קרנות-השתלמות-2022

האם שנת 2022 הייתה קשה לקרנות ההשתלמות?

חיסכון בקרנות השתלמות הוא בין החסכונות האטרקטיביים והנגישים לציבור, כאשר מדובר באפיק חיסכון לטווח הבינוני, לתקופה בת שלוש עד שש שנים, ולמרות זאת נותר פטור ממס רווחי הון. קרנות ההשתלמות מוכרות כהטבה הניתנת על ידי מעסיקים לשכירים, כאשר המעסיק מפקיד לטובת העובד 7.5% מן השכר המבוטח, בעוד שמשכר העובד מופרש 2.5% לטובת חיסכון לעובד.

עם השנים, חברות הביטוח והפיננסיים השכילו לבנות ולשווק גם קרנות השתלמות לעצמאים, שאמנם לא נהנים מהפקדה של גורם נוסף מלבדם, אולם זוכים להפקדת כסף לחיסכון בתנאים אטרקטיביים, הקלות והטבות מס וניהול כספי החיסכון באמצעות גורמים מקצועיים בשוק ההון.

מדוע קרנות השתלמות מושקעות בשוק ההון?

אחת התובנות החשובות בעולם הפיננסי הוא שכסף אינו מוצר מדף, ושניהול נכון של כסף יכול להביא להגדלת ההון. במטרה להגיע למיצוי אופטימלי של היכולת להגדלת ההון, חברות פיננסיות ובתי השקעות עוסקות בניהול כספי החיסכון של לקוחותיהם בשוק ההון, תוך ניצול של ידע נרחב, מקצועיות וניסיון של מנהלי תיקי ההשקעות.

יחד עם זאת, חשוב לזכור שהשקעות בשוק ההון אינן מדע מדויק, כי אם ניהול סיכונים מחושב, וכפי שההון האישי עשוי לצמוח ולגדול, הוא גם עשוי לצנוח בשל הצגת תשואות שליליות של אפיקי ההשקעה.

שנת 2022- מה היה לנו?

החודשים ינואר ועד אוקטובר בשנת 2022 לא הטיבו עם החוסכים בקרנות ההשתלמות (ובאפיקי חיסכון אחרים אשר מושקעים בשוק ההון), ואירועים בעלי משמעות בעולם כולו פגעו ברווחיות של ענפים רבים בישראל ובעולם, מה שהביא לפגיעה ישירה בקרנות ההשתלמות.

מרבית קרנות ההשתלמות מפצלות את השקעה בשוק ההון להשקעה תוך פיצול ההשקעה במה שקרוי המסלול הכללי: 70% מן הכסף מוקדש להשקעה באגרות חוב אשר נחשבות סולידיות ובטוחות יותר, ו-30% מן הכסף מושקע במסלול המנייתי אשר נחשב הרפתקני יותר, אולם גם טומן בחובו פוטנציאל לתשואות גבוהות יותר.

בשנת 2022 נרשמה במסלול הכללי ירידה בת 8.5% ואילו במסלול המנייתי נרשמה תשואה שלילית בת 17.1%

לצורך השוואה, בשנת 2021 נרשמה בקרנות ההשתלמות תשואה חיובית בסך 14.22% במסלול הכללי, לצד עליה בת 23.53% במסלול המנייתי.

אחריות, גורמים ולאן ממשיכים מכאן?

קבלת הדו"ח הרבעוני/חציוני/שנתי וחשיפה להפסד בכספי החיסכון אף פעם אינו משמח, ומעלה שאלות רבות הנוגעות הן לאפיק החיסכון והן לאופן ניהול הקרן. לפני הכל חשוב לזכור כי מדובר בהתנהלות שטומנת בחובה סיכונים, ושאת תוצאותיה יש לבחון לטווח הארוך.

חוסכים אשר מחזיקים בקרנות השתלמות לאורך שנים יוכלו לראות הן את הנתונים המצוינים שהציגה שנת 2021, והן את הנתונים לאורך 6 השנים האחרונות, שמציגים תשואות חיוביות ורווחיות במרבית הקרנות.

בבחינה של הנתונים כפי שדווחו על ידי כל בתי ההשקעות, ניתן לראות כי יש כאלה שהציגו תוצאה טובה יותר מאחרים, אולם בסופו של יום הפגיעה המהותית במשק העולמי לא דילגה על איש, הווה אומר שההפסדים המצערים אינם בהכרח תוצאה של ניהול לקוי.

הסיבות לשמן הבורסות בעולם צנחו הן רחבות. שנת 2021 הייתה השנה שבה העולם התאושש מן הקורונה וחל גידול משמעותי בצריכה ובהוצאות של הציבור, ענף התיירות וענפי הבילוי נסקו, הטכנולוגיה וההייטק הוכיחו רלוונטיות יותר מתמיד וכתוצאה מכך העלייה המשמעותית שנרשמה. שנת 2022 היוותה מבחינה זו שנה שאיזנה את השוק מחדש.

האינפלציה הגואה ועליית הריביות לא היו מנת חלקה של מדינת ישראל בלבד, ותרמו אף הן.

לצד הללו, התרחשו גם אירועים מכוננים בעלי השפעה על השווקים בעולם, בראשם המלחמה באירופה בין רוסיה לאוקראינה, שהולידה מחסור חמור בדגנים המיוצרים בעיקרם על ידי המדינות הללו ועלייה במחירי הנפט שהשפיעה על עלויות המוצרים ברחבי העולם.

ניתן לסכם ולומר כי בחודשיים שנותרו לסיום שנת 2022 כפי הנראה לא צפויים שינויים שיהפכו את הקערה על פיה, אולם לחוסכים זהו זמן מצוין להיכנס לעובי הקורה, לבחון את הביצועים של הקרנות ובתי ההשקעות השונים, ולזכור כי קרן השתלמות היא מוצר שניתן לנייד בכל עת.

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

רוצה לחסוך בעמלות מסחר?

מלאו את השאלון ונחזור אליכם עם הצעות משתלמות

כמה כסף חשבת להשקיע?
באיזה בורסה?
טווח ארוך או קצר?
לחיצה על הכפתור מהווה אישור לפרטי התקנון

רוצה לדבר עם מומחה?

לגולשי פיננקה מגיע יותר!
חדש! עכשיו בגרסה 2.0: קובץ אקסל פשוט ונוח להורדה על מנת שתוכלו בעזרתו לנהל את כלכלת המשפחה שלכם באמצעות מעקב הוצאות והכנסות חודשי ושנתי. שיהיה בהצלחה.

מידע מקצועי נוסף עבורכם

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, מוצרים חדשים, הטבות, טיפים?

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים