החזרי מס לגמלאים

הטבות והחזרי מס לגמלאים: מדריך מעודכן

הגעתם לגיל הפרישה? מזל טוב! בוודאי תשמחו לשמוע שכגמלאים יש לכם מספר דרכים לקבל החזרי מס – החזרים ספציפיים לגמלאים שכבר יצאו לפנסיה או ממשיכים לעבוד למרות שעברו את גיל הפרישה (בהמשך נדבר על כל ההגדרות האלו). חשוב לציין שחלק גדול מהטבות המס לא ניתנות באופן אוטומטי, ויש להגיש בקשה למס הכנסה על מנת לקבלן.

אלו שלושת המצבים שבהם יוכלו גמלאים להנות מהטבות מס:

  1. במקרים שבהם ניתן פטור אוטומטי ממס (כלומר, לא משלמים מס בכלל)
  2. מקרים שבהם מוחזר מס שהופחת מהסכום המקורי. לדוגמה, במקרים של השקעות מסוגים שונים, המס מופחת באופן אוטומטי מהרווחים.
  3. גמלאים שעדיין עובדים או שבן זוגם עובד, יכולים להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה, אז מתבצע בדרך כלל ניכוי מס. כלומר, הסכום שמחויב במס קטן ורק לאחר מכן מחושב המס הכולל שעליהם לשלם.

גיל הפרישה המוגדר בחוק הוא גיל 62 לנשים וגיל 67 לגברים, כאשר ״גיל פרישה חובה״ מוגדר כגיל 67 לנשים וגברים. ההכנסה החייבת כוללת גם קצבאות פטורות ממס בגיל פרישה ורווחים מניירות ערך. היא לא כוללת הכנסות מריבית על תוכניות חיסכון, פיקדונות או הכנסה מהשכרת דירת מגורים הפטורה ממס.

הטבות מס המיועדות באופן ייחודי לגמלאים

  • החזר מס בשל בן זוג שאינו עובד – כל אדם שהגיע לגיל פרישה כאשר בן או בת הזוג לא עובדים, וכתוצאה מכך נטל כלכלת הבית עליו, יהיה זכאי לנקודות זיכוי במס.
  • פטור ממס שבח על מכירת דירה במעבר לבית אבות – גמלאי שירצה למכור את דירתו כדי לממן באמצעותה מגורים בבית אבות, יהיה זכאי לפטור ממס שבח.
  • פטור ממס הכנסה משכירות במעבר לבית אבות – גמלאי אשר משכיר את דירתו ועובר למגורים בבית אבות, יהיה זכאי לפטור ממס שכירות על הדירה שבבעלותו.
  • אשפוז רפואי – גמלאי יהיה זכאי להטבות מס במקרי אשפוז במוסד רפואי במימונו.

הטבות מס לגמלאים על תוכניות חיסכון ופיקדונות בתאגידים בנקאיים

כאן מדובר בהחזר מס אוטומטי אשר ניתן על ידי רשות המיסים עבור כל מי שהגיע לגיל פרישה חובה. תקרת הרווחים ליחיד נכון לשנת 2023 היא 14,520 ₪ ולזוג ששניהם הגיעו לגיל פרישה חובה היא 17,760 ₪.  החזר המס נעשה אוטומטית לחשבון הבנק.

רלוונטי:

פטור על הכנסות מריבית לגמלאים בעלי הכנסות נמוכות מקצבה או מקורות אחרים

פטור זה רלוונטי רק למי שמי שהוא או בן זוגו הגיעו לגיל פרישה. להם ניתן פטור של 35% מגובה ההכנסה על "ריבית מזכה".

ריבית מזכה מוגדרת כאחת משניים: הכנסות מריבית על תוכניות חיסכון או פיקדון בנקאי או ההפרש שבין תקרת קצבה מזכה שנתית (109,440 ₪ נכון לשנת 2023) לבין ההכנסה החייבת של היחיד או בן זוגו (הגבוהה מבין השניים)

רלוונטי: השוואת ריבית של פקדונות בנק

הסכום הקובע הוא הנמוך מבין השניים.

דוגמה לחישוב: ההכנסה החייבת הגבוהה מבין השניים של אחד מבני הזוג היא 70,000 ₪. לשניהם יחדיו הכנסות מתוכניות חיסכון ופיקדונות צמודים למדד של 10,000 ₪. ההפרש בין תקרת הקצבה לבין ההכנסה החייבת הגבוהה הוא 39,440 ₪ ולכן הריבית המזכה במקרה זה היא הסכום הנמוך יותר, 10,000 ₪.

סכום הניכוי יהיה 35% מ-10,000 ₪, כ-3,500 ₪. הריבית שנשארה וחייבת במס היא בגובה 6,500 ₪.

מכיוון שבמקרה של פיקדון צמוד מדד המס שמשולם הוא בגובה 20% מהריבית, המס שישולם בפועל הוא 1,300 ₪.

כיצד מגישים את הבקשה להחזר מס מריבית מזכה?

את הבקשה מגישים כחלק מהגשת הדו"ח על הכנסות בשנת המס הרלוונטית ולכן במקרה ומדובר בסכומים משמעותיים רצוי לעשות זאת דרך חברה המתמחה בהחזרי מס לגמלאים. לחלופין ניתן להגיש בקשה לתיאום מס על הכנסות מריבית במהלך השנה.

ניתן לבקש החזרי מס עד 6 שנים אחורה.

רלוונטי: החזר מס הכנס אונליין באמצעות אפליקציית Finupp

פטור ממס על קצבה מזכה (כולל קצבה שמקורה בפנסיה)

פטור ממס על קצבה מזכה, ובכלל זאת קצבת פנסיה, עומד נכון להיום על 52% מהתקרה (9,120 ₪ נכון לשנת 2023). כלומר, הפטור ניתן עד לסכום של 4,742 ₪.

בשנת 2025 צפוי לגדול אחוז זה ל-67%.

באופן כללי הגוף האחראי על מתן הקצבה (כגון קרן הפנסיה) חייב לרשום את שיעור הפטור הרלוונטי. אם לא קיים פטור או שאתם לא בטוחים כי קיבלתם את מלוא הפטור המגיע לכם, יש להגיש את טופס 161ד, "טופס קיבוע זכויות". גם במקרה זה ניתן לתבוע את החזרי המס עד שש שנים אחורה.

מכיוון שמדובר בהליך שיש לבצע באופן קפדני, כדאי מאוד לרכז מראש את כל האישורים הרלוונטיים.

גמלאים ופנסיונרים רבים עדיין אינם מודעים לכל הזכויות שלהם ועלולים להפסיד בשל כך סכומים משמעותיים. על מנת שלא ייווצרו עיכובים מיותרים וניתן יהיה לקבל את מלוא ההחזרים, רצוי להיוועץ בחברה המתמחה בהחזרי מס לגמלאים.

רלוונטי:

 

 

 

 

 

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

רוצה לחסוך בעמלות מסחר?

מלאו את השאלון ונחזור אליכם עם הצעות משתלמות

כמה כסף חשבת להשקיע?
באיזה בורסה?
טווח ארוך או קצר?
לחיצה על הכפתור מהווה אישור לפרטי התקנון

רוצה לדבר עם מומחה?

לגולשי פיננקה מגיע יותר!
חדש! עכשיו בגרסה 2.0: קובץ אקסל פשוט ונוח להורדה על מנת שתוכלו בעזרתו לנהל את כלכלת המשפחה שלכם באמצעות מעקב הוצאות והכנסות חודשי ושנתי. שיהיה בהצלחה.

מידע מקצועי נוסף עבורכם

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, מוצרים חדשים, הטבות, טיפים?

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים