איך לנהל תקציב משפחתי

איך לנהל תקציב משפחתי?

Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

אנשים נוטים  לחשוב כי ניהול תקציב משפחתי הינו עניין מורכב שדורש התמקצעות בתחום, אבל האמת היא שאין זה המצב. כל אחד יכול לנהל תקציב משפחתי בקלות ומבלי שום ידע פיננסי, אלא רק עם ידע מתמטי בסיסי לחלוטין.
במאמר הבא נציין בפניכם את השלבים שיאפשרו לכם לנהל את התקציב המשפחתי, להישאר עם פלוס בבנק ואפילו להעביר חלק מהתקציב לחיסכון.

השלב הראשון – החלטה למלא תקציב משפחתי

כדי להתחיל בהליך של ניהול תקציב משפחתי, יש להגיע להחלטה. משפחות רבות מעדיפות לדחות את ניהול התקציב, מהסיבות הבאות:

  • מחסור בזמן פנוי

לעיתים נדמה כי אין זמן פנוי עבור בניית תקציב משפחתי. זה הרי ידוע שמדובר בהליך שעשוי לקחת זמן, אבל צריך להחליט שלמרות שיש דברים שנראים חשובים יותר, יש לפנות זמן עבור ניהול התקציב.

  • חוסר רצון להתעסק עם החישובים

יש מי שמצד אחד, לא רוצים להתעסק עם החישובים, ומצד שני, רוצים להגיע לניהול התקציב בהקדם.
ברור ששני המצבים לא הולכים יחד. לכן, יש להגיע להחלטה ולעשות כל מה שצריך כדי להתחיל בהליך, למרות הקושי.

רק לאחר שהגעתם להחלטה שאתם רוצים לנהל את התקציב המשפחתי, אתם יכולים להמשיך לשלב הבא.

השלב השני –  קביעת תאריכים קבוע לניהול התקציב

כעת, לאחר שהגעתם להחלטה ואתם יודעים שתעשו הכול כדי להתחיל בהליך, אתם צריכים לקבוע מראש תאריך קבוע שבו תשבו ( ביחד עם בן\בת הזוג או בעצמכם) על בניית תקציב משפחתי. מומלץ לבחור באחד מ-3 הימים הראשונים של החודש. כלומר, תחליטו שבתאריכים 1,2 או 3 בכל חודש, אתם יושבים לנהל את התקציב של החודש הקודם.

לאחר שהחלטתם על תאריך קבוע, אתם יכולים לעבור לשלב הבא. שימו לב, אם יש לכם לפעמים אירוע בתאריך שבו קבעתם, תמיד אפשר להזיז ביום או יומיים קדימה, אבל חשוב לבדוק שאינכם  מדלגים על ניהול התקציב של אותו החודש.

השלב השלישי – מעקב מילוי טבלת אקסל לניהול הכנסות הוצאות

זהו השלב שבו אתם מתחילים בהליך של ניהול התקציב. כדי להקל על עצמכם, מומלץ לעשות שימוש בטבלת אקסל לניהול הכנסות והוצאות. יש מספר רב של טבלאות כאלה ברשת, אנחנו ממליצים להשתמש בטבלה של פיננקה לניהול משק הבית. ישנם גם אפליקציות למעקב הוצאות שעושות את החיים קלים יותר אבל זה לא מתאים למי שחושש על הפרטיות שלו או לא מעוניין לחלק סיסמאות לצד שלישי. טבלת אקסל תאפשר לכם לנהל את התקציב המשפחתי באופן הנוח והבטוח ביותר שיגרום לכם ליהנות מהדרך.

לגולשי פיננקה מגיע יותר! הכנו לכם קובץ אקסל פשוט ונוח להורדה על מנת שתוכלו בעזרתו לנהל את כלכלת המשפחה שלכם באמצעות מעקב הוצאות והכנסות חודשי ושנתי. שיהיה בהצלחה.

 

כאשר הטבלה פתוחה מולכם, אתם צריכים למלא את הפרטים הבאים:

  1. ההכנסה החודשית שלכם

עליכם למלא תחילה בחלק המתאים בטבלה, את ההכנסה החודשית שלכם מידי חודש. מומלץ למלא לפחות 2-6 חודשים אחורה על מנת לקבל תמונה רחבה יותר של המצב הפיננסי שלכם. שימו לב, מומלץ להכניס לא רק הכנסה ממשכורות אלא מקורות נוספים כמו דירה להשקעה, דיבידנדים, מזונות, עזרה מההורים, עסק צדדי, קצבאות ילדים וכו'. גם אם ההכנסה היא קבועה, חשוב שתציינו אותה, כי בסופו של דבר, ההוצאות שלכם משתנות וצריך לערוך השוואה בין השניים.

  1. ההוצאות שלכם

כעת, אתם צריכים למלא את ההוצאות שלכם. כדי להקל עליכם במילוי חלק זה, אתם יכולים לבצע את אחת מהאפשרויות הבאות:

    • גלישה באתר\אפליקציה של הבנק וחברת האשראי – במרבית האתרים אפשר להוריד את המידע לאקסל חודשים אחורה.
    • הדפסת דף חשבון מראש דרך הפקידה, או בדיקת פירוט חשבון הבנק או האשראי ממכתב בדואר (אם אתם עדיין מקבלים כאלה – אני כבר ממזמן שיניתי את ההעדפות לקבל הכל במייל)

יש לחלק את סעיף ההוצאות לפי קטגוריות. למשל: הוצאות דיור, מזון, תחבורה, חינוך ועוד. ברוב האקסלים המוכנים זה כבר מוכן מראש עוברכם אך אם אתם בונים אקסל בעצמכם אל תשכחו לעשות זאת.

קראו עוד: ניהול הוצאות בכרטיס אשראי

  1. מצב העו"ש שלכם

בחלק גדול מהטבלאות (וגם באפלקציות) יש אפשרות למלא כמה כסף יש לכם בעובר ושב (חיובי או שלילי) וגם אם יש לכם מזומן בבית זה המקום למלא את הסכום. אם יש לכם צ'קים שעוד לא הופקדו גם אותם יש להכניס.

לאחר שתמלאו במדויק את החלק הזה, תוכלו לעבור לשלב הבא.

השלב הרביעי – חישובים וקביעת סדר עדיפויות

כעת, לאחר שהטבלה מלאה, תוכלו להסתכל במבט כולל על החשבון שלכם ולראות מהו הסכום שנותר לכם בסוף החודש והאם אתם בפלוס או מינוס. אם הגעתם לתוצאה שהיא מינוס יש לעשות חשיבה מחדש ולראות לאן הולך הכסף. יש לעבור על כל הסעיפים ולבדוק היכן הייתה ההוצאה הגדולה ביותר לראות אם הוצאה הזו הייתה נחוצה והאם אפשר לחסוך בה. למשל אם הבחנתם בהוצאה גדולה בסעיף "ביגוד" יש לבדוק האם קניתם במחירים גבוהים מדי (קולקציה חדשה או בחנויות מותג יקרות) והאם ניתן לחסוך או לקצץ על ידי קנייה בתקופות סוף עונה, להזמין באינטרנט או לקנות בחנויות יותר זולות. כך יש לעבור סעיף סעיף ולבדוק האם אפשר לחסוך.

קרא עוד בנושא: איך לצאת מהמינוס?

קבעו סדרי עדיפויות: דרגו את ההוצאות לפי מידת הנחיצות ודרגת הדחיפות בעיניכם. קיימות הוצאות שאי אפשר לוותר עליהן לחלוטין למשל כמו הוצאות מזון, חשמל, מים והתחייבויות קבועות כמו ארנונה, ביטוח וכו. בידקו את יתר ההוצאות – איפה אפשר לצמצם, לוותר או לדחות על מנת להגיע לאיזון בתקציב שלכם.

אם אחרי החישוב יצא לכם שאתם בפלוס, אתם יכולים להגיד לעצמכם כל הכבוד ולתפוח לעצכם על השכם. אבל העבודה לא נגמרה. את הכסף שנצבר בעו"ש,ניתן להעביר לחיסכון (מדובר בסכום שלעיתים נדמה לנו שאין בו שימוש ואנחנו פשוט ממשיכים לגהץ ולמשוך מזומנים במקום להעביר אותו למקום המתאים שבו יצבור ריביות).

רק לאחר שתסיימו את שלב זה, תוכלו לעבור לשלב הבא – בניית התקציב המשפחתי.

נסו גם: שיטת המעטפות

השלב החמישי – בנייה וניהול התקציב בפועל

שלב זה מיועד עבור מי מכם שלא מסתפקים רק בניהול התקציב המשפחתי. שלב זה מתאים רוצים למי שרוצים לבצע בניית תקציב משפחתי שיאפשר לשלוט בהוצאות בחודש הבא ובזה שאחריו.
בניית התקציב המשפחתי מאפשרת להימנע מהפתעות בבנק (מינוס או הוצאות לא צפויות) בסוף החודש. בעת יישום שלב זה, חשוב לשים לב לנקודות הבאות:

  • יש לכם תקציב משפחתי שאתם ובני\בנות הזוג צריכים להכיר לעומק ולהתנהל בהתאם אליו
  • אתם נמנעים משימוש בכרטיסי אשראי חוץ בנקאיים, מכיוון שקשה מאוד לעקוב אחר ההוצאות באמצעותם

בקובץ אקסל של פיננקה למשל, יש עמודה מתאימה הנקראת "הוצאות צפויות". שם זה המקום להכניס את התקציב שלכם לכל תת סיווג של קטגוריה. תקציב הכוונה היא, לאחר שמילאתם את הקובץ במלואו כמה חודשים אחורה, תוכלו לראות פחות או יותר כמה אתם מוציאים על כל סעיף ולפי זה תוכלו להחליט מה התקציב שאתם מקציבים לכל תת סעיף בחודש הבא. אם בקטגוריה מסעדות ראיתם שאתם מוציאים בממוצע 1200 ₪ כל חודש ואתם חושבים שיש מקום לחסוך, אז בחודש הבא תחת הסעיף מסעדות, בעמודת "הוצאות צפויות" יש למלא לדוגמא את הסכום 1000 ₪. במהלך החודש או בסופו תוכלו לראות אם עמדתם ביעד או לא וגם לראות מהו ההפרש. למשל בקטגוריית "הוצאות שוטפות"

מתקשים? קראו איך עמותת פעמונים יכולה לעזור לכם לחסוך כסף

השלב השישי – מעקב אחרי ניהול התקציב

אם הגעתם עד כאן כל הכבוד, אבל מילוי התקציב אינו נגמר כאן. נכון זה קצת מעיק ומסורבל ולמי בכלל יש כח, אך חשוב שתדעו שהחלק הקשה כבר מאחוריכם. עד מתי צריך למלא את התקציב? יש לבצע את מילוי הנתונים כמה שצריך עד שמגיעים למצב שההכנסות מול ההוצאות מאוזן או עד שמגיעים ליעד שהבטחתם לעצמכם – למשל להצליח לחסוך 1000 ₪ בחודש. הפכו את משימת מילוי האקסל למשהו זוגי או משפחתי – אולי בצורה של משחק או משהו מהנה. שיתוף פעולה של כל המשפחה יכול לתרום למילוי האקסל כך שכל אחד יכול להציע איפה הוא יכול לקצץ או להתפשר ולאפשר חיסכון של כסף.

סיכום

לסיכום, ניהול תקציב משפחתי אינו דבר פשוט והוא אינו יכול להתבצע ללא טבלת הוצאות והכנסות מסודרת. אם אתם רוצים לנהל את התקציב, תחליטו שאתם מתחילים ממחר לעקוב אחר החשבון ולמלא את הטבלה מידי חודש.
אנו מאחלים לכם בהצלחה בהמשך!

קרא עוד:

 

הצטרפו לניוזלטר הסודי שלנו

אנחנו גם שונאים ספאם אז מבטיחים לא לבלבל לכם את השכל, רק דברים שווים

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו