10 דרכים להפוך את העובדים שלכם למאושרים יותר – וזה לא קשור למשכורת
רוב העובדים אולי חושבים שהגורם העיקרי לשביעות רצונם בעבודה הוא גובה המשכורת, אך למעשה השכר נמצא רק באמצע רשימת הגורמים לאושר בעבודה. ישנם גורמים משמעותיים רבים אחרים שמשפיעים על המוטיבציה והמחויבות – מתמיכת ההנהלה ועד תחושת משמעות והתפתחות אישית. מעבר לכך, אושר העובדים אינו רק "בונוס"; מחקרים רבים מצאו שעובדים מאושרים פרודוקטיביים ויצירתיים יותר, ואפילו אינם זקוקים לתמריצים חיצוניים כמו בונוסים או העלאות שכר.
להלן 10 דרכים יצירתיות להגביר את אושר העובדים שלכם שאינן קשורות לשכר. יישום עקרונות אלה יכול לשפר את חוויית העובד, להגביר את המוטיבציה והנאמנות, וליצור תרבות ארגונית חיובית שמשפיעה ישירות גם על הצלחת החברה.
1. התפתחות אישית ומקצועית
השקעה בהתפתחות העובדים היא מפתח לעובדים מאושרים. הציעו לעובדים סדנאות, הכשרות מקצועיות וקורסים שיעזרו להם לרכוש מיומנויות חדשות ולהתקדם בקריירה. כאשר עובד מרגיש שהארגון תומך בצמיחתו, הוא חש מוערך ובעל אופק – מה שמעלה את שביעות הרצון והמחויבות שלו. חברות מצליחות רבות מעניקות לעובדיהן תקציבי לימודים וימי עיון, מתוך הבנה שהשקעה בעובדים חוזרת לחברה פי כמה.
2. איזון עבודה-חיים וגמישות
שמירה על איזון בריא בין העבודה לחיים האישיים מונעת שחיקה ותורמת לאושר העובדים. עודדו את העובדים לקחת הפסקות, לנצל את ימי החופש שלהם ולכבד את זמנם הפרטי, ואף לאפשר גמישות בשעות העבודה או עבודה מרחוק. כמה ארגונים אף התנסו בשבוע עבודה מקוצר, והתוצאות מרשימות: בניסוי במיקרוסופט יפן, מעבר לארבעה ימי עבודה בשבוע העלה את הפרודוקטיביות בכמעט 40%. מתן גמישות ואמון בעובדים תורמים לרווחתם הנפשית, ומנהלים שדואגים לאיזון הזה מראים שהם רואים בעובדים בני אדם שלמים ולא רק "משאבים".
3. סביבת עבודה נעימה ותומכת
הסביבה הפיזית בעבודה משפיעה רבות על מצב הרוח. השקיעו בסביבת עבודה נוחה ומזמינה – משרד מואר ונקי, ריהוט ארגונומי, אפילו מעט צמחייה ופינת קפה נעימה יכולים לעשות הבדל משמעותי. רצוי לייעד גם אזורי מנוחה ומשחק כשסתומי לחץ להטענת אנרגיה. חברות הייטק כמו גוגל ידועות במשרדים החדשניים שלהן – עם אזורי מנוחה ומשחק – מתוך הבנה שסביבה מהנה תורמת לחדשנות ולתחושת השייכות.
4. תרבות ארגונית חיובית והוגנת
תרבות חברה בריאה היא בסיס לאושר העובדים. הגדירו ערכי ליבה חיוביים כמו כבוד, שקיפות, שיתוף פעולה והכלה, ודאגו ליישם אותם ביום-יום. תרבות חיובית משמעה גם אווירה נעימה, קצת הומור וקבלה של טעויות כחלק מתהליך הלמידה. דוגמה טובה היא חברת Zappos (זאפוס), שבנתה את המודל העסקי שלה סביב ערך ה"אושר": התרבות הייחודית שם שמה את העובדים במקום הראשון מתוך אמונה שעובדים מאושרים מובילים ללקוחות מאושרים. באמצעות טיפוח תחושת קהילה ומשמעות ויצירת מסורות כיפיות (כמו חגיגת אירועים או טקסי הוקרה), העובדים מרגישים גאווה וסיפוק בהיותם חלק מארגון כזה.
5. הכרה והערכה על הישגים
עובד שמרגיש שהמאמצים שלו נראים ומוערכים יהיה מאושר ומחויב יותר. אמרו "תודה" בכנות כשמישהו עושה עבודה טובה, וציינו הצלחות מול הצוות או כלל החברה. הכרה יכולה להגיע בצורות שונות – מייל תודה, תואר "המצטיין החודשי", או תגמול קטן ולא-כספי כהוקרה (למשל יום חופש נוסף). למעשה, עובדים לעיתים נדירות עוזבים מקום עבודה רק בגלל כסף – לרוב הם עוזבים בשל היעדר הערכה, חוסר מעורבות או תחושת קיפאון. תרבות המעודדת הבעת תודה תכופה ו"שאוט אאוט" פומבי מספקת לעובדים "מטבע חברתי" יקר ערך – תחושת הכרה ושייכות שלא ניתן לכמת בכסף. מנהלים צריכים להוקיר באופן תדיר את ההצלחות – גדולות כקטנות – של הצוות.
6. תקשורת פתוחה ושקופה
עובדים מרוצים יותר כשההנהלה מתקשרת עמם בפתיחות. עדכנו את הצוות ביושר לגבי חדשות, שינויים או אתגרים, ושתפו אותם ב"התמונה הגדולה" של הארגון. כשעובדים מבינים לאן החברה הולכת וכיצד עבודתם משתלבת בכך, הם חשים משמעות ומעורבות. עודדו גם זרימת מידע דו-כיוונית: אפשרו לעובדים להביע משוב, להעלות רעיונות או לשתף בקשיים – וודאו שמישהו בהנהלה מקשיב ופועל בהתאם. שקיפות בונה אמון; עובדים שמרגישים שלא מסתירים מהם מידע הם רגועים ומסורים יותר. תפקיד המנהלים כאן הוא קריטי: עליהם להיות כנים, נגישים וקשובים, ובכך ליצור תרבות של דיאלוג פתוח.
7. מעורבות ואוטונומיה בעבודה
תנו לעובדים תחושה שהקול שלהם נשמע ושיש להם השפעה. שתפו אותם בקבלת החלטות הנוגעות לעבודתם כשאפשר, ובקשו את דעתם גם בעניינים צוותיים וארגוניים. עובדים שמרגישים בעלות על עבודתם ומתנסים באוטונומיה (בגבולות ברורים) נוטים להיות מרוצים ומחויבים יותר. מחקר מצא שכמעט מחצית מהעובדים מוכנים לוותר על העלאה של 20% בשכר תמורת שליטה רבה יותר באופן עבודתם – נתון שממחיש את ערכה של תחושת העצמאות. לכן הימנעו ממיקרו-מנג'מנט, אפשרו חופש פעולה ויצירתיות, והראו לעובדים שאתם סומכים עליהם.
8. עבודת צוות וקשרים חברתיים
יחסים טובים בעבודה משפיעים מאוד על האושר. עודדו עבודת צוות, מנטורינג ושיתוף פעולה בין חברי הצוותים. ארגנו ימי גיבוש, סדנאות צוותיות או פעילויות מחוץ למשרד לחיזוק הקשרים האישיים. כאשר לעובדים יש "חבר הכי טוב" בצוות, העבודה מהנה יותר והם נוטים להישאר זמן רב בחברה. סביבה שמעודדת חברויות ותמיכה הדדית משפרת את האווירה בצוות ומעלה את רמת האושר והמעורבות. מנהלים יכולים לסייע על ידי יצירת הזדמנויות לחיבור חברתי – למשל ארוחות צוות, ציון ימי הולדת או התנדבות משותפת.
9. מנהיגות תומכת ודוגמה אישית
למנהלים יש תפקיד מכריע באושר ובמוטיבציה של העובדים. מנהל קשוב, מכבד ותומך יכול להפוך את מקום העבודה לסביבה שהעובד שמח לבוא אליה בבוקר. על המנהלים לנהוג בשקיפות, להראות אכפתיות לרווחת הצוות, ולהיות זמינים לעזור בעת בעיות. דוגמה אישית היא מפתח: כשמנהלים בעצמם מקפידים על איזון עבודה-חיים ומפגינים אנרגיה חיובית והתלהבות – זה מקרין לצוות. סקר גאלופ מצא שרוב העובדים היו דורשים יותר מ-20% תוספת בשכר כדי לעזוב מנהל טוב ששומר עליהם מאושרים ומעורבים. לכן, הכשרת מנהלים במיומנויות של מנהיגות חיובית, אינטליגנציה רגשית ותקשורת בין-אישית היא השקעה ישירה באושר העובדים.
10. התייחסות אישית ותחושת משמעות
כל עובד הוא אדם עם שאיפות ואתגרים משלו. כאשר הוא מרגיש שרואים אותו כאדם ולא רק כעוד "משאב", הוא יהיה מאושר ומסור יותר. עודדו מנהלים להכיר את אנשיהם לעומק ולהתעניין בהם באמת – התעניינות אישית כנה יוצרת תחושת אכפתיות ושייכות. גם ציון אבני דרך אישיות של העובדים (ימי הולדת, לידות וכד') מראה להם שהם חשובים ומוערכים. בנוסף, עזרו לכל אחד לראות כיצד עבודתו תורמת לתמונה הגדולה ולהצלחת החברה, כדי שיחוש גאווה ומשמעות – סיפוק עמוק ויציב יותר מכל תגמול חומרי חולף.
לסיכום – הכל מתחיל מההנהלה
לסיכום, יצירת סביבת עבודה שבה העובדים מרגישים שמחים, מוערכים ובעלי משמעות דורשת מאמץ מכוון – בעיקר מצד ההנהלה. הטיפים שהצגנו, מפיתוח אישי ועד תרבות ארגונית חיובית, מראים שרבים מהצעדים לא דורשים תקציבי ענק אלא בעיקר מנהיגות מודעת ואכפתית. מנהלים המשקיעים בבניית מקום עבודה בריא ותומך יקצרו את הפירות בדמות עובדים נאמנים, יצירתיים ומלאי מוטיבציה שמגיעים בבוקר עם חיוך ורצון לתרום. אושר העובדים הוא מנוע סמוי של הצלחת החברה, וכאשר משקיעים בו, כולם מרוויחים.