אנליטיקה עסקית

החשיבות של אנליטיקה עסקית על תהליכי קבלת ההחלטות בחברה

עד לפני מספר שנים הבינה העסקית הייתה מזוהה עם ארגונים גדולים שפעילותם חובקת עולם, כיום בזכות כניסת טכנולוגיות חדשות, התפתחות הענן ויכולות פיתוח מתקדמות, הבינה העסקית הפכה "למוצר מדף" הניתן להתאמה לצורכי הארגון, לגודלו ולקצב צמיחתו. מגמת הנגישות של הבינה העסקית פוגשת גם מציאות מורכבת לא פחות, שבה מיליוני נתונים נוצרים מדי יום בקצב מסחרר ומשפיעים על הזירה העסקית, לכן אנליטיקה עסקית שבעבר הייתה נחשבת למותרות הפכה להכרח בתהליך קבלת ההחלטות הארגוני.

אילו שימושים ניתן לבצע בדאטה ארגונית?

אנליטיקה עסקית נחלקת לשלוש רמות- ברמת ההנהלה היא באה לידי ביטוי ב"נתונים המובילים" – עשרת המוכרנים הרווחיים ביותר, עשרת הפריטים הנמכרים ביותר, עשרת הלקוחות עם נפח ההכנסות הגדול ביותר וכן הלאה, ההתמקדות במובילים מאפשרת לאתר מגמות ולייעל את הפעילות העסקית.

לראות את התמונה הגדולה ואת הפרטים המרכיבים אותה.

הרמה השנייה מתמקדת בפרטים – ובה משתמש המערכת יכול לתחקר את הנתונים ולהבין את הסיבה שהביאה לתוצאה. לדוגמה: מדוע פריט מסוים נמכר יותר מפריט אחר או מה הסיבות שהביצועים בסניף מסוים גבוהים יותר ביחס לסניפים אחרים. לרוב, המתחקר, שיכול להיות כל משתמש במערכת גם ללא כל רקע עסקי, יקליק על רשומה במסך ובתגובה מערכת הבינה העסקית תציג את הנתונים הקשורים לשאלתו באופן ישיר ובאופן עקיף.

לדוגמה: המערכת תציג את רשימת המוכרנים הרווחיים אך גם נתונים דמוגרפיים על הקונים, היא גם תציג את המוצרים המובילים שנמכרו בסניף, אך גם את החוסרים במלאי למוצרים אלו, במודלים מסוימים כמו "סל הקניות" היא תציג את הפריטים שנרכשו באותו הסל, ומה הסבירות שיירכש פריט שלישי על פי ממאפייני הלקוח. המערכת מנתבת את הנתונים המקושרים לשאלה העסקית ולומדת את מאפייני המשתמש וכך גם משפרת את אופן הצגת התוצאות.

ניתוח נתונים היסטוריים

הרמה השלישית היא ניתוח הנתונים שלא בזמן אמת – לדוגמה באמצעות דוחות מובנים או שאילתות, לרוב המערכת יכולה לשלוח התראות בדואר האלקטרוני או באמצעות מסרון כאשר מתרחשים טריגרים או אירועים שהוגדרו מראש ככאלו המצריכים בדיקה מיידית, כאשר בהודעת ההתראה המערכת כבר תוביל את המשתמש למסך החקירה לצורך איתור הבעיה והפתרון. יש להדגיש שמערכות אלו בנויות על סדרות חוקים מובנים שמבטיחות, כי המידע הנכון מוצג לאדם המתאים בהתאם להרשאותיו.

להבין את המגמות ולחזות את העתיד.

במקביל להתפתחות האנליטיקה העסקית צמחו מערכות התומכות בביג דאטה בין אם מדובר על מסדי נתונים ואגמי נתונים ובין מדובר על אחסון בענן ואף אחסון בתצורה היברידית. אמצעים אלו מאפשרים לאגור מידע, שנצבר לאורך שנים, לתחקר אותו ולאתר מגמות על בסיס חישובים הנעשים בכלים סטטיסטיים מוכרים וידועים. החקר ההיסטורי מאפשר ללמוד על מחזוריות, להשוות בין שנים ולהכיר את מאפייני הארגון בקלות ולא פחות חשוב זמין ונגיש בכל עת ואינו מצריך עיסוק ארוך ומייגע בטבלאות אקסל, שלעיתים קורסות תחת עומס הנתונים.

לסיכום, בעידן של תעבורת מידע אינסופית ונגישות גבוהה לכלים סטטיסטיים ולכלי ניתוח, כל ארגון ירוויח רבות מדאטה ומניתוחים אנליטיים המאפשרים לו לראות את התמונה הגדולה וגם את הפרטים המרכיבים אותה. ארגונים שיטמיעו אוריינות נתונים יוכלו לשפר את רמת הביצועים שלהם, להתייעל, לזהות במהירות הזדמנויות עסקיות ולהתמודד עם כל אתגר.

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

רוצה לחסוך בעמלות מסחר?

מלאו את השאלון ונחזור אליכם עם הצעות משתלמות

כמה כסף חשבת להשקיע?
באיזה בורסה?
טווח ארוך או קצר?
לחיצה על הכפתור מהווה אישור לפרטי התקנון

רוצה לדבר עם מומחה?

לגולשי פיננקה מגיע יותר!
חדש! עכשיו בגרסה 2.0: קובץ אקסל פשוט ונוח להורדה על מנת שתוכלו בעזרתו לנהל את כלכלת המשפחה שלכם באמצעות מעקב הוצאות והכנסות חודשי ושנתי. שיהיה בהצלחה.

מידע מקצועי נוסף עבורכם

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, מוצרים חדשים, הטבות, טיפים?

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים