ניהול תקציב משפחתי יכול להיות משימה לא פשוטה, אבל עם הכלים הנכונים – זה בהחלט אפשרי ואפילו מהנה. אחת הדרכים הפשוטות והיעילות לניהול הוצאות והכנסות היא שימוש בטבלאות אקסל. מדובר בכלי שקל ללמוד להשתמש בו, והוא מאפשר מעקב מסודר אחרי כל שקל שנכנס או יוצא מהכיס.
במאמר הזה אציג שמונה טבלאות אקסל מומלצות לניהול תקציב משפחתי, נסביר איך להשתמש באקסל לניהול תקציב, למה חשוב לנהל תקציב מסודר, איך לבחור את הטבלה המתאימה לכם ואיך למלא אותה כדי שתתאימו אותה לצרכים האישיים של המשפחה.
תוכן עניינים
כלי לניהול הוצאות והכנסות
ישנם הרבה אקסלים ברחבי הרשת: יש כאלו בתשלום, יש חינמיים, יש מפורטים מאוד וכאלה שבכלל לא שווה את ההתעסקות שלכם. למי שחסר סובלנות, נגלה שאתר פיננקה יצר עבורכם את האקסל המושלם לניהול כלכלת המשפחה. אמנם האקסל בתשלום אך האמינו לי הוא שווה את ההשקעה הכספית (הקטנה) כי יכול לעזור לכם לעשות סדר בהוצאות ולהתחיל לחסוך כבר מהשבוע הראשון.
אם בכל זאת תרצו, יש לפיננקה גם אקסל חינם לניהול תקציב. הוא אמנם פחות מושקע אבל "עושה את העבודה". אין לו גרפים מרהיבים או טאבים נוספים אבל זה אקסל מצויין כדי להתחיל לעבוד איתו ואחר מכן להשתדרג לגרסת הפרו.
כדי לנסות לעזור לכם, סקרנו כאן את מיטב גיליונות האקסל שמצאנו ברחבי הרשת. חלקם שייכים לאתרים מוכרים מאוד כגון הסולידית, חלקם שייכם לבלוגרים פיננסיים מובילים כמו "החתול הפיננסי" חלקם מגיעים ממקורות ממשלתיים כמו זה של משרד האוצר.
אין גישה המתאימה לכולם בנוגע לתכנון תקציב, והבחירות האלה שדירגנו משקפות את זה. בסופו של יום, חשוב לבחור באקסל המתאים לכם ביותר.
אז בואו נתחיל בסקירה.
8 אקסלים מומלצים לניהול כלכלת הבית
אקסל לניהול כלכלת הבית של פיננקה (PRO)
האקסל של פיננקה לניהול כלכלת הבית הוא הטוב מסוגו במרשתת, באקסל הושקעו למעלה מ-100 שעות תכנות של מומחה אקסלים, עם 10 קטגוריות ולמעלה מ-134 סעיפי משנה הניתנות לעריכה בקלות. האקסל מאפשר תכנון ובקרה על תקציב, סיכום שנתי עם פילוח הוצאות והכנסות (צפי מול בפועל) לפי קטגוריות, גרף מאזן מצטבר שנתי וגרף עמידה ביעדים שנתי. האקסל מכיל גם לשונית של שווי נקי וכמו כן מקבלים תמיכה מלאה ושדרוגים בחינם..
תכונות עיקריות:
- תכנון ומעקב פיננסי: ניהול מאזן חודשי ושנתי עם חישוב הפרשים בין צפי לביצוע בפועל (כדי שתוכלו לעמוד בתקציב)
- גרפים ודוחות: גרפי ביצועים חודשיים ושנתיים, פילוח הוצאות, ומעקב צפי מול בפועל.
- מעקב מתקדם: כולל גרפים דינמיים להשוואת ביצועים מול ציפיות, גרף מאזן חודשי מראה באחוזים עד כמה עמדתם בציפיות, גרף שנתי מציג מגמות לאורך זמן.
- כלים לאופטימיזציה פיננסית: גרף פאי שנתי לפילוח הוצאות לפי קטגוריות, גרף הכנסות חודשי המראה חלוקה לפי מקורות הכנסה, גרף ביצועים שנתי לתכנון צפי מול בפועל.
- תמיכה ועדכונים: זמינה תמיכה טכנית למשתמשים ועדכונים בחינם.
>>> למידע נוסף והורדה
יתרונות:
- מומלץ על ידי מתנדבי פעמונים
- נוחות שימוש עם הוראות מפורטות
- אפשרות להוספת קטגוריות הוצאות או הכנסות מותאמות אישית
- טאב סיכום שנתי ויזואלי מחולק לפי חודשים להסקת תובנות
- טאב שווי נקי למעקב אחר הגדלת ההון שלכם
- מרכז ידע עם לינקים למקורות מידע רלונטיים
- תמיכה ועדכונים חינם לכל החיים
טבלת הוצאות והכנסות של Zik
קובץ פשוט אך חכם שבנוי מ-12 טאבים, אחד לכל חודש בשנה + סיכום שנתי + שווי נקי.
בקובץ ניתן לבצע תכנון מאזן משפחתי חודשי ושנתי כלומר הכנסות צפויות פחות הוצאות והכנסות בפועל פחות הוצאות וההפרש ביניהם כדי לדעת איפה אתם עומדים.
עמודת ההוצאות כוללת 8 קטגוריות מוכנות מראש עם 73 סעיפי משנה, כולל שדות הניתנים לשינוי\עריכה בעמודת הכנסות תמצאו 7 סוגי הכנסות ועוד 2 שדות הניתנים לעריכה\שינוי
ניתן לבצע תכנון ומעקב תקציב על מילוי הוצאות צפויות אל מול הוצאות בפועל וההפרש ביניהן כדי שתוכלו לבצע בקרה אחר עמידה ביעדים.
האקסל החינמי של פיננקה (Lite)
האקסל בגרסת ה-Lite של פיננקה הוא בדיוק מה שאתם צריכים על מנת להתחיל לנהל את תזרים המזומנים שלכם בקלות. באקסל תמצאו 7 קטגוריות ויותר מ-50 סעיפי משנה, מחולק לחודשים לנראות נוחה ואפשרות להוסיף או לשנות שמות של קטגוריות. בעוד האקסל החינמי של פיננקה מאוד מתאים למתחילים, מאוד מומלץ להשתדרג בהמשך לגרסת הפרו.
אקסל לניהול כלכלת העסק של פיננקה
אם יש לכם עסק קטן אתם בטח זקוקים לאקסל ניהול הוצאות הכנסות. הקובץ מחולק ל-12 טאבים המסמלים את 12 החודשים בשנה. כל טאב מכיל טבלת הכנסות ממספר מקורות של העסק בחלוקה לימים בחודש ובנוסף גם טבלת הוצאות עם למעלה מ-80 סעיפי משנה כגון: ציוד וחומרי גלם, רכש ומלאי, משרדיות ושיווק, שונות. כמובן שישנם גם שדות בנוסף הניתנים לשינוי.
הקובץ מכיל לשונית סיכום שנתי – כך שתוכלו לראות את המאזן השנתי של העסק באמצעות גרף ויזואלי.
בנוסף: לשונית למילוי פרטי קשר של ספקים, לקוחות ולידים כדי שהכל יהיה מרוכז במקום אחד!
האקסולידית – האקסל של הסולידית
גיליון מעקב ההוצאות של הסולידית הלא היא דורין הרטמן, לוקח בחשבון את ההוצאות שלכם, ההכנסות ומחשב את תזרים המזומנים תוך כדי התחשבות בתשואה הצפויה וקצב המשיכה המתוכנן לצורך חישוב כמה זמן ייקח לכם עד שתוכלו לצאת לפרישה מוקדמת או עצמאות כלכלית.
בשונה מקבצים אחרים, כאן מדובר בקובץ Google Sheets.
האקסל של הבלוגר חתול פיננסי
הבלוגר חתול פיננסי יצר לקוראי הקהילה והבלוג שלו Money-plan, קובץ אקסל חינמי למילוי הוצאות והכנסות. הקובץ פשוט למדי ומורכב מגיליון אחד בלבד אותו צריך למלא בהתאם להנחיות שכתב החתול.
האקסל של משרד האוצר
האקסל של משרד האוצר ניתן להורדה בחינם מהאתר משרד האוצר והוא נקרא "עצמאי בשטח". הוא מכיל טאב סיכום שנתי המתמלא אוטומטית, טאב עבור כל חודש ו-11 קטגוריות ראשיות מוגדרות מראש.
עבור כל חודש ישנו גרף של מאזן הוצאות והכנסות וכמו כן גרף פאי של התפלגות ההוצאות.
בתור העורך הראשי של בלוג פיננסי וכזה שמוכר אקסלים לניהול תקציב אני מודע לכל המתחרים הקיימים. מתוך היכרות עם השוק וכחבר במספר קבוצות פייסבוק פיננסיות (כמו זו של פיננקה) או מובילי דעה בטוויטר הצלחתי לאסוף את מיטב האקסלים לניהול תקציב הקיימים בישראל.
בתהליך בניית הרשימה של טבלאות אקסל מומלצות לניהול הוצאות והכנסות, ערכתי סקר בקרב קבוצת משתמשים מנוסים לצורך איסוף משוב על הטבלאות השימושיות ביותר מבחינתם. בנוסף, בחנתי מדריכים ופורומים ברשת בהם הוצגו דוגמאות לטבלאות מסוג זה, כדי להפיק רעיונות נוספים. על בסיס כלל הנתונים שאספתי, התאמתי אותן על פי הצרכים השונים – טבלה לניהול תקציב משפחתי חודשי, טבלה לרישום הוצאות עסקיות, טבלה להשוואת הכנסות והוצאות לאורך זמן ועוד. בכל טבלה הקפדתי לשלב תכונות מרכזיות כגון נוסחאות חישוב אוטומטיות, אפשרויות סינון ומיון, גרפים ויזואליים וטיפים לשימוש נכון. בסופו של דבר, בחרתי את הטבלאות המובילות והכנסתי אותן אל תוך הרשימה המומלצת שאמורה לשמש מקור מידע שימושי למשתמשים המעוניינים לשפר את ניהול התקציב האישי או העסקי באמצעות אקסל.
אני בטוח שיש עוד רבים וטובים ויש תמיד גם כאלו שיצרו בעצמם אקסלים משלהם ועדכנו ושיפצרו אותם עם הזמן אבל יש לי דעה די מוצקה שזו רשימה די טובה.
מה זה אקסל הוצאות והכנסות?
אקסל הוצאות והכנסות הוא קובץ באקסל (האקסל היא תוכנת מחשב מבית מיקרוסופט אשר לרוב נמצאת בכל מחשב המריץ מערכת הפעלה מסוג "חלונות") שנועד לעזור לכם לעקוב אחרי כל ההכנסות וההוצאות שלכם בצורה מסודרת. בקובץ הזה, ניתן לרשום באופן שיטתי את כל הכספים שנכנסים ויוצאים מהחשבון, ולחלק אותם לקטגוריות כמו דיור, מזון, תחבורה, חינוך, ופנאי.
היתרון בטבלת הוצאות והכנסות באקסל הוא היכולת לראות את כל הנתונים במקום אחד, לנתח את ההוצאות, ולזהות אזורים בהם אפשר לחסוך. השימוש באקסל גם מאפשר הוספת חישובים אוטומטיים, כמו סכומים חודשיים ויתרות, כך שקל לעקוב אחרי המצב הפיננסי לאורך זמן.
באמצעות הכלי הזה, אפשר להבין בדיוק לאן הולך כל שקל, להגדיר יעדי חיסכון ולשפר את הניהול הכלכלי של משק הבית.
בשביל מה צריך אקסל לניהול הוצאות והכנסות?
אקסל לניהול הוצאות והכנסות נועד לעזור לנו לשמור על סדר ושליטה במצב הכלכלי, ולוודא שאנחנו מתנהלים במסגרת התקציב שלנו. הוא מאפשר מעקב מסודר אחרי כל ההוצאות וההכנסות שלנו, מה שמקל לזהות הרגלי צריכה, להבין לאן הולך הכסף, ולגלות אם יש קטגוריות שבהן אנחנו יכולים לצמצם.
שליטה במצב הכלכלי: אקסל לניהול הוצאות והכנסות מסייע לשמור על סדר ושליטה במצב הכלכלי, כך שנוכל לדעת בדיוק מהי ההכנסה הכוללת ומהן ההוצאות.
מעקב אחרי הוצאות: באמצעות הטבלה, אפשר לעקוב אחרי כל ההוצאות ולראות לאן הולך הכסף, מה שמקל על זיהוי הרגלי צריכה.
הבנה של הרגלי צריכה: ניתוח ההוצאות מאפשר להבין אילו קטגוריות מצריכות תשומת לב, ואם יש מקום לחסוך או לצמצם הוצאות.
חישובים אוטומטיים: האקסל מאפשר לבצע חישובים אוטומטיים, כמו סכומים חודשיים ויתרות, כך שקל לעקוב אחרי המצב הפיננסי לאורך זמן.
תכנון קדימה: ניהול מסודר בעזרת אקסל עוזר לנו לתכנן קדימה, להגדיר יעדי חיסכון ולוודא שאנחנו מתנהלים במסגרת התקציב שלנו.
חסכון טוב יותר: בסופו של דבר, שימוש באקסל עוזר לנו להימנע מהוצאות מיותרות ולחסוך בצורה טובה יותר, מה שמוביל ליציבות וביטחון כלכלי לאורך זמן.
בחירת אקסל לניהול הוצאות והכנסות
לפני שאתם בוחרים את האקסל המתאים לכם קודם חישבו קודם מה הצרכים שלכם. האם עליכם לדעת רק מה תזרים המזומנים שלכם או שאתם צריכים גם כלי שיכול לעזור לכם לתכנן ולנהל את התקציב? האם אתם זקוקים לניהול הוצאות ברמה יומית\שבועית\חודשית? האם אתם זקוקים לסיכום שנתי? האם אתם צריכים גם חישוב שווי נקי על מנת לשקלל לנתונים גם את שווי הבית, השקעות, נכסים נוספים?
לרוב, האקסלים החינמיים עלולים להספיק אך לא תמיד הם יהיו יעילים או קלים להבנה. אם בכל זאת ברצונכם כלי שהוא יותר ממוקד מטרה, עם תמיכה מלאה בחינם, אנחנו כמובן ממליצים על האקסל של פיננקה, ולא רק בגלל שזה האקסל שלנו אלא בעקבות העובדה שהוא היחידי שכולל גם כלי לקביעת יעדים ועמידה בהם.
כן, האקסל של פיננקה עולה כסף ואלי זה לא לטעמכם לשלם עבור אקסל שלרוב ניתן למצוא בחינם בכל מיני מקומות אבל דעו לכם שהושקעה מחשבה ועבודה רבה באיפיון האקסל והוא עודכן במהלך השנים עם מגוון פיצ'רים מיוחדים ועודכנו הנוסחאות כך שיתאים במדויק לצרכים שלכם. מה עוד, שתשלום עבור הכלי יגרום לכם להיות יותר מחויבים לתהליך המילוי והמשך הקפדה למלא אותו גם בהמשך.
מעבר לכך באקסל של פיננקה תוכלו ללמוד באמצעות מרכז הידע שלנו אשר מכיל קישורים ישירים למבחר מאמרים באתר בנושא ניהול תקציב וניהל כלכלי נכון. כמו כן, האקסל מכיל טאב ייחודי המפרט את כל ההטבות להם זוכים גולשי פיננקה.
- פונקציונליות מתקדמת ויכולות ייחודיות שאינן זמינות בחינם, כמו אפשרויות להגדרת יעדים פיננסיים ומעקב אוטומטי אחר ההתקדמות.
- תמיכה טכנית ועדכונים קבועים, שמבטיחים שימוש חלק ושיפורים רציפים.
- ממשק משתמש נוח וידידותי יותר, שחוסך זמן ומאמץ.
- תמורה טובה לכסף בטווח הארוך - העלות מוצדקת לאור החיסכון הפוטנציאלי והשליטה הטובה יותר על הכספים והתקציב.
מוכנים לקחת את השליטה לידיים?
לגולשי פיננקה מגיע יותר!
חדש! עכשיו בגרסה 2.0: קובץ אקסל פשוט ונוח להורדה על מנת שתוכלו בעזרתו לנהל את כלכלת המשפחה שלכם באמצעות מעקב הוצאות והכנסות חודשי ושנתי. שיהיה בהצלחה.
איך משתמשים באקסל לניהול הכנסות והוצאות?
כדי להשתמש בטבלת הכנסות והוצאות בצורה נכונה, חשוב לעקוב אחר כמה עקרונות בסיסיים שיעזרו לכם לנהל את התקציב המשפחתי באופן מסודר ויעיל:
הכניסו את כל ההכנסות: התחילו ברישום כל ההכנסות הקבועות, כמו משכורות, קצבאות או הכנסות מעסק. לאחר מכן, הוסיפו הכנסות משתנות אם יש, כמו מענקים או רווחים נוספים. כך יהיה לכם תמונה מלאה על כל הכספים הנכנסים.
פירוט הוצאות לפי קטגוריות: חלקו את ההוצאות לקטגוריות ברורות, כמו "דיור", "מזון", "תחבורה", "פנאי", "חינוך" וכולי. ברוב האקסלים כבר יש חלוקה מובנית של קטגוריות נפוצות. רישום זה יעזור לראות היכן יוצא הכסף ולהבין אם יש תחומים שבהם כדאי לחסוך.
עדכונים שוטפים: אחת הטעויות הנפוצות היא להשאיר את הטבלה ללא עדכונים. חשוב להכניס את ההוצאות ברגע שהן מתבצעות או לפחות פעם בשבוע. זה יבטיח שהמידע תמיד מדויק.
סיכום חודשי: בסוף כל חודש, בצעו סיכום של כל ההכנסות וההוצאות. כך תוכלו לבדוק אם נשארתם במסגרת התקציב או חרגתם, ומה אפשר לשפר לחודש הבא. האקסל פרו של פיננקה יעזור לכם להגיע למטרה עם גרף שיקוף הוצאות ועמידה ביעדים.
השוואה לתקציב מתוכנן: כדאי להכניס עמודה עם סכום מתוכנן לכל קטגוריה ולבדוק אם ההוצאות האמיתיות תואמות את התכנון. זה עוזר לשלוט על הוצאות לא צפויות ולהתאים את התקציב. באקסל של פיננקה זה כבר מובנה.
הפקת מסקנות: לאחר מספר חודשים (או שנה) של שימוש בטבלה, בחנו את ההוצאות העיקריות, קבעו מטרות חסכון, או מצאו דרכים להתייעלות. באקסל של פיננקה תוכלו להשתמש בגרף "הוצאות: צפי מול בפועל".
טבלאות האקסל, כמו זו של פיננקה, מאפשרות גם גרפים שעוזרים לראות את כל המידע בצורה חזותית ומאפשרים להבין את מגמות ההכנסות וההוצאות לאורך זמן.
תוכלו לקרוא עוד במדריכים שלנו על בניית תקציב, ניהול תקציב וגם התנהלות כלכלית נכונה.
- מומלץ לקבוע יום קבוע בחודש למילוי הקובץ (רצוי בתחילת חודש)
- אם אתם לא זוכרים כמה מזומן הוצאתם במהלך החודש, פתחו קבוצת וואטצאפ עם עצמכם או בן\בת הזוג
- ללא שיפוטיות - האקסל נועד לשיקוף ותכנון
- נסו להנות מהתהליך - זה אומנם מטלה שיכולה לשעמם אבל זה כלי שיכול לשמש לקפיצה אדירה
- כאשר אתם מתחילים למלא את הקובץ, מומלץ למלא לפחות 3 חודשים אחורה כדי לקבל את תמונה מלאה של מצבכם הפיננסי
- הצלחתם לחסוך כסף באמצעות האקסל? מצויין! נתבו את הכסף לחיסכון או השקעה
שאלות נפוצות על מילוי האקסל
לרוב, לאחר מספר חודשים לוקח בין חצי לשעה למלא הוצאות והכנסות עבור חודש אחד. עבור מי שמיומן יותר זה יכול לקחת גם 10-15 דקות לאחר תרגול רב.
אין מספר קסם אבל כלל האצבע אומר שצריך למלא את האקסל כל חודש. עדיף בתחילת החודש, לאחר שיורדות כל ההוצאות הקבועות.
מומלץ למלא את האקסל בתחילת כל חודש עוקב עבור ההוצאות של החודש שעבר. תאריך מילוי האקסל אינו משנה אבל כדאי למלא אותו בתחילת חודש, לאחר קבלת המשכורות והורדת כל ההוצאות הקבועות של החודש הקודם.
מהניסיון שלי, אפליקציה קצת מנוונת את כל התהליך כאשר הוא אוטומטי. אקסל יגרום לכם להיות יותר מחוייבים לתהליך ולהיות "יותר על זה"
בעיקרון כן. ניתן לפתוח קובץ אקסל (פורמט .xlsx או .xls) ב-Google Sheets. גוגל שיטס תומך בייבוא קבצי אקסל.
יחד עם זאת, לא כל קובץ אקסל יעבוד בצורה מושלמת בגוגל שיטס. בעוד שגוגל שיטס תומך ברוב הפונקציות והפיצ'רים הבסיסיים של אקסל, ישנם כמה דברים שיכולים לגרום לבעיות.
אם הקובץ מכיל נתונים רבים מאוד או נוסחאות מורכבות, זה עלול לגרום לבעיות בביצועים או לחלק מהנתונים להיראות לא נכון.
לכן, מומלץ לבדוק את הקובץ לאחר ההעברה ולוודא שהכל עובד כפי שציפית. אם ישנם חלקים שלא עובדים כראוי, ייתכן שתצטרך לבצע שינויים מסוימים או להשתמש באקסל במקום.
לסיכום ,האם טבלת הוצאות והכנסות שווה את זה?
טבלת הוצאות והכנסות בהחלט שווה את ההשקעה, מכיוון שהיא מספקת שליטה, סדר ושקיפות פיננסית שכל משפחה צריכה. בעזרת טבלה מסודרת, אנחנו לא רק יודעים בדיוק מה מצבנו הכלכלי, אלא גם מבינים איך להתנהל טוב יותר – לחסוך בצורה עקבית, להקטין חובות, ולהימנע מהוצאות מיותרות. זהו כלי פשוט אך עוצמתי שמגביר את המודעות להוצאות ומקדם אותנו לעבר יציבות וביטחון כלכלי. לאורך זמן, הניהול התקציבי הזה מאפשר לייצר שינוי ממשי במצב הכלכלי, וזה בהחלט שווה את המאמץ.
אני מקווה שהמאמר הזה ייתן לכם את הכלים שאתם צריכים כדי לקחת שליטה על התקציב המשפחתי שלכם ולנהל אותו בקלות ובאחריות. בעזרת הטבלאות שהצגתי כאן, אני מאמין שתוכלו להבין טוב יותר איך ואיפה יוצא הכסף שלכם, לראות בדיוק מה אפשר לשפר, ולחסוך באופן חכם. אני מקווה שבכל חודש תרגישו יותר בטוחים ופנויים כלכלית, ושעם הזמן תוכלו לבנות חיסכון משפחתי ולהעלות את השווי הנקי שלכם.