דוח רווח והפסד

דוח רווח והפסד

דוח רווח והפסד נועד לשקף לך מה בפועל קרה בעסק בשנה החולפת. אז אם אתה רואה שהדוח לא מתכתב עם המציאות, בין אם מדובר על רווחים שלא נראים בדוח השנתי ובין אם אתה מרגיש רווחי בעוד הדוח מצביע על הפסד – דוח רווח והפסד, המדריך המלא.

מה זה (הצהרת) דו"ח רווח והפסד (באנגלית: P&L)?

המונח דוח רווח והפסד מתייחס לדוח כספי המסכם את ההכנסות, העלויות וההוצאות שהוצאו במהלך תקופה מוגדרת, בדרך כלל רבעון או שנת כספים. רשומות אלו מספקות מידע על היכולת או חוסר היכולת של חברה לייצר רווח על ידי הגדלת הכנסות, הפחתת עלויות או שניהם. דוחות אלו מוצגים לרוב על בסיס מזומן או צבירה.

עוד: טיפים לפתיחת עסק חדש

מדוע דוחות רווח והפסד חשובים?

הצהרת רווח והפסד היא אחת משלושת סוגי הדוחות הכספיים שחברות חייבות להפיק. . מטרת הצהרת ההוצאות והרווחים היא להציג את ההכנסות וההוצאות של החברה על פני פרק זמן מוגדר. על ידי כך משקיעים ואנליסטים יכולים להשתמש במידע זה כדי להעריך את הרווחיות של החברה, ולעתים קרובות משלבים מידע זה עם תובנות עם דוחות הכספיים האחרים. לדוגמה, משקיע עשוי לחשב את התשואה על ההון (ROE) של חברה על ידי השוואת הרווח הנקי שלה (כפי שמוצג ב-P&L) לרמת ההון העצמי שלה (כפי שמוצג במאזן).
 

חשוב: דוחות רווח והפסד– לאו דווקא לטובת הניהול

תפיסתם של ישראלים רבים היא שניתן להפיק מהדוחות מידע אשר נועד לשרת אותם ויכולים לסייע בייעול העסק. על אף שקריאה נכונה של הדוחות יכולה לסייע במידת מה, הדוחות האמורים לא נועדו לשרת את המטרות שלכם.

עיקר המטרה של הדוחות השונים אותם מנפיק רואה החשבון הם לצרכי מס. משכך, לא על הבנק ולא על רואה החשבון לסייע לכם בבחינת רווחיות העסק, אלא עליכם בלבד.

קריאה נוספת: טיפים לניהול עסק

למה דוח רווח והפסד לא עוזר לנו?

ככלל, ישנן מספר סיבות שבגינן דוח הרווח וההפסד לא נועד לשרת את הרווחיות שלך. במסגרת הפסקאות הבאות, נבחן את שלושת העיקריים, הם מסגרת הזמנים אודותיה מדבר הדוח, כלילת ההוצאות הגדולות של העסק במסגרת דוח רווח והפסד וכן את השיקולים בבסיס הדוח, שבגינם אתם לא יכולים ללמוד ממנו אודות המצב הכספי של העסק.

מסגרת הזמניםדוח שמגיע באיחור

דוח הרווח וההפסד, כפי שמרביתכם יודעים, מומצא מדי שנה, עד 4 חודשים לאחר שנגמרה השנה, שכן הוא צריך לכלול את כלל התשלומים והתקבולים שיש בידי בעל העסק. משכך, מדובר על דוח שמפגר 4 חודשים שלמים לאחר המציאות של העסק.

חישוב ההוצאות הגדולות בעסק – מחושבים אחרת בדוח רווח הפסד

בין אם מדובר על שיפוץ העסק, ובין אם מדובר על רכב חדש, מדובר על הוצאות גדולות. עם זאת, ככל שמדובר על רכישות עבורן מחושב פחת, אלו יגולמו בדוחות השנתיים לאורך שנים. הדבר מוביל להיעדר התחשבות באלו, במסגרת דוח רווח והפסד, בצורה בה אתם רוצים להתחשב, היא בחינת אלו תחת התזרים השוטף.

השיקולים בבסיס הדוח – הפחתת עלויות מס

כפי שציינו, דוח רווח הפסד, כמו הדוחות האחרים, נועדו לצרכי מס. לא פעם, יעדיפו רואי חשבון למנוע מכם תשלום מס מוגבר, ומשכך, ישחקו עם המספרים כך שבפועל תשלמו כמה שפחות. עם זאת, הדבר מוביל לכך שאתם לא יכולים לקבל תמונת מצב מלאה אודות העסק שלכם.

רלוונטי: מורנינג (חשבונית ירוקה) סקירה מלאה

הדרך הנכונה ללמוד אודות מצב העסק

אם כן, לאחר שסקרנו את מרבית הנקודות שבגינן דוח רווח והפסד לא מועיל לכם בכל הנוגע לבחינת רווחיות, איגדנו עבורכם את מרבית הנקודות הרלוונטיות לשמירה על רווחיות במסגרת העסק:

  • מסגרת הזמנים – לשם שמירה על רווחיות ומודעות למצב העסק, עליכם להתעדכן מדי חודש אודות שיעור ההוצאות וההכנסות של העסק, אשר מהווים תזרים.
    לקריאה נוספת: תזרים מזומנים לעסק
  • חישוב הוצאות חודשי – חשוב לבצע גם להוצאות דוגמת ארנונה, שאינן חודשיות אלא תקופתיות, חישוב חודשי. כך, תוכלו לדעת מה שיעור ההכנסות החודשי אליו אתם צריכים להגיע. לקריאה נוספת: ניהול הוצאות עסק
  • שקילת הלוואות והוצאות גדולות – לאלו יש לבצע חישוב מותאם במיוחד עבורכם. לשם המחשה, ככל שאתם מרוויחים בצורה עונתית (דוגמת גלידרייה), תוכלו לבצע פירעון הלוואה מותאם ליכולות שלכם.
  • בחינה אובייקטיבית – בעוד דוחות רואי חשבון נועדו לשרת מטרה אחת, אתם מעוניינים לקבל את המידע המלא אודות העסק. משכך, התחשבו בפרמטרים אובייקטיביים בלבד, אשר יוכלו לסייע לכם בהבנת מצב העסק המלא. לקריאה נוספת: ניהול כספים בעסק

המלצה: אקסל לניהול עסק של פיננקה

לשם כל אלה ועוד אנו ממליצים להשתמש בטבלת אקסל לניהול העסק של פיננקה. הטבלה מאפשרת לראות בבירור את התמונה הכללית של העסק כולל הכנסות ממגוון מקורות והוצאות במגוון סעיפים כולל ציוד, משכורות, פרסום, שכר דירה ועוד. שימו לב: לא מדובר בדוח רווח והפסד

לא כל בעלי העסקים יודעים לתכנן קובץ אקסל ובואו נודה, בזה לאיזה בעל עסקים בכלל יש זמן לכך?

לשם כך, צוות פיננקה יצר עבורכם טבלת אקסל מוכנה להורדה לניהול ההכנסות וההוצאות של העסק שלכם.

שאלות נפוצות על דוח רווח והפסד


דוח רווח והפסד הוא דוח פיננסי המציג את הרווח הנקי של העסק על ידי הפחתת סך העלויות וההוצאות מסך ההכנסות וההכנסות.


כדי ליצור דוח רווח והפסד באופן ידני, עליך לאסוף את כל המידע הרלוונטי. זה כולל סעיפי הכנסות והוצאות. ניתן להפיק מידע זה מחשבוניות, קבלות, דפי כרטיסי אשראי ועסקאות בחשבון בנק.


מטרת הצהרת ההוצאות והרווחים היא להציג את ההכנסות וההוצאות של החברה על פני פרק זמן מוגדר, בדרך כלל על פני שנת כספים אחת.

לסיכום – דוח רווח והפסד

יצירת דוח רווח והפסד עבור עסק קטן  היא חיונית מכיוון שזהו אחד הדוחות הטובים ביותר כדי לקבוע אם העסק  רווחי.

דוח רווח והפסד אמנם נדרש על ידי מוסדות הלוואות ומשקיעים כאחד, אך במקרים מסויימים גם יכול  לעזור לך לאתר תחומי הצלחה כמו גם מקומות שבהם העסק שלך עשוי להזדקק לעזרה נוספת.

אם כן, הבנו שדוח רווח והפסד אינו בהכרח הדוח הנכון ללמוד ממנו אודות מצב העסק, אלא שעליכם להיות עם יד על הדופק ולהשתמש באקסל לניהול העסק. ככל שטרם התחלתם, זה הזמן.

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

רוצה לחסוך בעמלות מסחר?

מלאו את השאלון ונחזור אליכם עם הצעות משתלמות

כמה כסף חשבת להשקיע?
באיזה בורסה?
טווח ארוך או קצר?
לחיצה על הכפתור מהווה אישור לפרטי התקנון

רוצה לדבר עם מומחה?

לגולשי פיננקה מגיע יותר!
חדש! עכשיו בגרסה 2.0: קובץ אקסל פשוט ונוח להורדה על מנת שתוכלו בעזרתו לנהל את כלכלת המשפחה שלכם באמצעות מעקב הוצאות והכנסות חודשי ושנתי. שיהיה בהצלחה.

מידע מקצועי נוסף עבורכם

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, מוצרים חדשים, הטבות, טיפים?

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים