסו לשכפל אותו במוצר אחר וזה נכשל כי המייסד ניסה ללמוד את היסודות של העסק בעוד המתחרים הצליחו להקים ולפעול מהר יותר.

כמה גדול שוק היעד?

שוק גדול וצומח הוא חיוני עבור סטארטאפים. חברות מכוונות לפעמים לנישה ומפתחות מוצר כל כך ממוקד, שגם כשהן מתחרות על מתחרותיהן, אין להן דרך להפוך לחברה גדולה.

למה זה? למה עכשיו?

האם הרעיון הזה נוסה בעבר? אם לא, למה לא? אם כן, מדוע זה נכשל בעבר? אין דבר כזה רעיון טוב מקורי. מה גורם לך להיות מסוגל באופן ייחודי להשיג את זה? האם זו המומחיות שלך? הטכנולוגיה שלך? למה זה צריך להיות בעולם, ולמה זה עדיין לא היה שם?

נסו גם: השקעות קטנות למתחילים

שאלות נפוצות על השקעות בסטארטאפים


השקעות בחברות פרטיות כמו סטארט-אפים היו שמורות רק למשקיעים מוסמכים (בדרך כלל אנשים עם הון גבוה או חברת השקעות). אבל הודות לשינויים האחרונים בחוק, כל אדם בן 18 ומעלה יכול כעת להשקיע בחברות פרטיות באמצעות הפלטפורמות השונות.

סכום הכניסה להשקעה בסטארט-אפ הכניסה הוא נמוך יחסית (למשל בפלטפורמות Pipelbiz ניתן בהחל 2,500 ש"ח)

אלו הן פלטפורמות השקעות ההמונים הטובות ביותר הזמינות למשקיעים בישראל:Fundit,Pipelbiz,exitvally,Together

לסיכום, האם כדאי להשקיע בסטארט-אפים?

השאלה אם להשקיע בסטארטאפים או לא תלויה מאוד בנסיבות שלכם. המצב הכלכלי שלך טוב? האם אתה מתקשה לשלם את החוב או להשיג את יעדי החיסכון שלך?

"כשחושבים על אדם ממוצע בישראל, שכנראה לא חסך מספיק לפנסיה… לא הייתי ממליץ להם להשקיע בסטארט-אפ כחלופה לפנסיה.  פוטנציאל ההפסד פשוט גבוה מדי.

זו הסיבה שבעבר, השקעות בסטארט-אפ היו זמינות רק למשקיעים מוסמכים שכבר היו בעלי הכנסה משמעותית והון גבוה.

כעת, כשפלטפורמות מימון המונים מאפשרות לכל אחד להשקיע בסטארטאפ, מומחים ממליצים לזכור את העקרונות הבאים:

דבר עם היועץ הפיננסי שלך. המתכנן הפיננסי שלך לא יהיה זה שיעלה השקעה בחברות פרטיות חדשות וספקולטיביות מאוד, אז תצטרך להתחיל את השיחה. 

השקיעו רק סכומים קטנים. בשל התנודתיות הגבוהה בשוק, היועצים ממליצים לדבוק בפיסה קטנטנה מעודת ההשקעות שלך. באופן גס, לא יותר מ-5% מההון הפנוי שלך.

היו מוכנים לאבד הכל. הכסף שאתה משקיע בסטארט-אפים לא צריך להיות המזומן שייעדת ללימודים באוניברסיטה של ילדיך או לפרישה שלך. במידהאפשר, זה צריך להיות ה"כסף לבזבוזים"  שלך, כלומר אם ההימורים שלך יעלו חרס, לא תאבד את הבית שלך או תשעבד בדרך אחרת את עתידך.

רוב הסיכויים הם שהחברות הכלולות בתעודות הסל המגוונות של הפורטפוליו וקרנות הנאמנות שלך משקיעות בסטארט-אפים, מה שעשוי לתת לך חלק מהצמיחה המרגשת של הסטארט-אפים שאתה מחפש בכל מקרה.

כל נתיב להשקעה בסטארט-אפ שתבחר, מומלץ לבצע מחקר יסודי וניתוח קפדני לפני שתשקיע בהזדמנות כלשהי. בדיקת נאותות היא מרכיב מרכזי בכל השקעה, וזה לא שונה מהשקעות בסטארט-אפ.

רלוונטי: איך להתחיל להשקיע במניות?

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

רוצה לחסוך בעמלות מסחר?

מלאו את השאלון ונחזור אליכם עם הצעות משתלמות

כמה כסף חשבת להשקיע?
באיזה בורסה?
טווח ארוך או קצר?
לחיצה על הכפתור מהווה אישור לפרטי התקנון

רוצה לדבר עם מומחה?

לגולשי פיננקה מגיע יותר!
חדש! עכשיו בגרסה 2.0: קובץ אקסל פשוט ונוח להורדה על מנת שתוכלו בעזרתו לנהל את כלכלת המשפחה שלכם באמצעות מעקב הוצאות והכנסות חודשי ושנתי. שיהיה בהצלחה.

מידע מקצועי נוסף עבורכם

רוצה לחסוך בעמלות מסחר?

מלאו את השאלון ונחזור אליכם עם הצעות משתלמות

כמה כסף חשבת להשקיע?
באיזה בורסה?
טווח ארוך או קצר?
לחיצה על הכפתור מהווה אישור לפרטי התקנון